Zooaffär

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Zooaffär

    Usch, det inte vad jag ska ta mej till.. är lite sugen på att öppna eget.. skulle va jäkligt gött o ha sitt egna faktiskt.. djur är ju ändå mitt stora intresse..

    så till den saken, öppna djuraffär i denna stad.. inte lyckat då det redan finns 3 st.. men bara en som har akvariefiskar.. o kaniner, hamstrar o fåglar känns det som det finns tillräckligt av ändå..

    min tanke var väl den att jag isåfall skulle inrikta mej på akvariedelen.. och eventuellt terrarie.. det finns ju inte i den här stan, så det borde ju va lysande (om man får drömma lite)

    nån som har lite roliga, o framförallt bra idéer o tips?? Behöver många argument o förslag ifall jag skulle ta mej i kragen o skriva ihop en affärsidé..

    Man har ju skaffat sej ett zoocertifikat genom jordbruksverket för att det ska användas..antar jag!
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Butiken här har slutat med fiskar sedan något år och nu akvarie tillbehör, det är lönsammare att använda butiksytan till att sälja kattsand.

    Lycka till.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Det är ingen tvekan om att det inte är speciellt lönande att ha en zoo/akvarieaffär. Det innebär garanterat oerhört mycket arbete till en mycket låg lön - ofta kan man inte ta ut nån lön alls det första året så det bästa är att ha ett heltidsarbete vid sidan av. Då krävs det en förstående familj.
      Tyvärr är det väl också så att man måste lämpa mycket av det akvaristiska intresset åt sidan och helt enkelt acceptera att det är på de vanliga fiskarna (guppy, slöjstjärt, svärdbärare etc.) som man tjänar pengar och inte på udda malar eller ciklider.

      Det krävs ju också att man skall ha gått en av myndigheterna godkänd utbildning (jordbruksverket utfärdar inga certifikat så jag vet inte vad du menar med det) samt att lokalerna är godkända av Miljö och Hälsa.
      Utbildning för att t.ex. ha akvarier och terrarier går väl på ca. 7.000 men det är ju en engångskostnad. Miljö och Hälsa tar sedan ut ca. 2-3.000 per år för sin kontroll - sedan kan de ju ha krav på lokalens utseende och dessa ombyggander kan ju kosta en del.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Whizzer
        • May 2005
        • 498

        #4
        Certifikat

        Jag gick en utbildning under 3 år i Norrköping på Himmelstalundskolan med inrikting på djurvård.. där läste jag en kurs som hette Sällskapsdjur o var menat för de som hade för avsikt att i framtiden jobba i t.ex en zooaffär eftersom det var typ möss, marsvin, kaniner, fåglar, fiskar o terrariedjur vi pratade om..
        sen kunde man läsa en tilläggsskurs till sällskapsdjurskursen, som är lokal (dvs finns bara där) och efter att man genomgått den med godkänt betyg så blev man certifierad..
        Kursens innehåll var mer inriktad till den som hade för avsikt att själv öppna o driva zooaffär, det var mycket om lagar o regler (jordbruksverkets/länsstyrelsen) samt en hel del om miljö o hälsa..
        Så det var genom skolan man fick den utbildningen samt certifikat..
        och, som vi fick lära oss, i framtiden kommer det ställas hårdare krav för den som vill starta eget, i synnerhet djuraffär.. Det är mycket mått o liknande som man ska hålla reda på.. Inte bara för djurens bästa, utan för att lagen säger så..
        Whizzer
        http://ninavarblane.blogspot.com

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Det var i alla fall det jag trodde du menade.

          Det kommer nog en hel del intresserade ungdomar med godkända utbildningar som kan ta över här och var om det vill sej...

          Lycka till...
          Från en annan som tidigare ibland dagdrömt om akvarieaffär men stannat kvar inom egna proffesionen om inte annat för lönen men också för att det egentligen ganska sällan är tråkigt i alla fall om man har en jämn ström med fall att lösa.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Så det var genom skolan man fick den utbildningen samt certifikat..
            och, som vi fick lära oss, i framtiden kommer det ställas hårdare krav för den som vill starta eget, i synnerhet djuraffär.. Det är mycket mått o liknande som man ska hålla reda på.. Inte bara för djurens bästa, utan för att lagen säger så..
            Vissa naturbruksgymnasier har tagit fram egna godkända utbildningar - andra har inte det. Jag vet att så är fallet eftersom jag ju håller i en av de godkända utbildningarna och på i stort sett varenda kurs så är det en eller flera kursdeltagare som kommer från naturbruksgymnasierna.
            Förr fanns det en lista på jordbruksverkets hemsida (listan finns eventuellt istället idag på djurskyddsmyndighetens i Skaras hemsida) på vilka som har godkända utbildningar - tycker du skall kolla där för säkerhets skull.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...