Bygga akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Multie
    • March 2005
    • 63

    Bygga akvarium?

    Har precis startat ett 160 liters kar, och det går mycket bättre än jag förväntat mig Om det fortsätter på samma bana är tankarna att jag ska skaffa mig ett större kar inom någon månad. Fast dessa är ju ganska dyra.

    Har hittat en fin plats att ha akvariumet på, storleken är tänkt att vara ca 180x70x70, dvs 882 liter...

    Glas och tätningsmassor, samt aluminiomprofiler till ramen, har jag tillgång till relativt billigt. Också bänken (som antagligen blir av härdat stål) får jag tag material till utan problem.

    Men nu är frågan, hur fungerar det egentligen? Ser att glasskivorna är ihopklistrade med någon form av silikonmassa (sikaflex?). Verkar väldigt enkelt gjort. Men nu undrar jag om det är gjort på något speciellt sätt, för trycket lär ju bli stort?
    Tycker ni att man ska köra extra förstärkninger, ungenfär i mitten, med hjälp av ram..? Alla tips välkommnas.

    Detta svävar fortfarande bara i luften, men tankarna finns.

    Mvh Marcus
  • storfiskarn
    • December 2003
    • 158

    #2
    Bygga Akvarier -lätt för den som vet hur man gör, svårt annars.

    Ett akvarium som är 70 cm högt det betyder att du måste ha åtminstone 10mm eller 12 mm glas vilket är svårt och dyrt att få tag i. Är du säkert att du har så tjockt glas? Annars så finns det tabeller för storlek och glastjocklek ute på nätet.

    Karet måste limmas med specialsilikon för akvarier(utan antimögelmedel). Det måste finnas en spalt på ca en "tändstickbredd" mellan varje skiva för att ta upp spänningar när skivorna rör sig(..det gör dom!)

    Karet måste limmas ihop så att det kan stå utan aluminiumramen. Det finns väldigt få "äkta",gammeldags ram-kar numer. Dom flesta karen har aluminiumramen limmad ovanpå ett kar som håller ihop av sig själv. Ett äkta "Ram-kar" måste ha en ihopsvetsad ram av antingen rostfritt som de exlusiva 60-talskaren eller av grönlackad svartplåt som de billiga 70-talskaren. Svetsa aluminium går ju om man är väldigt duktig men jag har aldrig sett ett "äkta" ramkar av aluminium. Själv har jag dock en 5 st "falska" kar med alu-ram och det är ju snygga och så men rent konstruktionsmässigt är det viktigt att skilja på begreppen. Ska du köpa nya kar eller begangande så kallas alla kar med någonslags ram för ram-kar.

    Ett eller två limmande stag av tjockt glas för att hålla ihop fram och baksidan är troligtvis nödvändigt.

    Tjocka glasskivor har två funktioner dels knäcks inte själva glasskivan av böjjande krafter när trycket av vattnet läggs på. Dels utgör snittytan på glaset den yta som silikonet fäster på. Dvs ju tjockare glas desto större yta desto större yta för silikonet att fästa och då tål den större krafter.

    Jag har byggt ett 60 cm högt kar i 8mm glas men det är i den högre skolan och dessutom hade jag feta stag i botten och toppen

    Härdat stål kan vara bökigt att svetsa i men det kan funka med vanliga 1 tum fyrkantsrör om det är ordentligt gjort med snestag sex ben osv. osv.

    Jag tycker att du ska bygga ditt kar, köper man grejjerna för normalpris lönar det sig inte men det är ju kul och så får man karet som vill ha det!! För en händig, nogrann och planerande människa som läser på innan är det väldigt enkelt att bygga akvarier. Men det finns hål att falla i; dåligt rengjorda ytor för silikonet, fel mått på glaset, ingen utrymme för fogar, tunt glas, slarv vid hanteringen så att det går flisor ur glaset. Oönskat kladd med silikon(speciellt svart akvariesilikon) så att man får det överallt.

    Kolla min zoon om du vill ha lite inspiration och tips.


    mvh Fredrik
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

    Kommentar

    • hultanhasek
      • November 2004
      • 94

      #3
      Ta kontakt med ditt försäkringsbolag eftersom alla bolag inte ger ut (eller blir svårt att få) ersättning om det skulle spricka om det visar sig att det inte är fackmannamässigt byggt.
      Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.

      Kommentar

      • Multie
        • March 2005
        • 63

        #4
        tack för alla tips

        ska kolla på måndag på jobbet hur tjockt glas jag kan få tag i och till vilket pris. De mesta av materialet kan jag nog fixa lite billigare än normalpris (Fått lite okej kontakter).

        Det oönskade kladdet brukar lösa sig medd maskeringstejp och en trasa aceton/thinner. Varit med och lagt mönster på paneler i båtar med silicon och resultatet har blivit bra

        Men om man svetsar ihop ramen, blir det inte väldigt jobbigt med att glaset blir uppvärmt? Med tanke på att ramen inte ska ha någon "öppning".

        Funderade på om man skulle kunna ha spår i bänken uppstickandes 2-3 centimeter som hjälper till att hålla ihop det. Försvinner visserligen lite av ytan på sidan men grus har inte varit så kul att kolla på hittills...

        Får snacka lite och räkna lite på priser och eventuellt göra en ritning. Ska kolla in din zoon nu och se vad jag hittar

        Kommentar

        • storfiskarn
          • December 2003
          • 158

          #5
          Ursprungligen postat av Multie
          tack för alla tips

          ska kolla på måndag på jobbet hur tjockt glas jag kan få tag i och till vilket pris. De mesta av materialet kan jag nog fixa lite billigare än normalpris (Fått lite okej kontakter).

          Det oönskade kladdet brukar lösa sig medd maskeringstejp och en trasa aceton/thinner. Varit med och lagt mönster på paneler i båtar med silicon och resultatet har blivit bra

          Men om man svetsar ihop ramen, blir det inte väldigt jobbigt med att glaset blir uppvärmt? Med tanke på att ramen inte ska ha någon "öppning".

          Funderade på om man skulle kunna ha spår i bänken uppstickandes 2-3 centimeter som hjälper till att hålla ihop det. Försvinner visserligen lite av ytan på sidan men grus har inte varit så kul att kolla på hittills...

          Får snacka lite och räkna lite på priser och eventuellt göra en ritning. Ska kolla in din zoon nu och se vad jag hittar

          Bra, då har du koll aceton och kemiskt ren bensin.

          Ramen måste ha en öppning uppåt annars får du inte i fisk eller vatten. Glasskivorna snedställer (diagonalen är alltid längre vet du..) du när du sätter ner dom i akvariets svetsade ram.
          Alltså: svetsa/hårdlöd först ihop ramen, slipa, polera, låt kallna. Sätt sedan i glaset.

          Bara dom som bygger megabyggen <1000 l här på zoopet eller dom som bygger i kar i plastad båtplaywood med glasfront (tex hörnakvarium,möbelakvarium eller budgetbyggen) eller använder sig av ramkonstruktioner.
          Äkta ramkonstruktioner hade sin storhetstid då folk hade kitt istf silikon som höll glasakvarierna täta, numer anses det lite overkill då silikon är väldigt starkt.
          Svetsar du ihop en ram behöver du ingen fördjupning i bänken( troligtvis inte annars heller) Problemet med fördjupning i bänken är att det kan samlas vatten där när du sölar med karet. Annars så måste du fylla utrymmet i fördjupningen med silikon och plötsligt sitter bänk och kar ihop... inte praktiskt. Ett så stort kar måste ju stå på frigolit också....

          Kan du bygga ett äkta ramkar så är det väldigt bra..(..marin-aluminium???) Du behöver inte bygga ett ramkar när du ska bygga "bara" 800 liter men om du gör det får du ett väldigt stabilt kar.

          Du ska nog ändå läsa lite om hur man limmar fast glaset. Man ska tex lägga en limfog mellan glaset och ramen...

          Lycka till
          (ps. planera lite hur du tänkte dölja teknisk utrustning när du ändå ska bygga allt själv. Ytterfilter, terasser, skymningsbelysning.... bara fantasin sätter gränser. )
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

          Kommentar

          • Multie
            • March 2005
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av storfiskarn
            Ursprungligen postat av Multie
            tack för alla tips

            ska kolla på måndag på jobbet hur tjockt glas jag kan få tag i och till vilket pris. De mesta av materialet kan jag nog fixa lite billigare än normalpris (Fått lite okej kontakter).

            Det oönskade kladdet brukar lösa sig medd maskeringstejp och en trasa aceton/thinner. Varit med och lagt mönster på paneler i båtar med silicon och resultatet har blivit bra

            Men om man svetsar ihop ramen, blir det inte väldigt jobbigt med att glaset blir uppvärmt? Med tanke på att ramen inte ska ha någon "öppning".

            Funderade på om man skulle kunna ha spår i bänken uppstickandes 2-3 centimeter som hjälper till att hålla ihop det. Försvinner visserligen lite av ytan på sidan men grus har inte varit så kul att kolla på hittills...

            Får snacka lite och räkna lite på priser och eventuellt göra en ritning. Ska kolla in din zoon nu och se vad jag hittar

            Bra, då har du koll aceton och kemiskt ren bensin.

            Ramen måste ha en öppning uppåt annars får du inte i fisk eller vatten. Glasskivorna snedställer (diagonalen är alltid längre vet du..) du när du sätter ner dom i akvariets svetsade ram.
            Alltså: svetsa/hårdlöd först ihop ramen, slipa, polera, låt kallna. Sätt sedan i glaset.

            Bara dom som bygger megabyggen <1000 l här på zoopet eller dom som bygger i kar i plastad båtplaywood med glasfront (tex hörnakvarium,möbelakvarium eller budgetbyggen) eller använder sig av ramkonstruktioner.
            Äkta ramkonstruktioner hade sin storhetstid då folk hade kitt istf silikon som höll glasakvarierna täta, numer anses det lite overkill då silikon är väldigt starkt.
            Svetsar du ihop en ram behöver du ingen fördjupning i bänken( troligtvis inte annars heller) Problemet med fördjupning i bänken är att det kan samlas vatten där när du sölar med karet. Annars så måste du fylla utrymmet i fördjupningen med silikon och plötsligt sitter bänk och kar ihop... inte praktiskt. Ett så stort kar måste ju stå på frigolit också....

            Kan du bygga ett äkta ramkar så är det väldigt bra..(..marin-aluminium???) Du behöver inte bygga ett ramkar när du ska bygga "bara" 800 liter men om du gör det får du ett väldigt stabilt kar.

            Du ska nog ändå läsa lite om hur man limmar fast glaset. Man ska tex lägga en limfog mellan glaset och ramen...

            Lycka till
            (ps. planera lite hur du tänkte dölja teknisk utrustning när du ändå ska bygga allt själv. Ytterfilter, terasser, skymningsbelysning.... bara fantasin sätter gränser. )
            Hmm där sa du nåt smart... Struntar i fördjupning då det antagligen bara leder till problem...
            Ramen kanske inte är nödvändig, men stabilitet låter bra i mina öron, så de får nog bli något åt det hållet....

            Fick tanken att kanske göraen botten i glasfiber, där jag limmar fast glasen, då det är väldigt starkt. Det skulle kunna fungera som en form som underlätta limmningen, glas är som känt, ganska tungt...

            Om bottnen är i glasfiber kanske man kan göra hål för slangar och sedan gömma pumpen under bänken. Det är ju lättare att jobba i än glas.

            Får fundera lite och fråga runt lite. Kom gärna med fler tips

            Kommentar

            • Karon
              • January 2002
              • 3170

              #7
              Om du skall svetsa en ram, varför inte göra botten i rostfritt (syrafast) stål?
              Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

              Kommentar

              • Buckshot
                • February 2003
                • 456

                #8
                Några funderingar;

                Du behöver inte ngn ram till akvariet.
                Att göra botten i glasfiber låter ju bra men glassilikon fäster bäst glas mot glas.
                Hur det fäster på glasfiber har jag ingen aning om.

                Du vill ha förstärkningar annars bågnar glaset.

                Mitt förra akvarie var 70cm högt.
                Problemet är att det är svårt att nå ner till botten om man behöver pyssla med ngt.

                Jag hörde om en kille som hade svetsat ihop en egen stålbänk till ett 1500liters
                Han hade knäckt 2st 16mm bottenskivor och jag tror att det berodde på bänken.
                Vore jag dig så skulle jag köra med ngt stumt material som t.ex lecablock.
                Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                Kommentar

                • Multie
                  • March 2005
                  • 63

                  #9
                  Ursprungligen postat av Buckshot
                  Några funderingar;

                  Du behöver inte ngn ram till akvariet.
                  Att göra botten i glasfiber låter ju bra men glassilikon fäster bäst glas mot glas.
                  Hur det fäster på glasfiber har jag ingen aning om.

                  Du vill ha förstärkningar annars bågnar glaset.

                  Mitt förra akvarie var 70cm högt.
                  Problemet är att det är svårt att nå ner till botten om man behöver pyssla med ngt.

                  Jag hörde om en kille som hade svetsat ihop en egen stålbänk till ett 1500liters
                  Han hade knäckt 2st 16mm bottenskivor och jag tror att det berodde på bänken.
                  Vore jag dig så skulle jag köra med ngt stumt material som t.ex lecablock.
                  Får pröva hur bra de fäster på glasfiber...
                  Antagligen så har du rätt med att de blir svårt, men jag har ganska långa armar, och akvariumet lär ju inte hamna alltföär högt upp så det ska nog ordna sig. Annars får det bli simglasögon och badbyxor :P

                  Ska på måndag kolla vilka material som tål vad och om hur man kan trycktesta dom.

                  Kommentar

                  • urbanandersson
                    • January 2003
                    • 965

                    #10
                    Hej!

                    Eftersom du verkar vara duktig på att svetsa så undrar jag om du inte har funderat på rostfritt. då kan du ha rostfri plåt i botten och dom sidor som inte syns och det är lätt att svetsa fast dom röranslutningarna som behövs. Kanske behöver du bara en framsida och gavel i glas, vad vet jag.
                    Eftersom du nu tycker att glas är jobbigare att arbeta med.
                    behöver du göra hål i glas så går det bra att blästra hål, eller köra med en dremmel slipmaskin.

                    Kul projekt.

                    Urban

                    Kommentar

                    • Buckshot
                      • February 2003
                      • 456

                      #11
                      Det går att borra hål i glas med specialborr.
                      Att kyla ordentligt är livsviktigt.
                      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

                      Kommentar

                      • Multie
                        • March 2005
                        • 63

                        #12
                        hmm i och för sig. Det skulle ju garanterat bli billigare med de sidor som inte skulle synas i rostfritt, dvs botten, baksida och höger kortsida. Och om man sätter dessa sidor in i väggen så håller ju väggarna upp dessa (bottnen mot bänken :P). Någon som vet om det skulle funka? Och hur tjockt skulle behövas?

                        Förresten, till 70 cm behövs väl en 3-4 lysrör om jag fattat rätt..?
                        Senast redigerad av Multie; 02 April 2005, 11:59.

                        Kommentar

                        • Multie
                          • March 2005
                          • 63

                          #13
                          Har nu fått klart för mig hur akvariet ska bli, ska börja skissa lite nu

                          Sedan ska jag lägga klart mitt golv så att jag har plats för akvariet med

                          Det blir mest rostfritt som jag lackerar blanksvart (svart för att det ska va snyggt, blankt för att reflektera ljuset lite grann). Det blir nog inte mer än en glasskiva i bygget, Framsidan, sedan så blir det heltäckande kåpa Med insida i vitt och utsida i mattsvart. Framsidan ska nog vara 1 st 12mm glasskiva, med en 2 mm på insidan och utsidan, så slipper man byta det tjocka sedan ifall det skulle bli repor....

                          Kommentar

                          • urbanandersson
                            • January 2003
                            • 965

                            #14
                            Hej!

                            "Framsidan ska nog vara 1 st 12mm glasskiva, med en 2 mm på insidan och utsidan, så slipper man byta det tjocka sedan ifall det skulle bli repor"

                            Det blir nog svårt at hålla rent mellan dina glas. Det kommer att bli fukt,alger eller konens och skit mellan rutorna.

                            Utvändigt kan funka om du kan ta av yttre rutan enkelt, det är värre med den innre. där måste du ha vtten mellan för att den ska palla trycket.
                            Min erfarenhet är att det blir mest repor invändigt. Så du ska kanske inte ha dubbla rutor.

                            Urban
                            Senast redigerad av urbanandersson; 03 April 2005, 14:26.

                            Kommentar

                            • Multie
                              • March 2005
                              • 63

                              #15
                              Ursprungligen postat av urbanandersson
                              Hej!

                              "Framsidan ska nog vara 1 st 12mm glasskiva, med en 2 mm på insidan och utsidan, så slipper man byta det tjocka sedan ifall det skulle bli repor"

                              Det blir nog svårt at hålla rent mellan dina glas. Det kommer att bli fukt,alger eller konens och skit mellan rutorna.

                              Utvändigt kan funka om du kan ta av yttre rutan enkelt, det är värre med den innre. där måste du ha vtten mellan för att den ska palla trycket.
                              Min erfarenhet är att det blir mest repor invändigt. Så du ska kanske inte ha dubbla rutor.

                              Urban
                              Hmm iförsig. Blir väl en enkel ruta då, så får man ta det försiktigt med det

                              När vi ändå är inne på akvariet, tycker ni jag ska köra en stor pump, eller 2 mindre? Funderade också på att ha 3 mindre doppvärmare istället för en stor... åsikter?

                              Som jag räknat nu kommer material kostnaden ligga runt 3-4 tusen, max, någon som vet vart man får tag i pump och värmare billigt med? Vill helst ligga under 7-8 tusen när det är klart. Fiskar inte inräknade. Enda kravet är att det är en jääger doppvärmare...
                              Senast redigerad av Multie; 03 April 2005, 19:55.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...