Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

    Fototävlingen - redigerat den 5/11 2013

    För att RÖSTA på bilder, klicka på denna länk: Här finns även information om hur tävlingen går till.

    För att LADDA UPP BILDER till en tävling, klicka på denna länk: Här finns även information samt regler om tävlingen.



    Vi har nu valt ut de 12 bidragen till denna månads fototävling och omröstningen kommer att starta den 1/3.
    Det kom in hela 41 olika bidrag så det har inte varit lätt att plocka ut de 12 finalbidragen.
    Följande kriterier har använts vid uttagningen.
    1/ Absolut viktigast har förstås varit kvalitén på fotot.
    2/ Vi har försökt att få så stor bredd som möjligt på fotona. Denna gång kom det in väldigt många bra foton på sydamerikanska ciklider (i viss mpn även malawi) - vilket främst "drabbade" de som skickade in sådana bilder eftersom vi inte kunde låta tävlingen domineras allt för mycket av dessa foton.
    3/ Visserligen kan man delta med flera foton (chanserna att komma med ökar också om man gör så) men det vill mycket till för att en fotograf skall få med 2 bidrag i tävlingen. Denna gång blev det också 12 olika fotografer i finalen.

    För er som inte kom med denna gång så kan ni skicka in samma bidrag igen till nästa tävling.

    Skall också sägas att en del bidrag inte godkändes för att de bröt mot någon av dessa regler

    3/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta.
    5/ Fotona får inte vara ”märkta” med copyrighttext eller liknande.
    6/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på minst 1000 pixlar.

    Så till en kort genomgång av de foton som skickats in av fotografer som inte fick med något foto till finalen:

    Lenmar - Pelvicachromis taeniatus: Bröt mot regel 1 - mycket fint foto annars.

    Elinor - 540_108: Fint foto som var ganska nära finalen. Fotot hade vunnit på att maskas en del och sen såg inte "mjölkögat" på ena fisken så trevligt ut.
    Elinor - 540_3: För oskarpt
    Elinor - Praktbotior: Bröt mot regel 6

    mange993 - 220 liters (2 foton): Bröt mot regel 5. Även om det inte var copyrightext så var ändå en mycket ful blaffa till datummärkning med som drog ner betyget rejält. Detta hade varit mycket lätta att maska bort - fotot i sig hade också mått väl av att maskas ytterligare en del då hade det blivit ett mycket bra foto som sannolikt gått vidare.

    carmahan - Lekande palleter: Oskarpt foto och flammig ruta.
    carmahan - Sorgmanteltetra: Var ytterst nära att gå till finalen. Fotot är svagt överexponeat på fiskens buk men mycket bra skärpa på en liten fisk.
    carmahan - Paletthona: Skulle ha maskats rejält (mycket i ovankant (nu blir den flammiga akvarierutan väldigt påträngande), lite in underkant och på sidorna). Hade bara fotot maskats rejält så hade det varit ett mycket fint foto.

    Spaceace - Rödzebrayngel: Bröt mot regel 6. Mycket kul foto annars - dock något oskarpt.
    Spaceace - Demasoni: Bröt mot regel 3. Mycket fint foto
    Spaceace - Rödzebra. Bröt mot regel 6

    cobra - Metriaclima barlowi: Mycket festligt situationbild men fotot är oskarpt och skulle ha maskats mer.
    cobra - Metriaclima zebra: Bröt mot regel 3. Annars ett fint och skarpt foto.

    jeburning - Kungstiger: Ett rätt okej foto som var med länge i diskussionerna om en finalplats.

    riverhorse - Endlers guppy (2 foton): Det finns inget värre att fota än Endlers guppy (små snabba fiskar), jag vet för jag har själv försökt mängder av gånger och misslyckats. Fiskarna är små och inte vända mot kameran, reflexer från blixten (eller något annat) - syns tydligt.

    drd - Lo46: Bröt mot regel 3, även lite oskarpt.
    drd - Pigeon Blood: Bröt mot regel 3, skarpt foto som dock skulle ha maskats rejält.

    Tricella - Golden mumsar: Roligt foto som också var med länge i dikussionerna men föll på att det var lite oskarpt.

    Maria Sjöjungfru - altum: Mycket skarpt och fint foto på altumen. Betyget dras ner av den röriga bakgrunden (för tätt med fisk). Hade dock sannolikt gått vidare om det inte varit för den tuffa konkurrensen med andra foton på sydamerikanska ciklider.

    Summa summarum tycker jag att kvalitén överlag var mycket hög. Nu slapp vi ju att bedöma en del foton pga av att de bröt mot reglerna och "risken" är väl att ni inte kommer att göra om det misstaget nästa gång och då kommer det att bli ännu svårare för oss att utse finalisterna. Kanske kommer vi då att först tvingas ha små delomröstningar innan finalen - vi får se.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 November 2013, 14:53.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • PsyM
    • April 2004
    • 283

    #2
    Tackar för svaret om varför mitt foto på 900 litern inte kom med. Men mitt andra foto Metriaclima Masinje fick jag ingen kommentar om.
    Vore kul att höra om varför det inte kom med så att man kan bättra sig till nästa gång =)
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Micke
      • January 2002
      • 1718

      #3
      Ursprungligen postat av PsyM
      Men mitt andra foto Metriaclima Masinje fick jag ingen kommentar om.
      Då får man väl gratulera dig eftersom det kom med i tävlingen...
      Mvh Michael Persson

      www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Kan knappt bärga mig tills vi får se finalbilderna... Kan ni inte tjustarta lite innan den 1:e? :-)
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • PsyM
          • April 2004
          • 283

          #5
          Ursprungligen postat av Micke
          Ursprungligen postat av PsyM
          Men mitt andra foto Metriaclima Masinje fick jag ingen kommentar om.
          Då får man väl gratulera dig eftersom det kom med i tävlingen...
          hehe.. ok det var ju kul! Men då förstår jag inte varför jag fick detta mejlet igår:

          PsyM,

          Ditt foto, "Metriaclima Zebra \"Masinje\"", har raderats. Några anledningar
          till att vi raderar foton kan vara:

          -fotot var inte hel. Har kanske blivit avbruten vid uppladdning
          -Dålig kvalite (går inte se vad fotot föreställer)
          -Foto som inte håller sig inom ramen för de regler som gäller de foton vi tar
          emot.

          Vill du skicka in ett annan foto kan du göra det på nedstående länk:



          Tackar,

          Webmaster på Zoopet
          Min Zoon
          Mitt 900 liters

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av PsyM
            hehe.. ok det var ju kul! Men då förstår jag inte varför jag fick detta mejlet igår
            Kjell har inte kommenterat ALLA bilder som inte kom med ovan. Jag har också fått bilder "refuserade" utan kommentar!
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Maya
              • November 2003
              • 1162

              #7
              Dum fråga nu.... men har alla som blivit refuserade fått mail??
              Mvh M.
              Tänk att så lite... kan göra så mycket....
              Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
              Min hemsida om hoyor & pelargoner

              Tempora mutantur nos et mutamur in illis

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av PsyM
                Tackar för svaret om varför mitt foto på 900 litern inte kom med. Men mitt andra foto Metriaclima Masinje fick jag ingen kommentar om.
                Vore kul att höra om varför det inte kom med så att man kan bättra sig till nästa gång =)
                Sorry, misstaget var att jag tog med kommentaren om ditt 900 liters, inte att jag "glömde" Masinje-fotot (deletar det därför nu).
                Det är nämligen som så att jag endast lagt in kommentarer om de foton som skickats in av fotografer som inte fick med något foto i finalen.
                Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 February 2005, 14:12.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • elinor
                  • February 2003
                  • 1323

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maya
                  Dum fråga nu.... men har alla som blivit refuserade fått mail??
                  Kan bara svara för mig själv... Nej, jag har inte fått ett sådant mail och av trådens början att döma så är jag refuserad... *ler*
                  Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Maya
                    Dum fråga nu.... men har alla som blivit refuserade fått mail??
                    Det där med vilka som fått mail har jag ingen aning om eftersom det handlar om ett automatmail som jag inte ens visste fanns.
                    Som jag nämnde så har t.ex. inte jag själv fått något sådant eftersom mitt eget testbidrag inte gick vidare.
                    Hade det inte varit för att detta mail gått ut och en diskussion om detta uppstått och givit upphov till en del frågor (se en annan tråd) så hade jag också dröjt med att starta denna tråd tills omröstningen körde igång.
                    Så för att undanröja alla frågetecken så har dessa 12 fått med ett foto i finalomröstningen
                    Azur
                    Tant Nancy
                    Micke
                    Petnym
                    Maya
                    rolfw
                    PsyM
                    Erland
                    muppins
                    NE
                    doctor
                    ray

                    I nästa omgång kommer det inte att gå ut några automatmail som det gjorde denna gång.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Får väl också säga att anledningen till att jag sticker ut hakan i det första inlägget i denna tråd och kommenterar fotona och därmed riskerar att stöta mig med en del av er är att jag vill ge alla "refuserade" möjlighet att till nästa omgång "förbättra" sig.
                      Jag sätter "förbättra" inom citationstecken för att det är ju inte alls säkert att ni håller med mig och t.o.m. anser att jag har fel, men om ni vill öka chansen till att gå vidare i kommande tävlingar så är det ju domarnas "omdöme" som gäller i denna tävling vare sig ni håller med eller inte och då är det ju bra att veta hur vi tänker (eller inte tänker om ni så vill).

                      Kan väl också nämna något om hur urvalet gick till.
                      1/ Jag gick igenom och sållade ut alla foton som bröt mot reglerna.
                      2/ Jag plockade ut ett antal foton som jag tyckte var extremt bra och bara måste till finalen - totalt blev det 9 st och då valde jag bara max ett foto av varje fotograf.
                      3/ Jag plockade bort några foton som inte riktigt höll måttet av olika anledningar samt ev. övriga foton som de 9 fotograferna skickat in samt övriga foton på sydamerikanska ciklider eftersom 3 sådana redan var med bland de 9 och vi ville ha en någorlunda bredd på fördelningen.
                      4/ Återstod alltså 3 foton till finalen. Konkurrerade om dessa platser gjorde 8 foton som jag rangordnade för mig själv - mailade listan (men utan rangordningen till Christian) och bad honom rangordna dessa. När jag fick tillbaka Christians rangordning så visade det sig att han hade valt ut de 3 foton som jag också hade i topp så då blev valet enkelt.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 27 February 2005, 14:33.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • muppins
                        • September 2002
                        • 1629

                        #12
                        Jag har också fått ett mail....
                        Har ingen aning vilket foto som inte "höll måttet", men ett verkar ha klarat sig i alla fall...
                        /muppins


                        Kommentar

                        • elinor
                          • February 2003
                          • 1323

                          #13
                          Får väl också säga att anledningen till att jag sticker ut hakan i det första inlägget i denna tråd och kommenterar fotona och därmed riskerar att stöta mig med en del av er är att jag vill ge alla "refuserade" möjlighet att till nästa omgång "förbättra" sig.
                          ja vet du vad Kjell. Nu kommer jag att ligga hela natten å gråta blod och tårar eftersom inte nåt av mina bidrag kom med. Nej, allvarligt talat, när man kommer med konstruktiv kritik (som du gjorde i det första inlägget) så tackar man och tar emot. Personligen anser jag att jag vill ha tips på vad som kan förbättras eftersom jag själv inte har en aning om hur man tar ett bra kort. Jag menar vad man skall tänka på osv.. Nä du Kjell, tror inte att du kommer att stöta dig med någon..
                          Varje gång jag hör ordet SPORTA måste jag tvätta munnen med choklad

                          Kommentar

                          • Tant Nancy
                            • April 2002
                            • 5407

                            #14
                            Kommer även vi som kommit med att få besked om anledningen till att andra foton inte kom med??? jisses vad virrigt det där blev!

                            Man vill ju veta om det var nåt som inte var OK, eller om det beror på att man fick med ett annat, bättre foto!
                            MvH
                            Tant Nancy
                            www.gladafisken.aqualogen.se
                            Mitt fotogalleri
                            Dagbok
                            Min zoon

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tant Nancy
                              Kommer även vi som kommit med att få besked om anledningen till att andra foton inte kom med??? jisses vad virrigt det där blev!

                              Man vill ju veta om det var nåt som inte var OK, eller om det beror på att man fick med ett annat, bättre foto!
                              Svaret i de flesta fall så enkelt som att att man hade ett annat foto som var bättre och jag inte ville att en person skulle få med flera kort speciellt eftersom det fanns andra kort som också var bra.
                              Det kort som du inte fick med hade visserligen mycket bra skärpa men var ganska grynigt och det märktes rejält när man drog upp det i storlek.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...