Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ehrstrand
    • January 2005
    • 27

    Dvärggurami

    Det ena paret av de vackert neonhimmelsblå Dvärguramisarna har bestämt sig för att skaffa smått, enligt alla normer jag läst på alla hemsidor och forum så borde de inte det, för de har varken 15 cm djup, stillastående vatten och mörkt, men ändå så står killen där o blåser bubblor vid ytan.

    Har lagt i material så han får ett hörn där bybblorna ligger still vid ytan och inte påverkas av ytströmmarna, den lilla killen är ju söt och bygger hellre än bra men Practise makes Perfect.

    Hur se man på en Guramihona om hon bär ägg? När börjar hon bära ägg, när skumboet är klart och uppvaktningen är igång?
    .................................................. ...............................................

    Har surfat o surfat för o se om man kan hitta ställen som går in mer i detalj på hur de olika fiskarna beter sig i det vilda men det var svårare än jag trodde att hitta sådant.

    Någon som har tips?
  • nikki
    • May 2004
    • 224

    #2
    Hej!

    Jag hade också dvärggurami förut där hanen byggde bo och tom "lekte" med honan, det såg ut som en dans och så böjde han sin kropp runt henne och vände på henne, MEN det blev aldrig några bebisar, så ha inte för stora förhoppningar.

    Lycka till
    Katti

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Hej Ehrstrand!


      Har läst flera trådar som oveb har skrivit. Sök efter gamla trådar som han varit med i så kommer du hitta massa svar på dina frågor. Vet oxå att oveb har en jättefin hemsida med massa bilder. Den hittar du nog om du kollar upp ovebs profil i medlemslistan. Hoppas det är OK oveb att jag lämnar ut dig så här..

      Tjipptjopp,
      Maria

      Ändra: Länk: http://www.berthling.com/oblog/
      Senast redigerad av Lenmar; 27 February 2005, 13:16. Anledning: La till en länk
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • Ehrstrand
        • January 2005
        • 27

        #4
        Bebisar

        Nu blev det faktiskt några Guramiyngel - ca 7 ....

        Har läst o läst för att kunna hålla de små liven vid liv

        De står nu i en liten akvariebytta med stillastående vatten och belysning som värmer vattnet, de har javamossa och de livnär sig på infusioner ( tror jag ) ( små vita microprickar som simmar runt i vattnet?! )

        2 yngel har blivit ca. 3 mm sen är det div storlekar av micro modell, har läst att ynglen växer olika fort men begriper inte hur det styrs - alla är ju i samma vatten.

        Ska köpa yngelfoder, funderar på o köpa en minidoppvärmare och inte ha ljuslampa på hela tiden - är det en bra ide?

        Gör vatten byten varannan - var 3.e dag

        Borde man köpa någon slags minipump eller räcker vattenbyten? De ska ju finnas i pölar i det vilda o där kan det ju inte finnas så mycket syre?

        Vill ju att de ska bli små fiskar och må bra...

        Kommentar

        Arbetssätt...