Akvarieaffärer i Malmö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    Akvarieaffärer i Malmö

    de här är de akvarieaffärerna jag har varit i i malmö, och mina upplevelser av dem:

    <b>ZooAB</b> Lorensborg: Inte renodlad akvarieaffär, har även hund och katt tillbehör, smådjur etc. Stor akvarieavdelning dock. rena och fina kar. Har mycket discus och stort utbud på bottensubsrtat, rötter osv. de har dock även ofta "monsterfiskar" typ redtail, arrowana osv, som de gladeligen säljer till ovatande nybörjare. som sagt rätt mycket discus, men jag har sett sjuka och kraftigt avmagrade djur ganska ofta.

    <b>Akvaretjänst</b>, St. Knuts Torg: Mycket sydamerika, diskus, scalarer, tetorr och framförallt väldigt mycket L-malar. lite malawi och tanganyika, tyvärr har de placerat de karen i golvhöjd så man måste i princip ligga ner för att se vad de har.
    tyvärr har de alltid på tok för överbefiskade kar, till och med för att vara affär. tar även emot förvuxna malar från folk som inte vill ha dem, men stoppar dem i alldels för små kar. skräckexemplet är 40 cm pleco i ca 100 liter vatten, med rätt många andra fiskar. har även malawicikled som ser missbildade ut.

    <b>Fiske & Fiskar</b>, vid kronprinsen: Mycket malawi och även saltvatten. bra och kunnig personal, dock rätt så dyra. halva affären säljer akvarer och tillbehör, den andra halvan sportfiskeutrustning. har endel akvarieböcker.

    <b>Akvariepiraten</b>, nobelvägen: Min favorit. Kan upfattas som en smula sjaskig först, endel alger i karen. MEN, dom har ett stort utbud på sällskapsfisk, även malawi och tanganyika samt ibland stora sydamerikaner. har bara ngn enstaka gång sett döda fiskar i karen. Jättestort utbud på akvarier, båda beganade och nya. Även mycket tillbehör. Säljer koi och guldfisk, samt dammtillbehör. dessutom är de riktigt, riktigt billiga.

    vilka mer affärer av intresse finns det, förutom små djuraffärer (som tillexempel den på mobilia, som dock förtjänar att omnämnas för sin lilla, men mycket rena och fina, akvarisektion)? har ni några andra upplevelser av de jag nämnt?
    222 liter Malawi
  • riverhorse
    • September 2004
    • 98

    #2
    min erfarenhet av akvariepiraten är att det är ok att köpa tillbehör men definitivt aldrig fiskar då det ofta är sjukdom i karen (gälller sällskaps fiskar)

    sen finns det ju jägerzoo
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      jag ahde också den erfarenheten av akvariepiraten, men jag tror att det har blivit bättre, faktiskt.

      jägerzoo, var liggre det? det är itne den som ligger inne åp jägersro ceneter va, de har kanppt nånting...
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • riverhorse
        • September 2004
        • 98

        #4
        jägerzoo ligger 100-200 M från Arons bilskrot
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=279090

        Kommentar

        • Holmby
          • February 2004
          • 1118

          #5
          Jägerzoo ligger lite bortom Toy's R Us.

          Jag föredrar Akvarietjänst. Vad gör det om det är mycket fiskar i karen? De skall trots allt inte bo där så länge. Det är ju bra för kunderna om det finns mycket fisk på lager. Personalen är vänlig och tillmötesgående också.

          Kommentar

          • Jonas_
            • May 2004
            • 61

            #6
            Jägers zoo, e inte heller en renodlad akvarieaffär, ligger en bit förbi toys'r'us, men tycker inte den e nått speciellt. Kanske beror det på att jag nästan bara tittar på växter och de har de inte så mkt av.
            Tycker då att akvarietjänst och Zooab lorensborg är absolut bäst och även ger bästa servicen. Zooab värnhem får man väl ge ett poäng för servicen oxå, men tycker sortimentet på speciellt växter är lite tunnt.
            Zoo giganten i Lomma har även de ett stort sortiment av både växter och fiskar. Men e en bit att köra.

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              MEn vad tycker du om de gigantiska malarna i de små karen då, är det någon som någonsin köper dem?
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                och zooab, jag ahr väldigt svårt för dem sen de försökte lura på mig inte en, utan två redtailmalar. jag frågade hur stora de blev, och de sa att de utan problem kunde gå i 250 liter. jag köpte ju naturligtvis inte dem direkt, uatnjag läste på först, och insåg då att de inte var något för mig. dessutom har jag sett dem sälja arrowanor och disciusar till folk som helt klart var nybörjare som höll på med sitt första akvarium.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • PsyM
                  • April 2004
                  • 283

                  #9
                  Tycker utbudet på vuxna exemplar av ciklider är dåligt i Malmö.. ska jag ut och shoppa ny fisk så blir det ofta södra sandby ciklidhobby, Ciklidshopen i Tomelilla eller stoby akvarieaffär.. de extra milen gör inget då man får bättre fisk! och sandby är ju inte direkt långt!
                  Min Zoon
                  Mitt 900 liters

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    det håller jag med om, det är mest ungfisk överallt.
                    akvariepiraten har faktiskt endel vuxna mbuna och venustus dock.
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • nilssonnet
                      • January 2004
                      • 603

                      #11
                      ZooAB på Värnhem hade i somras elmalar, jag frågade tjejen i kassan om hon visste hur stora dom blev, hon hade iiiingen aning.
                      Na klar!

                      Kommentar

                      • twistedfish
                        • August 2003
                        • 140

                        #12
                        Jag kan bara säga att de som har mest kunskap av ovanstående är just akvariettjänst har alltid fått bra fiskar från dem tror inte att jag en enda gång fått dåliga fiskar därifrån( har handlat fisk i cirka 10år därifrån). Jag har iheller aldrig fått ett felaktigt svar ifrån dem vad gäller fiskar och deras krav.
                        220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

                        Kommentar

                        • fantasi
                          • July 2004
                          • 157

                          #13
                          Jag brukar handla på jägerzoo, billigt och fina fiskar/växter om man inte vill ha nåt ovanligt. Trevlig personal!

                          Sen har vi Zoosaker i staffanstorp om man ska ta skåne också, har bara handlat växter där över nätet. Kan tyvärr inte säga av vilken kvalite växterna är eftersom de aldrig kommer. Behöver man växter (hyffsat snabbt) ska man inte beställa därifrån.
                          112L tanganyika,
                          200L sydamerikanskt,
                          30L yngelakvarium till Multisarna.
                          http://www.thirdimension.se/blog/

                          Kommentar

                          • Tascha
                            • September 2002
                            • 231

                            #14
                            Det är alltid svårt det där med Zooaffärer. Alla hittar väl sin favorit. Ska jag köpa Malawi(vilket jag har) så kör jag ju inte till Zooab eller till Zoogiganten. Då är det Jägerzoo, Akvarietjänst eller Sandby Ciklidhobby som gäller. Fiske o Fiskar har ett brett utbud av Malawi men jag tycker att dom är alldeles för dyra.

                            När det gäller att köpa nytt akvarie så är Jägerzoo väldigt billiga.
                            Jägerzoo är också min favoritaffär. Trevlig och kunnig personal. När jag köpte mitt 375 liters så lånade dom även ut ett annat kar som jag kunde ha medans jag tömde mitt gamla och gjorde i ordning det nya. Sånt sätter jag stort värde på. Det är service.

                            Foder, pumpar + andra tillbehör, då är Akvariepiraten billiga.

                            När det gäller fiskar så får man åka runt lite för att hitta rätt sort och storlek. Priserna är väl ungefär detsamma.
                            /Roger

                            Kommentar

                            • ch1mpy
                              • March 2004
                              • 151

                              #15
                              Som nyss återinflyttad skåning, som dessutom inte ens bor i Malmö har jag begränsad erfarenhet av affärerna.

                              Jag är mer än nöjd med akvarietjänst, deras snygga L-malar gör mig nästan knäsvag. Det finns en annan aspekt av att ha stora L-malar till visning i butiken, folk får se hur stora de blir och kanske tänker sig för innan de köper fel sorts malar. Dock tycker jag själv naturligtvis att alla fiskar ska få gott om utrymme. Alla fiskar jag köpt i denna butik har varit i gott skick, även växterna har varit helt OK (men naturligtvis önskar man sig lite större sortiment) - fick tex en enorm anubias (så stor att den motsvarar minst 5 anubiasplantor i Ystads zoobutik) för 30 kronor.

                              Akvariepiraten däremot har jag inget gott att säga om - gott om döda eller halvdöda fiskar i hälften av karen och deras affärsidé verkade vara att sälja färginjicerade fiskar. Visst det är möjligt att de är billiga vad gäller foder och pumpar... men jag tror inte jag ska ge dem av mina pengar.

                              Förresten, vilka i området är bäst på CA?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...