Bambu i akvariet - hur gör man?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PJi
    • December 2004
    • 3

    Bambu i akvariet - hur gör man?

    Hej!

    Efter jul tänkte jag sätta upp ett 145 l akvarium och funderar som bäst på hur jag skall inreda det. Såg under "Snygga akvarium" två stycken som hade bambustavar vilket jag gillade skarpt. Därför undrar jag: Är det någon som har testat att ha detta hemma? Krävs det någon förberedelse av bambun innan iläggning? Skall det vara torkad/färsk bambu? Förändrar de vattenkvalitén på något vis?

    Blir tacksam för alla svar rörande bambu i akvarier.

    mvh Per
  • HazelCR

    #2
    Det verkar svårt att få svar på frågor kring just bambu. Jag har en fråga ute, som har varit obesvarad någon vecka. Frågan gällde hur bambu påverkar vattnet.

    Iaf jag hade tänkt silikona fast bambun i en glasplatta som sedan döljs av sanden. Om flytförmågan fortfarande är för stor,så tänker jag borra hål i bambun och fylla med sand.

    Om man skall "behandla" bambun på något sätt vet jag ej. Jag köpte min bambu på plantagen, gjord för blommor förståss. Vad det nu kan innebära.

    Jag har ännu inte testat eftersom jag inte fått eller hittat några bra svar på påverkan av akvarievattnet.

    Om vi inte får några fina svar, vem skall testa först, du eller jag?

    Kommentar

    • Botia
      • June 2004
      • 7

      #3
      Hej!

      Jag har haft bambu i mitt akvarie för länge sedan. Då tänkte jag inte på om det inverkade på vattenvärdena men en sak märkte jag. Bambu som sticker upp ovanför ytan mögglade samt att efter ett tag så hade även det under vattnet ruttnat så att de var alldeles mjuka och lucktade ##"¤%//&/(&¤. Jag tänker inte ha de i något akvarie i framtiden. Även om det ser snyggt ut i början.

      Kommentar

      • PJi
        • December 2004
        • 3

        #4

        Botia: mmm...det där med att ruttna var en av farhågorna som jag hade, tack för svaret, även om det inte var så positivt som jag hoppats =)

        HazelCR: Jaadu...eftersom du har allt hemma så kan ju du börja =) Ärligt så har jag en månad kvar innan flyttar och kan testa, men om Botia har rätt (vilket jag förmodar) så kanske det får bli någont slags stående rötter istället. Jag gillar verkligen idén av att det är "trädstammar" i akvariet.

        Kommentar

        • Tottofagrin
          • July 2003
          • 330

          #5
          Jag har haft stora bambustockar i mitt 375-kar under mer än ett års tid. Som Botia påpekade blev delarna som var över vattnet genast angripna av lite allt möjligt. Men de stora delarna som befann sig under vattnet har klarat sig galant, det enda som har hänt är att de mörknat i färgen, men det tyckte jag bara var snyggt. Java mossa började få fäste ganska snabbt och gav de ett ännu finare utseende. Så jag har inte egentligen något negativt att säga om bambu i akvariet.

          /Kalle
          MVH Kalle
          "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

          Kommentar

          • Tant Nancy
            • April 2002
            • 5407

            #6
            Jag hade bambu i två av mina kar i alla fall i ett år, och de ruttnade inte...
            Jag köpte dem på växtvaruhuset... blompinnar är de väl tänkta att användas till kan jag tro..
            Pinnarna sågades till i lagom längd... lades i en balja och spolades över med hett vatten varje dag i en vecka.... Efter den behandlingen var de lite mindre flytvilliga... men visst är det enklast om man förankrar dem lite.
            Min idé, som jag inte testat, är att man borrar två små hål längst ner på varje pinne och trär igenom en bit fiskelina där. Sedan knyter man fiskelinan i något lämpligt tungt material... gärna flera pinnar i en grupp... Detta borde göra att man får pinnar som "vajar" i vattenströmmarna....
            MvH
            Tant Nancy
            www.gladafisken.aqualogen.se
            Mitt fotogalleri
            Dagbok
            Min zoon

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Kan tillägga att anledningen till att jag inte svarat på era frågor tidigare, är för att det redan finns en massa tåtar i ämnet... det blir lite jobbigt att svara på samma frågor så många gånger.... Sök på bambu så får ni se...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • HazelCR

                #8
                Hej Nancy,

                det är möjligt att jag slarvläst tidigare trådar, men jag har inte läst något om bambus påverkan av vattnet. Jag menar t.ex. pH-påverkan och andra vattenvärden. Jag vet ju att rötter sänker pH:et och då kanske bambu gör sammaledes, men hur mycket, kanske mindre än rötter? Det är ju bra att veta om man vill skapa en annan akvariemiljö än vad kranvattnet ger. Framförallt vill man ju inte att fiskarna far illa.

                ....jag tror faktiskt att jag låter bli bambun tillsvidare.....

                Kommentar

                • Nils Holmström
                  • November 2004
                  • 2195

                  #9
                  om man vill ha ett lite mer "levande" intryck akan amn plantera dracna, sk "lucky bambo" i bottensubstratet och låta dem sticka upp ovanför vattnet. ser precis ut som gröna bambustavar. en förutsättning är naturlitvis att amn har ett öppet kar.
                  222 liter Malawi

                  Kommentar

                  • PJi
                    • December 2004
                    • 3

                    #10

                    Tant Nancy: Nu har även jag hittat sökfunktionen, såg tyvärr inte den förrut. Tack för att du tog dig tid ändå! Och ännu bättre att du har haft bambu som fungerat. Fiskelinekonstruktionen är intressant, gäller bara att få dem att vaja "lagom" mycket så att de inte välter.

                    Tottofagrin: Skönt att höra en till som har haft god tur med bambu. Det kanske blir sådant i karet iallafall.

                    Kommentar

                    • Tant Nancy
                      • April 2002
                      • 5407

                      #11
                      PJi: Om du testar min bambuidé så vore det kul att få veta hur det gick... har tyvärr inget kar där bambu passar in för tillfället... Att de skulle välta tror jag inte... bambu har en otrolig flytförmåga... som kork känns det när man försöker få dem att sitta fast i botten...
                      HazelCR: Jo, du har säkert rätt... att det inte skrivits något om hur de påverkar vattenvärdena... kanske just för att de inte gör det? Om det är så att bambun ruttnar som somliga erfarit, så blir det ju självklart en påverkan... däremot tvivlar jag att de t ex skulle påverka pH... Enklaste sättet att kolla det, är väl att lägga lite bambupinnar i en hink med vatten och mäta dina värden...
                      MvH
                      Tant Nancy
                      www.gladafisken.aqualogen.se
                      Mitt fotogalleri
                      Dagbok
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • Tobiaz
                        • March 2003
                        • 60

                        #12
                        Tjena,

                        Jag har gjort nästan som Tant Nancy föreslog.

                        Jag har borrat hål längst ner i bamburören och sedan sytt fast dem med nylontråd i en bit liggunderlag, sedan har jag bara lagt liggunderlagsbiten under sanden, detta gör att bambupinnarna har en möjlighet att visa lite "liv", fiskarna verkar tycka om oasen med bambupinnar iaf.

                        /Tobbe

                        Kommentar

                        • Tant Nancy
                          • April 2002
                          • 5407

                          #13
                          Jamensedärja Tobbe!!! Vad skönt att höra att min teori håller... var visst inte först då :-)
                          MvH
                          Tant Nancy
                          www.gladafisken.aqualogen.se
                          Mitt fotogalleri
                          Dagbok
                          Min zoon

                          Kommentar

                          • Tobiaz
                            • March 2003
                            • 60

                            #14
                            Hej igen.



                            Jag har för den delen inte upplevt några problem med att de har börjat ruttna än, mina sticker inte upp något över vattenytan utan slutar precis under. dock är det inte synligt att de slutar under ytan framifrån på grund av att lysrampen döljer dem.

                            /Tobbe

                            Kommentar

                            Arbetssätt...