Bygga akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wrapped
    • June 2004
    • 21

    Bygga akvarium

    Jag har en polare som är glasmästare och vi har snackat om att bygga ett akvarium.
    På det har jag ett <u><b>gäng</b></u> frågor..

    1. Finns det några tabeller på hur tjockt glaset skall vara som man faktiskt fattar något av? Har bara sett en, och den är krångligare än busstidtabellen (Ja, jag tycker busstidtabeller är krångliga).

    2. Finns det inga enklare riktlinjer på glastjocklek?

    3. Bör jag använda float-glas?

    4. Om man ska ha ett riktigt stort akvarium, vad bör jag då tänka på?

    5. Vilka frågor har jag inte ställt som jag borde ha ställt?
  • gogar
    • November 2003
    • 365

    #2
    1. http://saltaquarium.about.com/cs/aquariumdiy/l/blcustomtank.htm
    Horisontellt är längd och vertikalt djup. Hoppas den är lite klarare. Men kom ihåg! Hellre lite för tjockt än för tunt!

    2. Se 1.

    3. Finns olika kvaliteter - tydligen är det "heavy float glass" man ska ha om man ska ha det till akvarium.

    4. Glastjocklek och limmade "ribbor/stöttor" (kommer inte på vad det heter, har ju semester ;D ) så glaset inte buktar på längderna och spricker.

    5. Förmodligen en massa. Men fråga på, eftersom jag hänvisar till min semester med tanke på tydligheten i svaren.....
    Mvh Håkan
    - som bara uttrycker sin personliga åsikt och erfarenhet. Jag kan ha fel - och då lär jag mig (förhoppningsvis).

    Kommentar

    • Buckshot
      • February 2003
      • 456

      #3
      Ursprungligen skickat av Wrapped
      Jag har en polare som är glasmästare och vi har snackat om att bygga ett akvarium.
      På det har jag ett <u><b>gäng</b></u> frågor..

      1. Finns det några tabeller på hur tjockt glaset skall vara som man faktiskt fattar något av? Har bara sett en, och den är krångligare än busstidtabellen (Ja, jag tycker busstidtabeller är krångliga).
      <font color="red">www.arosglas.se är väl enkel?</font id="red">

      2. Finns det inga enklare riktlinjer på glastjocklek?

      3. Bör jag använda float-glas?
      <font color="red">Ja det är bäst.
      Det finns dom som har använt härdat glas eller lamell men det har sina risker.</font id="red">

      4. Om man ska ha ett riktigt stort akvarium, vad bör jag då tänka på?
      <font color="red">Underlaget måste vara absolut plant och inte ge med sig.</font id="red">

      5. Vilka frågor har jag inte ställt som jag borde ha ställt?
      <font color="red">Hur man limmar. Mycket viktigt.</font id="red">
      Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

      Kommentar

      • Wrapped
        • June 2004
        • 21

        #4
        Okay.. Två nya frågor.. Tre faktiskt..

        1. Hur limmar man?

        2. Dessa "ribbor/Stöttor" är det de tvärgående glasen i akvariets övre del?

        3. Jag har tittat på lite olika tabeller och blir inte riktigt klok på vad som gäller. På vissa står det att ett akvarium som är 60 cm högt och 2 meter brett behöver ca 16 mm för att vara på den säkra sidan. På andra står det att 10 mm räcker för akvarier som är 65 cm höga och upp till 5 meter långa.. Vad ska man tro? Är det någon som har ett 70 cm högt akvarium på typ 800 liter och kan mäta sin glastjocklek?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Glastjockleken har mest med höjden att göra - längden kompenserar man med lister och stag.
          På ett 70 cm högt akvarium skall glaset vara minst 12 mm tjockt.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • davide
            • February 2003
            • 1093

            #6
            Om du har problem med tabellen så kan du skriva här vilka mått du är sugen på så kan vi hjälpa dig...
            MVH David
            www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

            Kommentar

            • Buckshot
              • February 2003
              • 456

              #7
              Ursprungligen skickat av Wrapped
              Okay.. Två nya frågor.. Tre faktiskt..

              1. Hur limmar man?
              <font color="red">Leta reda på en tråd från 20031224, "behöver råd för att silikona ett akvarium"</font id="red">

              2. Dessa "ribbor/Stöttor" är det de tvärgående glasen i akvariets övre del?<font color="red">Ja.</font id="red">

              3. Jag har tittat på lite olika tabeller och blir inte riktigt klok på vad som gäller. På vissa står det att ett akvarium som är 60 cm högt och 2 meter brett behöver ca 16 mm för att vara på den säkra sidan. På andra står det att 10 mm räcker för akvarier som är 65 cm höga och upp till 5 meter långa.. Vad ska man tro? Är det någon som har ett 70 cm högt akvarium på typ 800 liter och kan mäta sin glastjocklek?<font color="red">Jag går efter tabellen på arosglas dvs. 60cm högt och 2m långt ger 10mm glas. Mitt akvarie som är 65cm högt har jag 12mm glas till.</font id="red">
              Lilla Malawisjön finns i mitt vardagsrum.

              Kommentar

              • shpend
                • August 2002
                • 2010

                #8
                Om din polare är glasmästare då borde han kunna sånt. Dom glasmästarna som jag frågat har kunnat det mesta om akvarier.

                Kommentar

                Arbetssätt...