Mal som simmar upp och ner vid ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benke
    • January 2004
    • 1

    Mal som simmar upp och ner vid ytan

    Har en Pleco på ca 15cm som börjat betee sig lite underligt.
    Den simmar upp till ytan och lägger sig upp och ner och nästan suger på vattenytan. Den gör det under längre perioder men om man går i närheten av den simmar den iväg precis som vanligt.

    Aldrig sett nån annan av mina malar göra så och undrar om det är normalt eller nån sjukdom?

    tacksam för svar
    //Benke
  • David B
    • December 2002
    • 507

    #2
    Skall nog inte vara några problem då plecos liksom pansarmalar och en del andra malar "andas luft" genom att gå upp till ytan. Detta sker genom deras tarmsystem på något sätt och är fullt naturligt. Jag har såväl plecos, gibbiceps, långsträckta pansarmalar som vanliga pansarmalar och de far alla då och då med världens fart upp till vattenytan för att "ta sig en sup luft".

    Vidare biologisk var nog inte min förklaring men jag hoppas att du blev lite klokare ändå. Dessa malar åker upp till ytan då och då för att "hämta luft"..."tarmandning" vill jag minnas att det kallas.

    David B.

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Har noterat samma beteende hos mina fläckiga pansarmalar och en del sugmalar. Tarmandning? Har inte läst på så mycket men vad är skillnaden mot labyrintfiskars "andningsteknik" att utvinna ytluft?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • jackson
        • September 2003
        • 1242

        #4
        Labyrintfiskar har ett organ som kallas labyrint. Det sitter bakom hjälarna (tror jag). Det är ett labyrintliknande organ med mycket blodkärl. När luften passerar dessa, så syresätts de. Får de inte luft till dem, så drunknar labyrintfiskarna. Detta medans malarna klarar sig utan luftbubblor i tarmen.
        Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
        Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

        Kommentar

        Arbetssätt...