Hur mycket väger sand och grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kampfisken
    • September 2003
    • 666

    Hur mycket väger sand och grus?

    Hur mycket väger egentligen sand och grus per liter? Ska köpa dels 30L Rådasand 0,33mm, dels 30L Engelsk sjösten 1mm. Jag förmodar att Rådasanden väger aningen mer då den är mer finkornig och "jämnas ut/trycks ihop" mer i litermåttet än vad Engelsk sjösten gör (man får något mer sand per liter än med större grus)? Anledningen till min fråga är att jag förmodligen får bära hem sanden i min stora 75L ryggsäck (om jag nu orkar vill säga). Då jag ändå är inne på sand och grus; Vilka typer av sand/grus är mer lämpade för att "sänka" (ligga som buffer) för akvarievattnets KH och PH? Någon som kan råda mig till "rätt" sand/grussort?
    Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.
  • davide
    • February 2003
    • 1093

    #2
    en säck engelsk sjösten 2-3mm som väger 20 KG rymmer ca:13-14 liter grus.

    Är du ute efter ett bottenmaterial som ska sänka pH och KH? Tror inte det finns något sådant. Se till att välja något som inte innehåller kals så får du sänka det på annat sätt. EX Torvfiltrering.
    MVH David
    www.Umea.akvarieforening.se | www.tanganyika.sidan.nu | Zoonen

    Kommentar

    • kampfisken
      • September 2003
      • 666

      #3
      Så då väger 28L av sagda grus ca. 40 kg? Humm, får nog ändå ragga nån bil om jag vill ha någon rygg kvar... Anledningen till min fråga angående bottenmaterial är att marmorkross ligger som en "buffer" och bibehåller ett högt KH/PH i vattnet då det innehåller kalk, därav min undran om det inte fanns något annat slags sand/grus med motsatta egenskaper?
      Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

      Kommentar

      • kampfisken
        • September 2003
        • 666

        #4
        Någon annan som har lite uppgifter?
        Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

        Kommentar

        • kampfisken
          • September 2003
          • 666

          #5
          Kan man använda kol i akvariesammanhang?
          Malawi, Amazonas, Sällskapsakvarium, Sydamerika, Asien.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Jag använder kol. Dels leder jag ner koldioxid för växterna samt så använder jag kolsten att binda riccia på.

            Om du vill ha ett bottensubstrat som sänker och buffrar pH (strax över 6) så får du använda torv men det måste bytas med jämna mellanrum om du ska ha kvar den pH-sänkande/buffrande förmågan. En torvbotten är väldigt biotopriktigt i Amazonas små bifloder (svartvatten).
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            Arbetssätt...