Dvärggurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hgus
    • July 2003
    • 221

    Dvärggurami

    Mina Endler har fått sällskap av ett par av ovanstående, och det verkar fungera utmärkt (med det menar jag att Guramin varken äter några endleryngel eller bråkar med dem, hanen kör bara bort vuxna endler från sitt inmutade revir.)

    Sällskapet mellan de unga tu verkar vara lovande, hon jagas bort när han ser henne, men jag har såpass mycket grönska och andra gömställen att hon knappast kan må dåligt av bråket.

    Hannen började tydligen bygga ett skumbo redan inatt (efter att ha "kommit ur påsen" igår vid c:a 21-tiden...), när jag vaknade imorse fanns ett stort skumbo klart, men detta försvann under dagen, så jag drog upp en del vattenpest och polysperma för att ta bort all vattenströmning i det utvalda hörnet av akvariet, och rev en del i småbitar för att hjälpa till med byggmaterial. Jag hoppas förstås på lek så småningom...

    Men ingen av nykomlingarna har visat något intresse för mat ännu, hanen verkar inte intressera sig för något annat än skumbobyggande, och honan verkar lite nervös i den nya miljön. Kan jag hoppas att de kommer att börja äta så småningom, eller ska jag locka med någon delikatess?


    För övrigt måste jag säga att arten verkligen fångat mitt intresse! Det är otroligt intressant att se hanen samla andmatsblad för att släppa upp dem i skumboet, och simma runt akvariet i jakt på byggmaterial. Vilken härlig fisk! ->

    -Vet någon förresten vad de två spröten "är till för"? De viftas med i lite olika sammanhang, men vad de har för syfte undgår åtminstone mig...
  • björn76
    • October 2003
    • 14

    #2
    Hej.

    Dvärgguramisar är lite roliga att se på, dom är ju lite skygga av sig.
    Men dom blir i regel ganska tåliga senare,så länge det finns gömställen för dom så är dom nöjda.
    Har själv flera stycken mycket vacker fisk

    Lite annorlunda att hanen byggde bo direkt? Dom mesta fiskar är ju lite blyga i början. Men det är ju bara kul att dom trivs i akvariet tykcker jag .

    Mina älskar att få frysta mygglarver, då blir dom som tokiga.
    Spröten har dom oftast att använda till att "känna sig fram" med, har jag hört på olika håll.Och även sett själv.

    Sedan har ju dom mesta guramisar spröt, det är en del av släktet skulle jag tro.
    O det kan man se ibland att dom använder dom till att pilla på andra som kommer i dess närhet, dom kanske ser lite illa?
    Alla fiskar har ju inte kanonsyn.

    Hoppas du får många yngel i leken
    Lycka till!

    MVH Björn.
    BN76

    Kommentar

    • Alva
      • May 2003
      • 434

      #3
      många labyrintfiskar bygger bo för att markera sitt revir. min honungsguramihane som jag fick igår har fyllt ett hörn av små bubblor.
      även kampfiskar och dvärggurami har jag sett göra så, när dom är alldeles nya i ett akvarium. mina dvärgguramis brukar känna på varandra med spröten.
      <font color="teal">//Alva som gillar fåglar och fiskar</font id="teal">

      Kommentar

      • hgus
        • July 2003
        • 221

        #4
        Nu har han verkligen installerat sig i sitt hörn. boet har blivit en c:a 7cm bred upp till 2,5 cm tjock "boll med utflutna kanter" av diverse växtdelar och skum. (Skulle haft en digitalkamera...) Det nya tjocka boet verkar heller inte förstöras av den ström som finns i akvariet. De andra fiskarna verkar i någon mån lärt sig att man håller sig därifrån. Fascinerande är det! Jag tillbringar säkert 1/3 av min tid (är hemma och pluggar till en tenta) med att titta in i akvariet.

        Båda nykomlingarna äter nu också, även om de glupska endler inte lämnar något ifred, men jag experimenterar med att handmata, och det verkar lovande.

        Jag ska ta och prova att odla artemia, och se om det är populärt.

        Kommentar

        Arbetssätt...