fiskars livslängd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mactatuz
    • November 2002
    • 34

    fiskars livslängd?

    Jag har haft fiskar från och till i 4-5 år utan att vara fanatisk fiskodlare. Det märkliga är att jag aldrig lyckats hålla en fisk i liv i mer en ungefär ett halvår. Har provat allt från lätta fiskar som tetror och guppys till olika sorters ciklider. Gör jag något uppenbart fel eller är det vanligt att fiskar är svåra att hålla långlivade?
  • Aqua_Max
    • April 2002
    • 511

    #2
    Medellivslängd och rekord för hur gamla fiskarna kan bli under bra förhållanden skiljer sig mellan olika arter, men eftersom du inte lyckats att hålla någon fisk vid liv längre än ett halvår så är det förmodligen något som är allvarligt fel.

    ~~~ Max Photo ~~~
    ~~~ Max Photo ~~~

    Kommentar

    • mactatuz
      • November 2002
      • 34

      #3
      Vad kan det vara då? Har försökt följa alla "regler och råd" för att de skall trivas. Och det bör ej vara grundvattnet som är fel för jag har provat i både stad och på landsbyggd med egen brunn.

      Kommentar

      • Bilbo
        • February 2002
        • 2119

        #4
        Ett vanligt fel som många gör är att man matar ihjäl sina fiskar, jag vet inte om du är en av dem men det kan vara ett problem!

        // Magnus
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #5
          Hej,
          Nej det går inte att veta vad du gör för fel utan att känna till alla fakta - du får väl plöja igenom det som står i vänsterspalten på zoopets första sida och kolla om det är något du missat. Något måste i alla fall var fel.
          Själv tycker jag snarare att det är tvärtom - dvs fiskarna dör aldrig så man får ju aldrig köpa in några nya fiskar. För några veckor sedan så köpte jag några nya tanganyikaciklider, men det var de första fiskar jag köpt till mina 4 stora akvarier på 2 år.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell


          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Aqua_Max
            • April 2002
            • 511

            #6
            Jag läste även det som du skrivit på http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3477

            Temperaturen har betydelse för hur kort fiskarna lever, för de arter som inte är anpassade till hög temperatur så sliter det hårt på kroppen att leva i varmt vatten. Just fjärilciklider tycker dock om varmt vatten, så i det fallet var det bra att ha varmt vatten.

            Guppy och fjärilciklider har relativt kort medellivslängd, ca 2-3 år, och du visste förmodligen inte hur gamla fiskarna var när du köpte dem, men de flesta tetror brukar leva några år längre och malar brukar leva ännu längre så att inga fiskar överlevt mer än ett halvår tyder på att det är något som inte stämmer.

            Jag rekommenderar att göra rent filtermaterialet i en hink med akvarievatten istället för under vattenkranen. Kolla att du har akvariepumpar etc igång dygnet runt, eftersom det är ett vanligt fel att folk stänger av dem på natten.

            Du har redan berättat mycket, men försök berätta ännu mer om akvariet, inredningen, filtreringen, vilka arter du har haft och hur du gör rent och sköter akvariet, så kanske vi kan komma på vad som orsakar fiskdöden.

            Det kan också vara bra att kolla så det inte är något giftigt i akvariet, t.ex. något i akvarieinredningen (t.ex. kopparhaltiga stenar) eller i luften (t.ex. lösningsmedel), eller om du brukar hålla på med något som du har kvar på händerna när du sköter akvariet (t.ex. olja, diskmedel etc).

            Har du gjort någon total nystart av akvariet under de här åren? Annars skulle det ju även kunna vara någon sjukdomsalstrare som finns i akvariet som du inte blivit av med, men det är inte särskilt troligt, för då hade fiskarna förmodligen dött ännu tidigare.

            Matar du med något annat förutom hikari pellets?

            Vattenbytes frekvensen, 30% varje vecka är utmärkt, så det tycker jag att du bör fortsätta med.

            ~~~ Max Photo ~~~
            ~~~ Max Photo ~~~

            Kommentar

            • mactatuz
              • November 2002
              • 34

              #7
              Kommer ej ihåg vad jag skrivit och inte skrivit så jag tar med allt jag kommer på:

              Första gången jag startade akvariet så hade jag det i en lägenhet med "enkla" fiskar så som barber och platys/(n?). Då var jag inte så påläst och bytte aldrig varken filter eller vatten, men de levde ändå ganska länge.

              Andra gången var jag också dålig på att byta vatten. Och i och med att jag hade köpt malawi-ciklider och låtit dem leva i ett kar med lågt hp, hårt vatten och utan vattenbyten och övermatning så är det inte så konstigt att de dog heller. Kollade vattnet i en djuraffär och det var hög nitrithalt på det...

              Tredje gången rengjorde jag allt och lusläste allt som jag borde göra. Sedan starade jag upp akvariet med en javamossa lät det stå i två veckor. När det gått två veckor köpte jag 4 st fjärilsciklider och en drakmal. Tyvärr var de i affären så ivriga att få fiskar sålde att de sålde mig endast hanar, så det kankse var därför de dog? Av att de slogs menar jag, men jag såg aldrig att de var speciellt aggressiva. Endast en utav dem överlevde och då köpte jag en hona åt den + två palettciklider och ett par dvärggurmi. Efter ungefär en månad ynglade fjärilscikliderna av sig, men åt direkt upp rommen. Samma sak inträffade en månad senare. Strax efter det dog dvärgguramihanen. Han låg på botten ett par timmar utan att kunna styre sin kropp innan han dog helt. Efter det tog jag även bort honan efter som hon inte var så bra att ha själv ihop med cikliderna. Efter detta spektakel tog jag och slängde javamossan eftersom den börjat att bli extremt brun och såg väldigt död ut. Och för en vecka sedan dog även Fjärilsciklidhonan. Hon visade inga men på att må dåligt alls, hon låg bara död en morgon. Även drakmalen hade dött strax innan detta hände. Malar brukar väl vara tåliga annars? När detta hänt hade jag bara palettcikliderna kvar. Då såg akvariet ut så här:

              doppvärmare som höll 28 grader varmt.
              ett innerfilter med cirulationspump.
              en syre pump med en simpel slang ner i vattnet


              Nu idag har jag köpt till två silverhajar och två kakaduaciklider och en ny drakmal.

              Jag har alltså följande fiskar i akvriet nu:

              ett par palettciklider.
              ett par kakaduaciklder.
              två silverhajar.
              en drakmal.

              akvariet är 70-80 cm långt och ca 35-40 cm högt

              Jag har en doppvärmare som håller 24 grader och ett innerfilter med cirulationspump och en syrepump med en simpel slang ner i vattnet.


              Akvariet står med en kortsida mot väggen där öven en bakgrunsbord med växter sitter, resten av akvriet är "öppet" glas.

              Inredningen är som följer:

              Halva delen är fylls med ganska stora stenar som formar en tre, fyra grottor. Både stora och små.

              Andra halvan är mer öppen, men där fins två lerkrukor formade som fåglar att simma in i.

              Byter vatten en tredjedel av vattnet en gång i veckan. Fyller på med hink och inte slang.
              Sköljer ur filtret en gång i månaden ganska ordentligt.
              Matar dem morgon och kväll med hikare näst minsta pellets stroleken. Den är dock lite stor, så jag klipper isär den. Brukar ge dem så de äter upp det inom en minut.
              Har även gett dem röda mygglarver två gånger i veckan på sistone... Tror det var allt.

              Kommentar

              • mactatuz
                • November 2002
                • 34

                #8
                Har egen brunn och vattnet är ganska hårt och har ett ph-värde mellan 6-7 nånting.

                Kommentar

                • mactatuz
                  • November 2002
                  • 34

                  #9
                  Kan ett kar i sig vara en orsak? Jag hade för väldigt länge sedan ett dubbelt så stort akvarie där jag aldrig bytte nånting och där levde fiskarna i minst ett år utan att må dåligt.

                  Kommentar

                  • mactatuz
                    • November 2002
                    • 34

                    #10
                    ursäkta stavfelen.

                    Kommentar

                    • Aqua_Max
                      • April 2002
                      • 511

                      #11
                      <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Kan ett kar i sig vara en orsak?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>Om akvariet är limmat med sanitets silikon istället för silikon för akvariebruk så kan antimögelmedlet förgifta akvarievattnet.

                      ~~~ Max Photo ~~~
                      ~~~ Max Photo ~~~

                      Kommentar

                      • Ulla
                        • April 2002
                        • 1163

                        #12
                        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                        Har egen brunn och vattnet är ganska hårt och har ett ph-värde mellan 6-7 nånting.
                        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                        Om du har egen brunn, så kanske du skulle ta och skicka vattenprov till något laboratorium för analys. Det kan innehålla allt möjligt trevligt, koppar, järn, andra mineraler. Det kan läcka in diverse gödningsämnen om du har åkrar/ hagar i närheten.
                        Har en kompis i ett litet samhälle i grannskapet. Deras brunnsvatten slaggar igen tvättmaskiner, diskmaskiner toastolar mm på nolltid. Innehåller mycket mineraler ( det var järnbruk på orten förr i världen) dessutom smakar vattnet bläää!

                        Ulla, 350-liters sällskapsakvarium,678-liters regnbågsfisk-akvarium och ett "bra att ha", 92-liters akvarium.
                        Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                        Kommentar

                        • mactatuz
                          • November 2002
                          • 34

                          #13
                          Aqua_Max: Finns det nån synlig skillnad på de olika varianterna?

                          Ulla: Tror det är ganska mycket järn i det. Har för mig at man ibland måste ha kalk i vattnet för att få det neutralt igen. Skall dock inte vara så värst stora mängder. Vattnet smakar utmärkt. Finns det inte nån "sticka" man kan köpa där man mäter alla fiskens vattenbehov, ph, kh, nitrat, nitrit, mm...? Är dessa en bra investering?

                          Kommentar

                          • Frazze
                            • November 2002
                            • 5

                            #14
                            Hej Alla!

                            Jag har ej skaffat akvarium än, men är på gång.
                            Har läst någonstans att man ej får rengöra
                            filtret i varmt vatten.Bakteriefloran förstörs
                            och man får börja om från börja.
                            Tror det var i "Back To Nature boken"


                            Kommentar

                            • mactatuz
                              • November 2002
                              • 34

                              #15
                              Stämmer fint.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...