Bottenmatrial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Vargjagare
    • July 2015
    • 3

    Bottenmatrial

    Hur bör man rengöra botten material ? När bör man byta ur bottenmaterialet?
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Är det sand/grus du menar ?

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Vargjagare
      Hur bör man rengöra botten material ? När bör man byta ur bottenmaterialet?
      Sand/grus kan du skölja när du lägger i det i akvariet första gången, när du efter 5, 10, 15 år byter akvarium kan du ju byta bottenmaterialet.

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Jag brukar köra samma även efter 25 år. Tyvärr har jag inte kvar något av det fina gula Väner-gruset från 1960-talet.

        Det gäller INTE när jag har arter som är extremt kvävekänsliga! Det är åtminstone olämpligt

        Kommentar

        • Vargjagare
          • July 2015
          • 3

          #5
          Varför bör man inte spola av gruset någon gång om året ?

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            många skäl.

            men det viktigaste är att i gruset / sanden sitter det en extremt stor mängd goda bakterier.
            dessa bakterier är livsavgörande för balansen mellan giftiga och icke giftiga produkter i vattnet.

            rengör du sanden / grusen från dessa bakterier, så är det som att starta om karet från början, med allt vad det innebär.

            dessutom....rent arbetsmässigt....varför göra något som inte behövs.....?

            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Knax
              • November 2012
              • 1148

              #7
              Ursprungligen postat av Vargjagare
              Varför bör man inte spola av gruset någon gång om året ?
              Ursprungligen postat av Ken Olofsson
              många skäl.

              men det viktigaste är att i gruset / sanden sitter det en extremt stor mängd goda bakterier.
              dessa bakterier är livsavgörande för balansen mellan giftiga och icke giftiga produkter i vattnet.

              rengör du sanden / grusen från dessa bakterier, så är det som att starta om karet från början, med allt vad det innebär.

              dessutom....rent arbetsmässigt....varför göra något som inte behövs.....?

              Detta var nog en av de största aha-upplevelserna för mig när jag började med akvarier. Jag trodde också att det var en massa jobb med att håva ur fiskar, skura rutor, spola grus osv, tätt som oftast. Så gjorde alla jag kände, som hade akvarium, vilket gjorde att de kroknade efter ett par år. Men här på Zoopet hittade jag en massa gamla akvarister, som lugnade mig genom att tala om att man inte alls behöver, eller ens bör, göra så. Så länge akvariet funkar, räcker det med att suga upp det som ligger ovanpå gruset i samband med vattenbyte. Resten är nyttiga basilusker som ska vara där.
              // Mats, a.k.a. Knax



              "All's well that ends." - Unknown

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #8
                Ursprungligen postat av Knax
                Detta var nog en av de största aha-upplevelserna för mig när jag började med akvarier. Jag trodde också att det var en massa jobb med att håva ur fiskar, skura rutor, spola grus osv, tätt som oftast. Så gjorde alla jag kände, som hade akvarium, vilket gjorde att de kroknade efter ett par år. Men här på Zoopet hittade jag en massa gamla akvarister, som lugnade mig genom att tala om att man inte alls behöver, eller ens bör, göra så. Så länge akvariet funkar, räcker det med att suga upp det som ligger ovanpå gruset i samband med vattenbyte. Resten är nyttiga basilusker som ska vara där.

                plus kunskapen om fiskars beteende, dvs vilka är lämpliga i vilka kar ihop med vilka.
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Vargjagare
                  • July 2015
                  • 3

                  #9
                  Ok jag har spolat gruset en gång på fem år efter att guppis inte trivdes med malar .Byter en del av vattnet var fjortonde dag det verkar fungera .Tack för svaren !

                  Kommentar

                  Arbetssätt...