Molochitesand som bottensubstrat?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FamCarlin
    • August 2012
    • 50

    Molochitesand som bottensubstrat?

    Hej

    Är i planeringen av inredningen av nytt akvarium och funderar lite på bottensubstrat.
    Har tidigare använt Engelsk sjösten, enkelt att underhålla men känns nu lite tråkigt efter några år.
    Har även haft delar av akvarium med vanlig kvartssand. Ser snyggt ut med rätt inredning men tenderar att kräva mera underhåll eftersom förmultnande blad och skit samlas ovanpå sanden.

    Nu har jag tillgång till en sand som är en bränd lera som kallas Molochite. Sanden i fråga är 16-30 Mesh, dvs 0,8-1,6 mm i kornstorlek. Dammfri och hyggligt homogen i en vit/grå nyans.

    Några funderingar:
    Hur fungerar det med en homogen sand som är utan kulöra avvikelser, ser det snyggt ut eller blir det snabbt tråkigt? Några andra problem?
    Vad tror ni fiskarna kommer tycka om denna sand? Länkar till lite materialdata kommer nedan.

    Just nu har jag lagt lite provmaterial i vatten och skall kontrollera så att det inte blir några konstiga vattenvärden, men enl produktsäkerhetsdatabladet så är materialet inert i vatten.

    /Per

    Länkar:
    Sammansättning: http://digitalfire.com/4sight/materi...hite_1034.html
    Tillverkarens data: http://www.ifme.eu/Scopi/Group/found...cument&lang=en
    Produktsäkerhetsdatablad: https://www.conncoll.edu/media/websi.../Molochite.pdf
    Bild på sanden: https://drive.google.com/file/d/0B1U...ew?usp=sharing
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    #2
    Kommer inte den kulören snabbt bli tråkig efter ett tag ?

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Det är väl just den fråga han ställer ovan.

      Personligt så tror jag inte det för där är ju rötter och växter plus alltid något som lägger sig på botten. Såklart beroende på vad man ska ha för kar (inredning) och berlyning kan ju också spela in som man har spot belysning t.ex.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • Christer5
        • July 2015
        • 915

        #4
        Webo, och ?

        Kommentar

        • FamCarlin
          • August 2012
          • 50

          #5
          Tack för tankarna. Jag inbillar mig att just interaktionen mellan bakgrund och sanden kommer vara avgörande för om detta kommer fungera. Bakgrunden kommer bli någon sports plastfilm som man köper med tryckt motiv, här ännu inte riktigt bestämt mig för vilket motiv.

          I övrigt så kommer det bli rötter, stenar och växter som vanligt. Knappast så att det täcker hela botten, snarare så att hörnen är välfyllda med en lagom stor yta på mitten med lite fri sand. Akvariet är ett Jewel Rio 240 med måtten ca 120x40x50

          Kommentar

          • Christer5
            • July 2015
            • 915

            #6
            Fint Juwel akvarium du har

            Kommentar

            • FamCarlin
              • August 2012
              • 50

              #7
              Fick pH till 7,40. Lite basiskt men ändå inte oroväckande. Så nu har jag fixat 50kg sand och skall börja inreda och fylla på med vatten. Bilder kommer.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #8
                Kul att det fungera.

                Du skulle kunna starta en projrnttråd för ditt kar. Blir kanske lite fel att ha den i denna tråd ☺.

                Ett råd ang tryckt bakgrund. Om du har möjligt så kolla runt i butiker eller på youtube. Oftast så tröttnar man snabbt på dem då de kan vara jobbiga att ha då inredningen i karet kan vara svår att få till att passa in7 med sån bakgrund i längden efterhand som det växer och du ändra om. De blir lite platta efter ettybýåo Men kolla runtö och serjj
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                Arbetssätt...