Skadligt vatten i Partille

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Dom tror nu att de har hittat felet och det skall ligga vid Gamla Kronvägen. Ni som åker förbi där just nu kan se ("fontänen") att de att de håller på att spola rent ledningarna.

    De sa på nyheterna att om de nu har hittat rätt ställe så kommer det att ta mellan 1-3/4 veckor (beroende på var man bor i Partille) tills man kan använda kranvattnet igen
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #17
      det verkar som om man inom några dagar inte längre kommer att behöva koka vattnet. I alla fall inte i kommunens södra delar (där dock inte jag bor)

      Felet kan också bero på att länken är fel, att sidan tagits bort från partille.se eller att du skrivit in fel adress i webbläsaren. Använd sök-funktionen i fältet ovanför för att göra en ny sökning.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 13 November 2015, 17:52.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Dreama

        • November 2007
        • 286

        #18
        Hur är det med klorering och andra tillsatser med tanke på vattenbyte?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #19
          Ursprungligen postat av Dreama
          Hur är det med klorering och andra tillsatser med tanke på vattenbyte?
          Jag vet ej - men som jag skrev inledningsvis så kan man nog räkna med en kraftig ökning av t.ex. klorering så man skall nog göra mindre vattenbyten
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Dreama

            • November 2007
            • 286

            #20
            Ok jag har använt Göteborgsvatten till tredjedelsbyte får hämta ett par dunkar i morgon också då.

            / Peter.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #21
              Ursprungligen postat av Dreama
              Ok jag har använt Göteborgsvatten till tredjedelsbyte får hämta ett par dunkar i morgon också då.

              / Peter.
              Lite lurigare att göra 1/3 vattenbyten via dunkar när största akvariet är på 3.000 liter
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Dreama

                • November 2007
                • 286

                #22
                Det kan ta en stund.

                Kommentar

                • Christer5
                  • July 2015
                  • 915

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Lite lurigare att göra 1/3 vattenbyten via dunkar när största akvariet är på 3.000 liter
                  Ring brandkåren

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #24
                    Man får nog ta och göra ett 1/10 byte då, kan ju trots allt vara bättre än att chansa med kranvattnet... Borde inte vattnet vara OK nu?

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #25
                      Ursprungligen postat av Xul
                      Man får nog ta och göra ett 1/10 byte då, kan ju trots allt vara bättre än att chansa med kranvattnet... Borde inte vattnet vara OK nu?
                      I alla fall inte i den delen av kommunen som jag bor. Sedan lär det som sagt vara rejält klorerat efter att de har gett grönt ljus så man bör även då vara försiktig med vattenbyten
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kuttykutty
                        • February 2015
                        • 2

                        #26
                        Hej! Vad bra att jag hittade denna tråd.

                        Vi bor också i drabbat område (Jonsered) och har avvaktat med vattenbyte, men nu börjar det se ganska skitigt ut i akvariet (100 liters).

                        För att få dricksvatten mm. uppmanas man ju att koka vattnet, frågan är då om man kan använda kokat vatten till akvariebytet eller om det likväl ställer till problem? Spontant antar jag att kloret i vattnet som kommunen tillsätter extra av knappast försvinner bara för att man kokar men någon kanske vet bättre om detta.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #27
                          Ursprungligen postat av Kuttykutty
                          Hej! Vad bra att jag hittade denna tråd.

                          Vi bor också i drabbat område (Jonsered) och har avvaktat med vattenbyte, men nu börjar det se ganska skitigt ut i akvariet (100 liters).

                          För att få dricksvatten mm. uppmanas man ju att koka vattnet, frågan är då om man kan använda kokat vatten till akvariebytet eller om det likväl ställer till problem? Spontant antar jag att kloret i vattnet som kommunen tillsätter extra av knappast försvinner bara för att man kokar men någon kanske vet bättre om detta.
                          Du kan säkert använda kokat vatten. Även om de skulle använda mycket klor så kan man ju lösa det med att göra små vattenbyten så är det OK.
                          Sedan finns det ju olika typer av "klor" - dels vanlig klor (dvs sådan som luktar) men den är ju lätt att bli av med genom att lufta ut den och den lär ju definitivt förvinna genom kokning.
                          Använder de istället kloramin (som inte luktar) som man inte kan lufta ut så försvinner det nog inte (vet absolut inte) genom kokning men som sagt byt lite så är det inga problem.

                          Sedan kan de ju också använda andra preparat men det vet jag inget om
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Fortfarande är vattnet dåligt i vissa delar av Partille kommun (bl.a. där jag bor) och jag har nu inte kunna byta vatten på mer än en månad så nu börjar det bli kris eftersom också mycket vatten har dunstat i akvarierna.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • tanteva
                              • September 2015
                              • 1399

                              #29
                              men får det vara dåligt så länge ? och hur gör man som akvarieägare nu då ? åker till grannbyns brandkår och be få hem lite vatten ?

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                #30
                                Ursprungligen postat av tanteva
                                men får det vara dåligt så länge ? och hur gör man som akvarieägare nu då ? åker till grannbyns brandkår och be få hem lite vatten ?
                                Jodå det finns brandposter i kommunen där man kan hämta vatten och det funkar väl om man bara har ett akvarie hemma men jag har ju några fler så om jag skall byta 1/3 överallt så blir det ca. 1.300 liter och det blir lite väl mycket.

                                Dock mitt problem är ju litet jämfört med det t.ex. ett äldreboende eller skolor har.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...