Skadligt vatten i Partille

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Skadligt vatten i Partille

    Partille Kommuns hemsida varnar de för att förekomsten av koliforma bakterier (på svenska - det är skit i vattnet) just nu är för hög i kranvattnet i östra delen av Partille Kommun. Alla uppmanas att koka vattnet innan det används.

    Jag vet inte i vad mån dessa bakterier kan ha en negativ inverkan på akvarierna men för säkerhets skull så byt inte vatten i akvarierna tills problemet är löst.

    Själv bor jag några få hundra meter från den provpunkt där de hittade det dåliga vattnet och jag bytte dessutom vatten i mitt 3.000 liters akvarium igår em. Jag noterade att vattnet blev väldigt dimmigt efter vattenbytet och även om det mesta av dimman har försvunnit så ligger ändå en del kvar. Fiskarna verkar dock (i alla fall inte ännu) ha tagit någon skada.

    Tänk också på att nu kommunen kommer att tillsätta en massa saker i vattnet för att bli av med skiten (antagligen dessa medel som färgade mitt vatten) så avvakta med vattenbyte minst en vecka efter att vattnet sägs vara OK igen.
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 05 November 2015, 18:00.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
  • Dreama

    • November 2007
    • 286

    #2
    Påverkas vattnet i hela Partille av tillsatserna?

    /Peter.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Dreama
      Påverkas vattnet i hela Partille av tillsatserna?

      /Peter.
      Det får man nog fråga kommunen om. Det hela beror ju på om de kan lägga i tillsatserna i de separata vattenledningarna för de olika kommundelarna eller om det måste släppas ner i huvudledningen.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Dreama

        • November 2007
        • 286

        #4
        Ok jag brukar göra vattenbyte på Lördagar men då avaktar jag lite, när det gäller dricksvattnet så har vi ett Espringfilter som tar bort det skadliga i vattnet.

        /Peter.

        Kommentar

        • Ason
          • November 2010
          • 107

          #5
          Ursprungligen postat av Dreama
          Påverkas vattnet i hela Partille av tillsatserna?

          /Peter.
          Vissa delar av Partille är lite luriga vad gäller vattenvärden om jag förstått rätt. Det sker en varierande blandning av vatten från Kåsjön och Alelyckan, som producerar lite olika vatten.

          Jag hade för mig att det bara skedde i Sävedalen, men jag ser på de senast publicerade värdena att det sker ända borta i Jonsered. De mätningarna är dock av mycket varierande datum.
          Felet kan också bero på att länken är fel, att sidan tagits bort från partille.se eller att du skrivit in fel adress i webbläsaren. Använd sök-funktionen i fältet ovanför för att göra en ny sökning.


          Kanske beror detta större(?) blandningsområde på ombyggnaden av Kåsjöverket? Vad den nya reningsmetoden där innebär för akvarister har jag inte begripit än. Klorering skall tydligen bara ske ibland. Kan det vara det som fått koliforma bakterier att piggna till i rörledningarna, när det nya "säkrare" vattnet sänds ut?
          Felet kan också bero på att länken är fel, att sidan tagits bort från partille.se eller att du skrivit in fel adress i webbläsaren. Använd sök-funktionen i fältet ovanför för att göra en ny sökning.


          Kjell har säkert bättre koll!

          /Bengt
          allting hänger ihop - frågan är bara hur

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har dålig koll på vad som har hänt men det troliga är väl att det grävts av en avloppsledning någonstans och det vattnet har letat sig in i vattenledningsvattnet. Detta eftersom koliforma bakterier ju bara är ett "snällare" ord för "skit"

            De uppdaterade i alla fall infon igår med
            Uppdatering lördag 31/10 kl 17:30: Beskedet om att det troligen tar en dryg vecka innan vi har godkända vattenprover för Kåbäcken, Uddared, Stärtered, Jonsered och Kåhög gäller fortsatt. Det är endast dessa områden som är drabbade, prover från andra områden i kommunen är godkända. Som ett alternativ till att koka dricksvattnet finns det nu också en brandpost på Brodalsvägens vändplan där man kan fylla på dricksvatten i egna medhavda dunkar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ason
              • November 2010
              • 107

              #7
              Partille Tidning har talat med kommunen och fått lite mer information...
              ... men glömde de väsentliga frågorna:

              Vad är det som har hänt?
              Var och när skedde det?
              Vad berodde det på?
              Hur åtgärdas det akuta problemet?
              Vad gör man för att undvika att liknande problem uppstår igen?

              http://www.partilletidning.se/2015/1...stra-partille/

              /Bengt
              allting hänger ihop - frågan är bara hur

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Problemet har tydligen nu förvärrats och alla inom hela Partille kommun uppmanas nu koka sitt vatten. Så var försiktiga med vattenbyten i akvariet.

                Vi har nu fått tillbaka preliminära prover som visar att problemet med otjänligt vatten har spridit sig utanför tidigare påverkade områden. Vi rekommenderar därför alla i hela Partille kommun att koka sitt dricksvatten enligt rekommendationer från Svenskt vatten, Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten.
                Felet kan också bero på att länken är fel, att sidan tagits bort från partille.se eller att du skrivit in fel adress i webbläsaren. Använd sök-funktionen i fältet ovanför för att göra en ny sökning.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  • October 2002
                  • 604

                  #9
                  Står inte vad det är som är otjänligt i vattnet! Kan ju egentligen inte vara så farligt, då ingen blivit sjuk i Partille.
                  Wilhelm
                  Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
                  www.ciklid.org www.aquafish.info

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Wilhelm
                    Står inte vad det är som är otjänligt i vattnet! Kan ju egentligen inte vara så farligt, då ingen blivit sjuk i Partille.
                    Må så vara - men skit är alltid skit om än i små mängder
                    Koliforma bakterier får man från skit/avföring så antagligen kommer avloppsvatten in någonstans i vattenledningssystemet
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Christer5
                      • July 2015
                      • 915

                      #11
                      Wilhelm hur vet du att inte någon blivit sjuk i Partille

                      Kommentar

                      • Ason
                        • November 2010
                        • 107

                        #12
                        För akvarier är det väl kanske värst med de höga klorhalter, som man sannolikt kommer att tillsätta. Ofta ändrar man också tillfälligt pH-värdet vad jag förstår.

                        Akvarievatten i sig är ju inte tjänligt som dricksvatten och de koliforma bakterierna kanske inte är så farliga för akvariet, men hög klorering tar kål på det mesta - även i akvariet - och pH-svängningar är inte av godo där.

                        /Bengt
                        allting hänger ihop - frågan är bara hur

                        Kommentar

                        • Knax
                          • November 2012
                          • 1148

                          #13
                          Nu har infon nått SVT också.

                          Nu visar preliminära prover att vattnet är otjänligt. Därför rekommenderas alla boende att koka sitt vatten.


                          Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
                          // Mats, a.k.a. Knax



                          "All's well that ends." - Unknown

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av Knax
                            Nu har infon nått SVT också.

                            Nu visar preliminära prover att vattnet är otjänligt. Därför rekommenderas alla boende att koka sitt vatten.
                            Ja och där står det ju också på "svenska" vad koliforma bakterier är för något
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Ason
                              För akvarier är det väl kanske värst med de höga klorhalter, som man sannolikt kommer att tillsätta. Ofta ändrar man också tillfälligt pH-värdet vad jag förstår.

                              Akvarievatten i sig är ju inte tjänligt som dricksvatten och de koliforma bakterierna kanske inte är så farliga för akvariet, men hög klorering tar kål på det mesta - även i akvariet - och pH-svängningar är inte av godo där.

                              /Bengt
                              Jepp - och som jag skrev i första inlägget i tråden så avvakta med vattenbyten i åtminstone 1 vecka efter att kommunen meddelat att allt är OK.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...