kH 3 vill höja

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ludde87
    • July 2009
    • 146

    kH 3 vill höja

    Hej!
    Jag har kH 3 i mitt kranvatten och nu också i mitt nystartade akvarium. Behöver få upp det och har därför lagt i lite snäckor. Men hur mycket snäckor ska man lägga i för att det ska få effekt? Har ett 160-liters, minus sand och sånt kanske det är 140 liter. Tror pH ligger på 7,5 men har svårt att se skillnad mellan 7,5 och 8 på skalan.
    160 liters sällskapsakvarium
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Hur mycket vill du få upp KH, och varför?

    Kommentar

    • Ludde87
      • July 2009
      • 146

      #3
      till 4-5 iaf, för att pH-värdet inte ska vara instabilt och att vattnet ska buffra bättre? Läste att pH-värdet kan svänga väldigt mycket om kH är för lågt (under 4)
      160 liters sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Ludde87
        till 4-5 iaf, för att pH-värdet inte ska vara instabilt och att vattnet ska buffra bättre? Läste att pH-värdet kan svänga väldigt mycket om kH är för lågt (under 4)
        Fast det är ju på gränsen och slarvar du inte med vattenbytena så skall det egentligen inte vara något problem.
        Om du vill vara på den säkra sidan så är det bättre att lägga i lite kalkmjöl - ungefär en handfull per 100 L vatten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • karolin
          • March 2015
          • 33

          #5
          Vad är syftet med att höja just pH-värdet av alla värden? Att exempelvis flytta fisk mellan så varierande värden som strax över sju till cirka 4 har aldrig medfört problem för min del så länge ledningsförmågan har varit ungefär den samma. Det är alltså vattnets sammansättning som är viktigare. I ett vanligt sällskapsakvarium är det inte något att fundera över så tillvida det inte är något mycket speciellt. Jag vet att anekdotisk bevisföring inte är giltigt som bevis men kan använda mig av det ändå, men källhänvisningar orkade jag inte leta upp just nu, men de finns. Jo jag har mjukt vatten och det har inte medfört några problem.

          Anta att Ludde87 häller ner ett paket salt i akvariet. Anta att akvariet är ett sötvattensakvarium. Fiskar och växter kommer inte att må bra av det, pH-värdet kommer inte att påverkas. Anta att Ludde87 stoppar ner sin tvåpunktskalibrerade pH-mätare i en, för sakens skull, kopp kaffe, ett glas vatten och i en flaska fanta, anta att pH-värdet visar samma värde i alla tre exemplen. För sakens skull struntar vi i kolsyran och att kaffe är surt. Vad jag ville illustrera var att det snarare är sammansättningen som spelar roll, inte pH-värdet i sig självt.
          Senast redigerad av karolin; 08 October 2015, 20:50.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av karolin
            Vad är syftet med att höja just pH-värdet av alla värden? Att exempelvis flytta fisk mellan så varierande värden som strax över sju till cirka 4 har aldrig medfört problem för min del så länge ledningsförmågan har varit ungefär den samma. Det är alltså vattnets sammansättning som är viktigare. I ett vanligt sällskapsakvarium är det inte något att fundera över så tillvida det inte är något mycket speciellt. Jag vet att anekdotisk bevisföring inte är giltigt som bevis men kan använda mig av det ändå, men källhänvisningar orkade jag inte leta upp just nu, men de finns. Jo jag har mjukt vatten och det har inte medfört några problem.
            Det är inget problem om man bara sköter vattenbytena och inte övermatar men tyvärr gör många inte detta och då blir det stora fluktuationer i PH vilket inte fiskarna gillar.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • karolin
              • March 2015
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det är inget problem om man bara sköter vattenbytena och inte övermatar men tyvärr gör många inte detta och då blir det stora fluktuationer i PH vilket inte fiskarna gillar.
              Jag hann redigera mitt inlägg. Jag tror dock inte att pH-värdet i sig spelar så stor roll så länge vattnet inte innehåller ämnen som kan bli mer eller mindre aggressiva i takt med att ovanstående värde ändrar på sig. Återigen vet jag att jag inte bara kan hänvisa till mig själv och hävda att det skulle vara ett giltigt bevis, men jag har flertalet gånger flyttat fisk där värdet har varit mycket olika men ledningsförmågan ungefär likadan.

              Men, allt det här är ju egentligen en parentes. Jag glömde att svara på den egentliga frågan. Bikarbonat borde väl lösningen heta på svaret? Det borde kunna buffra vattnet ganska bra.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Ursprungligen postat av karolin
                Jag hann redigera mitt inlägg. Jag tror dock inte att pH-värdet i sig spelar så stor roll så länge vattnet inte innehåller ämnen som kan bli mer eller mindre aggressiva i takt med att ovanstående värde ändrar på sig. Återigen vet jag att jag inte bara kan hänvisa till mig själv och hävda att det skulle vara ett giltigt bevis, men jag har flertalet gånger flyttat fisk där värdet har varit mycket olika men ledningsförmågan ungefär likadan.

                Men, allt det här är ju egentligen en parentes. Jag glömde att svara på den egentliga frågan. Bikarbonat borde väl lösningen heta på svaret? Det borde kunna buffra vattnet ganska bra.
                Men bikarbonat drar ju också upp pH till en bit över 8 och det är inte helt lämpligt för alla fiskarter. Kalk löser sig normalt inte i vattnet om pH ligger över 7,5-7,6så det tycker jag ofta är lämpligare
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1022

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Men bikarbonat drar ju också upp pH till en bit över 8 och det är inte helt lämpligt för alla fiskarter. Kalk löser sig normalt inte i vattnet om pH ligger över 7,5-7,6så det tycker jag ofta är lämpligare
                  Det beror väl iofs på mängden bikarbonat man häller i. 1 tsk räcker förmodligen för att få upp KH en aning.

                  Kommentar

                  • karolin
                    • March 2015
                    • 33

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Men bikarbonat drar ju också upp pH till en bit över 8 och det är inte helt lämpligt för alla fiskarter. Kalk löser sig normalt inte i vattnet om pH ligger över 7,5-7,6så det tycker jag ofta är lämpligare
                    Det har du rätt i, dessutom har jag för mig att ammonium blir till ammoniak, om det finns i vattnet, vid höjning av just pH-värdet. Däremot visste jag inte att det kunde dra iväg så pass högt. Men i så fall är väl, som du skrivit tidigare, kalkmjöl ett gott alternativ och dessutom enkelt att handskas med.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Ursprungligen postat av karolin
                      Det har du rätt i, dessutom har jag för mig att ammonium blir till ammoniak, om det finns i vattnet, vid höjning av just pH-värdet. Däremot visste jag inte att det kunde dra iväg så pass högt. Men i så fall är väl, som du skrivit tidigare, kalkmjöl ett gott alternativ och dessutom enkelt att handskas med.
                      Bikarbonat höjer logaritmiskt eller vad det nu kallas. Dvs vid ett väldigt lågt pH så krävs det extremt lite (några ml) för att t.ex. höja pH med 0,5, medan om man har ett pH på 8,5 så krävs det en 50 kilos säck för att höja pH 0,5% (kanske lite överdrivet men det behövs i alla fall en jäkla massa). Upp till 8,2-8,3 går det i alla fall rätt snabbt vilket ju är bra om man har fiskar som vill ha ett högt pH.

                      Sedan som du skriver så händer ju en del tråkiga saker om pH stiger väldigt mycket och snabbt därför brukar jag alltid rekommendera att om man tillsätter bikarbonat så gör det alltid vid ett vattenbyte då brukar det inte bli några negativa konsekvenser om man inte har extremt surt vatten i akvariet.

                      Kalk är som sagt bättre - för förutom att buffra, så verkar det i "slow motion" och driver inte heller upp pH så högt.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 08 October 2015, 23:42.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • BrigTSD
                        • February 2015
                        • 131

                        #12
                        Doseringen av bikarbonat är 0,03 g per liter och KH. Att höja 140 liter från KH 3 till 5 kräver alltså ungefär 8,4 g. Men pH:t kommer också att stiga till 8-8,2 och det kanske inte är så lyckat.

                        Kalksten tycker jag lät som en bättre idé.

                        Kommentar

                        • Ludde87
                          • July 2009
                          • 146

                          #13
                          Jag tänker byta 10 % vatten varje vecka. Hade tidigare ett 170 liters där det fungerade utmärkt. Kommer vara noggrann med att inte ha för mycket fisk i karet så det borde vara lugnt i så fall. Hoppas bara att pH ska ligga jämnt trots lite lågt kH.

                          Och nej jag ska inte hälla salt i karet. Eller läsk/kaffe för den delen
                          160 liters sällskapsakvarium

                          Kommentar

                          • karolin
                            • March 2015
                            • 33

                            #14
                            Det var bara något jag tog upp för resonemangets skull, heh. Jag tror inte du behöver tänka så mycket på det, mitt vatten har ett värde på strax under tre till strax över, på den tiden jag mätte pH märktes inga förändringar som var värda att notera. Att ha mjukt vatten kan ha många fördelar med.

                            Kommentar

                            • Ludde87
                              • July 2009
                              • 146

                              #15
                              Har lite nitrit i vattnet nu, 0,05. Varierat mellan 0,01-0,025 och nu är det 0,05. Bytt omväxlande mellan 25 och 15 % varje dag och tillsatt bakteriekultur. Fiskarna lever än så länge, 5 ancistrus och 4 tigerlimia + 4 tigerlimia-yngel. Är det bara att fortsätta byta? Mäter nitrit varje dag för säkerhets skull... Matar heller inte mer än att jag smular ytterst lite flingfoder till ynglen.
                              160 liters sällskapsakvarium

                              Kommentar

                              Arbetssätt...