JBLl Artemio mix bra eller dålig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    JBLl Artemio mix bra eller dålig?

    Färdigblandad mix med salt, näringsämnen och givetvis artemia. Måttsked medföljer, tre strukna mått blandas med 0,5 liter kranvatten och genomluftas 24-36 timmar.

    Jo det lät ju riktigt bekvämt nu när man inte odlar så ofta längre. Problemet är att det inte blir någon kläckning, inte för mig i alla fall. I bruksanvisningen anges just kranvatten utan temperaturangivelse. Jag utgår från att det bör vara runt 22-25 gradigt vatten som vanligt, satte också en lampa intill fast det inte fanns något nämnt om belysning i manualen. En vanlig luftpump sköter genomluftningen.

    Jag har också provat att ta vatten från akvariet om det kan vara ett klorproblem med samma nedslående resultat.

    Någon som testat och lyckats? Några förslag? Personligen känns det som att de tre strukna måtten till bara en halvliter känns väldigt mycket.

    Jag har också något minne av att man förr kunde köpa artemia i en förpackning i form av ett provrör av glas. Den artemian lyckades jag inte heller med, undrar om inte det också var av fabrikat JBL...

    Edit: Provröret var av fabrikat "Hobby".
    Senast redigerad av T_B; 29 September 2015, 08:55.
  • T_B
    • September 2013
    • 96

    #2
    Efter lite forskande visar det sig att JBL rekommenderar att man provar med 2 mått i stället för 3 vid utebliven kläckning. Då ska kläckning vara "garanterad" om det inte är så att bäst-före datum gått ut. På min burk står det 2017.
    Satte en ny sats igår kväll och återkommer om det lyckas, kanske någon är intresserad.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Ej prövat men liknande produkt fanns ju på 80-talet vilket säger oss två saker. Det finns köpare...men någon succé har det dock aldrig blivit. Koksalt är billigt. Och om man räknar ut priset på bara artemian blir det dyrt - om den alls kläcker...
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • T_B
        • September 2013
        • 96

        #4
        Du har helt rätt, det är ju dyrt jämfört med den vanliga metoden. Men tanken var lockande att köra glassburksmetoden ovanpå akvariet och bara slänga i ett mått och röra om. Jättenkelt och snabbt bara för att göra firrarna lite extra glada då och då.
        Senast redigerad av T_B; 05 October 2015, 08:01.

        Kommentar

        • T_B
          • September 2013
          • 96

          #5
          Ursprungligen postat av T_B
          Efter lite forskande visar det sig att JBL rekommenderar att man provar med 2 mått i stället för 3 vid utebliven kläckning. Då ska kläckning vara "garanterad" om det inte är så att bäst-före datum gått ut. På min burk står det 2017.
          Satte en ny sats igår kväll och återkommer om det lyckas, kanske någon är intresserad.
          För kännedom så misslyckades även det här försöket. Produkten verkar ha brister och jag har redan fått en "refund" från ZooPlus.se där jag köpte den. Det var inga problem alls så jag kanske inte är den förste som klagat.

          Provade att starta en ny sats med vanliga ägg i går eftermiddag och redan idag på morgonen började de första kläckas så inget fel på vattnet i alla fall.

          Kommentar

          Arbetssätt...