pH-värden och klor-fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pixiu
    • April 2014
    • 15

    pH-värden och klor-fråga

    Tjoho!

    Jag har några frågor. Har googlat och kollat i forumen här men känner mig inte helt smart ändå.
    Jag tror att jag kan ha för ostabilt KH + pH värde i mitt akvarium, och testerna säger dessutom att mitt CI2 värde är bajs. Så jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga.
    Jag bytte vatten i söndags, för jag försöker ha det som regel att göra vattenbyten varje söndag och då ungefär 10-15%. Jag matar varannan dag, och tvättar bara filtren i ljummet rinnande vatten när jag ser att det är riktigt äckligt eller att sugförmågan blivit sämre.

    Mitt akvarium är 96 liter, jag har två grenmalar, två röda ancistrus samt en aspidoras + tre boesemani regnbågar och två röda. Jag vet att mina regnbågar egentligen är för stora för akvariumet, och men jag hade inte hjärta att lämna tillbaka dem (+affären tog inte emot dem) och planen är ju egentligen att skaffa ett större akvarium, och då får dem flytta in där. Men de är aktiva och sociala och äter bra och allt som vanligt, men mina regnbågar har börjat simma väldigt nära ytan och gärna lite upp och ned i lodrät position.. De är ovanligt stillastående och tuggar luft eller vad man ska säga. Jag tycker inte att gälarna ser speciellt mycket rödare ut men är nervös iallafall.

    Jag tror också att min ena grenmal kanske är sjuk, men han har alltid varit blekare i färgen än den andra så kan inte avgöra riktigt om det är något eller ej. Jag har en tendens att överanalysera och överfundera på saker och stressa upp mig i onödan, men jag tror ändå att något verkar fel på vattenvärdena.

    Men hur som helst, åter till frågan:
    Hur gör jag bäst för att stabilisera KH och därmed ph? och vad är enklast för att sänka CI2? i Djuraffären sa dem ytterligare vattenbyte, men att jag ska låta nya vattnet stå en stund innan jag häller i det i akvariet.
    NO3 var lite högt, men fortfarande på grönt. Ph var lågt och Kh lika så men inte riktigt på farozonen. Men frågar lite i förebyggande syfte också, så jag inte sitter där i ren panik och väntar på svar.

    Tack så jättemycket!
  • ullo
    • February 2015
    • 181

    #2
    Om du misstänker att du har klorproblem, så använd ett vattenberedningsmedel vid alla vattenbyten, t ex detta: http://www.zoo.se/produkter/akvarist.../biotopol.html

    Jag känner ibland klorsmak i mitt kranvatten så jag använder något vattenberedningsmedel varje gång jag byter vatten. Det kanske skulle funka utan, men jag gillar mina fiskar och vill inte att de ska må kymigt i onödan.

    Och gör antingen lite större vattenbyten, typ 30-50% varje vecka, eller lite oftare, alltså två gånger i veckan, också ifall det nu börjat bli för trångt.
    Eller köp det större karet direkt!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Om du har klor eller kloramin i kranvattnet bör du kolla med vattenverket. detta är ju 2 helt olika saker och man skall agera på lite olika sätt.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        En tur till närmaste mataffär så går det att hantera. Klor, även som kloramin binds med askorbinsyra, aka C-vitamin. Typ ett kryddmått per tio-litershink garderar mot det problemet. Däremot hjälper det inte att bara byta vatten om det är klor i kranvattnet, det för ju bara till nytt klor och ger mer elände.

        Lågt KH kan hanteras med natriumvätekarbonat, aka bikarbonat. En matsked per hundra liter kan vara lagom att prova och se vad det ger. Höjer KH och stabiliserar pH.

        Sen går det utmärkt att hitta grejor i zooaffären som också fixar det här. Fast det blir ju liksom en annan prislapp då.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • Pixiu
          • April 2014
          • 15

          #5
          Tack för svar!

          Jag använder redan vattenberedninsmedel, precis den du länkade, vid varje vattenbyte. Ska ta prover till djuraffären och se om de svaren säger något annorlunda, eftersom jag har såna stickprover.
          Vad stör akvariet minst, gällande positiva bakterier och balansen, ett större eller två mindre byten?

          Jag vet inte vilket som är problemet, stickan säger bara CI2. Kollade drickvattenkvaliten på stockholmsvatten och i tidigare kvartalstabeller står ingenting om kloramin och klorhalten var låg, men har tagit kontakt med dem för att få de exakta siffrorna i dagsläget. Ska också prova att göra ett sticktest med mina stickor i ett glas vatten, för att se vad det säger då.

          Edit: Såg inte att Bygert svarat innan jag postat första gången haha.
          Tack så mycket! Vad för sorts C-vitamin ska jag ha då? typ en brustablett?
          Och i framtiden, om det är klor i vattnet, vad är effektivast att motverka det vid vattenbyte? Är det vattenberedningsmedel och luftning typ som de på djuraffären sa? eller borde jag lösa det på något annat sätt?

          Då provar jag med bikarbonat! det känns ju lite billigare än zooaffären, men annars får jag gå dit och se vad dem har.
          Senast redigerad av Pixiu; 24 September 2015, 16:23.

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #6
            Ursprungligen postat av Pixiu
            Tjoho!

            Jag har några frågor. Har googlat och kollat i forumen här men känner mig inte helt smart ändå.
            Jag tror att jag kan ha för ostabilt KH + pH värde i mitt akvarium, och testerna säger dessutom att mitt CI2 värde är bajs. Så jag är lite osäker på hur jag ska gå till väga.
            Jag bytte vatten i söndags, för jag försöker ha det som regel att göra vattenbyten varje söndag och då ungefär 10-15%. Jag matar varannan dag, och tvättar bara filtren i ljummet rinnande vatten när jag ser att det är riktigt äckligt eller att sugförmågan blivit sämre.

            Mitt akvarium är 96 liter, jag har två grenmalar, två röda ancistrus samt en aspidoras + tre boesemani regnbågar och två röda. Jag vet att mina regnbågar egentligen är för stora för akvariumet, och men jag hade inte hjärta att lämna tillbaka dem (+affären tog inte emot dem) och planen är ju egentligen att skaffa ett större akvarium, och då får dem flytta in där. Men de är aktiva och sociala och äter bra och allt som vanligt, men mina regnbågar har börjat simma väldigt nära ytan och gärna lite upp och ned i lodrät position.. De är ovanligt stillastående och tuggar luft eller vad man ska säga. Jag tycker inte att gälarna ser speciellt mycket rödare ut men är nervös iallafall.

            Jag tror också att min ena grenmal kanske är sjuk, men han har alltid varit blekare i färgen än den andra så kan inte avgöra riktigt om det är något eller ej. Jag har en tendens att överanalysera och överfundera på saker och stressa upp mig i onödan, men jag tror ändå att något verkar fel på vattenvärdena.

            Men hur som helst, åter till frågan:
            Hur gör jag bäst för att stabilisera KH och därmed ph? och vad är enklast för att sänka CI2? i Djuraffären sa dem ytterligare vattenbyte, men att jag ska låta nya vattnet stå en stund innan jag häller i det i akvariet.
            NO3 var lite högt, men fortfarande på grönt. Ph var lågt och Kh lika så men inte riktigt på farozonen. Men frågar lite i förebyggande syfte också, så jag inte sitter där i ren panik och väntar på svar.

            Tack så jättemycket!
            Kanske är för liten mängd vatten som byts och därmed en katastrof på gång... Skulle nog öka på mängden vatten till minst en tredjedel varje vecka.

            Kommentar

            • Pixiu
              • April 2014
              • 15

              #7
              Oj okej! :'o Tack! då ska jag prova det också

              Nu har mina boesemani fått en rand från stjärtfenan fram till mitten på fisken, ser nästan ut som att man ser igenom kroppen liksom, att det är blodådror? kan det vara så? är det syrebrist? :'o Utblåset är precis i vattenytan så det plaskar och kommer massa bubblor och mycket rörelse. Det är kanske inte relevant i akvarievatten-forumet men känns dumt att starta en ny tråd när jag tror att det kanske hänger ihop med vattenkvaliten.

              Tack!

              Edit:

              Filmade fiskarna. https://youtu.be/w-nb-UgIIDU Någon som känner igen beteendet? Gjorde ett mindre vattenbyte med vattenberedningsmedel för tre-fyra timmar sedan.. Verkar inte ha gjort någon skillnad. Visserligen ingen bra kvalite såg jag nu, var mycket finare i telefonen. Men ändå, kanske går att se något?

              Tacksam för svar!
              Senast redigerad av Pixiu; 24 September 2015, 21:19.

              Kommentar

              Arbetssätt...