Fråga om Ph och kalk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Fråga om Ph och kalk

    Hej! Behöver hjälp med en grej... Jag testade precis mitt vatten och jag har PH 7,5. Bra för mina elefantsnäckor som jag precis fått för ett par dagar sedan och funkar även för fiskarna. Både rasbororna och mosaikguramis trivs ju i upp till 7,5 i pH. Nu är kruxet att jag tänkt ge lite snäckskal till snäckorna ibland så att de bygger upp och behåller fina skal. Men risken är att det höjer pH-värdet ytterligare. Vilket både är lite mer än vad som rekommenderas för fiskarna i så fall - och sämre för växterna... Finns det något annat sätt att ge snäckorna kalk än genom snäckskal och äggskal? Typ kalksten? Eller höjer de också pH-värdet? Tacksam för svar. :-) Är nybörjare sedan drygt en månad tillbaka... Isabel


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Nja kalk i praktiken vattnet höjer inte pH mer än till 7,5-7,6
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 24 September 2015, 09:44.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #3
      Kalk höjer pH:t till 8,27 i rent vatten om det är i jämvikt med luftens koldioxid. Men över pH 7,5 går det oftast så långsamt att det i praktiken står still. Knax fick pH 8 i sin tank men han verkar ha lite speciellt vatten i sin kran.

      Det är nog inga problem att lägga i lite kalksten. Skulle det mot förmodan driva upp pH:t så är det ju inte svårare än att fiska upp det igen.

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Jovisst, 8.27 blir det med rent kalciumkarbonat i rent vatten med en viss koldioxidhalt. Fast i praktiken är det inte ren kalciumkarbonat och inte rent vatten och koldioxidhalten kan vara nåt helt annat. Så det som brukar bli är att om pH är 7 eller högre händer just inget om man lägger i kalksten, den löser sig knappt alls. Med lågt pH däremot så händer det grejor, pH höjs och stabiliseras. Alltså kan man lugnt lägga i så mycket kalksten man gitter utom om det är djur som vill ha lågt pH.

        Sen är det väl lite tveksamt om kalksten är grejen till snäckor, det är rätt hårdtuggat. Ofta räcker det också med att se till att pH ligger rätt för att skalen ska funka. Vill man ge tillskott kan man ge sepiaskal, det är kalk men mjukare och mer tillgängligt. Finns i zooaffär till burfåglar men kan kallas valfiskfjäll eller nåt annat fånigt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #5
          Det skulle förstås stå snäckkross istället för snäckskal i mitt inlägg ovan... Tack för era svar! Skönt att det inte verkar vara något problem då. Testar med den snäckkross jag har nu så får jag se hur det går.. Isabel

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Kalciumrika grönsaker uppskattas alltid.

            Kommentar

            • samuel.s
              • October 2015
              • 2

              #7
              Jag har kh på 2 och vill höja det, men mitt ph i kran ligger på 8, kan jag lägga i kalkmjöl? sänker kalk ph om det ligger över 8,27 eller ska jag lägga i mjöl och ph- ? vad tror ni är smartast att få till bra buffert och ett ph på ca 7,5

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48147

                #8
                Kalk sänker inte pH. Om du inte har fiskar i akvariet som vill ha ett extremt högt pH är det bra att buffra med kalk. Om du har sådan i akvariet är bikarbonat bättre.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • samuel.s
                  • October 2015
                  • 2

                  #9
                  jag har neontetror mosaikguramis äppelsnäckor pansarmal gul elefantsnäcka och funderar på att skaffa räkor
                  Senast redigerad av samuel.s; 24 December 2015, 13:49.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...