Tetra stim

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    Tetra stim

    Jag undra vad man kan ha för fisk som är snäll men som gör att tetror stimmar bättre?

    Jag har kardinal tetra (ca 20 st), svart neon tetra (ca 15 st) och rosentetra (ca 24 st).
    Övriga fiskar i 450 l karet är malar och ett stim kilfläck rasbora (ca 34 st).

    Gärna någon som har färg som kan göra att där blir mera stim av tetrorna.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Webo
    Jag undra vad man kan ha för fisk som är snäll men som gör att tetror stimmar bättre?

    Jag har kardinal tetra (ca 20 st), svart neon tetra (ca 15 st) och rosentetra (ca 24 st).
    Övriga fiskar i 450 l karet är malar och ett stim kilfläck rasbora (ca 34 st).

    Gärna någon som har färg som kan göra att där blir mera stim av tetrorna.
    Vilken tetra du än väljer, så stimmas det tight de första dagarna i ditt kar, sedan när "hemkänslan" infinner sig och inget hot (enligt tetrorna) infinner sig så splittras stimmet ganska så snabbt och tetrorna skingras lite hur som haver.
    Skulle du sedan kanske skaffa några nya fiskar efter ett tag så blir tetrorna osäkra igen och stimmar åter några dagar - tills hemkänslan infinner sig igen .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Håll många, sätt rejält skräck i dom genom att släppa ner flera rovfiskar i akvariet, ge dom inga skydd etc. etc.
      Sammanfattningsvis var en riktig djurplågare
      Så som Inger skriver - acceptera att de trivs i akvariet även om det innebär att de stimmar dåligt.

      Några tips - ha få "stimfiskarter" - maximalt 2 arter. Ha rätt många av dessa arter.
      Sedan finns det ju några som "stimmar" lite bättre än andra som t.ex. rödmunstetror
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Som jag skrivit många gånger förut, så är Dolksticktetran min absoluta favorit bland tetror. Deras lekbeteende är bara så jäkla intressant och vackert att beskåda, rekommenderas varmt .
        Bifogade filer
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Webo
          • August 2014
          • 1968

          #5
          Ok tack för svaren.

          Dolkstickstetran liknar röd fantomtetra bortsett ifrån den röda fläcken är svarta på den och den är mera röd/rosa :-)
          Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

          Kommentar

          • addo
            • January 2007
            • 609

            #6
            För stimmkänslan så brukar det, förutom att ha många av få arter som Kjell skrev, vara bra att välja arter som är ganska konsekventa med att hålla sig i ett specifikt vattenskikt tex en art som håller sig vid botten och en som håller till i toppen på karet, då blandar sig inte stimmen lika mycket.

            Kommentar

            • Christer5
              • July 2015
              • 915

              #7
              Min favorittetra som håller sig i den övre regionen är Aphyocharax anisitsi,en mycket trevlig tetra

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Mina Kardinaltetror stimmar riktigt bra, misstänker att det beror på fyra Hantelciklider och fem Scalarer som börjar vara ganska stora, men dom har i alla fall inte tagit någon av tetrorna
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • Webo
                  • August 2014
                  • 1968

                  #9
                  Tack för svaren. Får se vad jag gör ☺
                  Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...