Bubblor i sanden. Farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Bubblor i sanden. Farligt?

    Hej jag gjorde rent i det stora karet idag och såg då att det bubblade från sanden när jag 'dammsög' där.
    Jag vet ju att det kan förekomma om man har för djupt bottensubstrat (man kan tycka att med alla dessa Frontosor och andra tanganyika så borde det vändas runt tillräckligt men tydligen inte..) och om ingen rör runt i det.

    Men jag kommer inte ihåg vad det är, om det är farligt? Och den stora frågan är vågar jag röra om där med fiskarna i? Har ju ingen större lust att förgifta dem..

    Mvh Jimmy
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    #2
    Oops, bubblorna kom från "filterfickan" och luktar EJ ruttet ägg eller dylikt. Troligtvis metangas eftersom att det är skit som ligger på ett ställe med typ ingen cirkulation vid ytan.
    Men frågorna står fortfarande kvar.. hjälp?

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #3
      Jag tror att det är vanliga luftbubblor som har fällt ut. Häller du i svalare vatten då du gör vattenbyte så sjunker temperaturen i akvariet. När temperaturen återgår så fäller bubblorna ut.

      Kommentar

      • simpson
        • July 2012
        • 666

        #4
        Ursprungligen postat av man nam1
        Oops, bubblorna kom från "filterfickan" och luktar EJ ruttet ägg eller dylikt. Troligtvis metangas eftersom att det är skit som ligger på ett ställe med typ ingen cirkulation vid ytan.
        Men frågorna står fortfarande kvar.. hjälp?
        Det är säkert lite gaser från förruttnelse av bajs etc, men så länge du har vettig cirkulation i akvariet så och byter vatten med vettiga intervaller är det inget problem.
        Om du har all cirkulation avstängd när du rotar i sanden så kanske vattnet lokalt kan bli farligt en stund.

        Kommentar

        • man nam1
          • July 2011
          • 441

          #5
          Okej!
          Ibland överraskar man sig själv hur dum man kan vara. Att jag inte förstod att det kom därifrån alltså

          Kommentar

          Arbetssätt...