Tanganyika-yngelkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Tanganyika-yngelkar

    Hej!
    Jag tänkte göra om mitt lilla kar på 105L (100 x 35 x 30) till yngelkar för mina små-Frontosor, men jag vill gärna ha någon annan fisk där i också, någon lite mindre fisk som håller sig till temat Tanganyika och som inte är allt för aggressiva mot ynglena, ynglena är ju inte direkt nykläckta när dom flyttas från "yngelkassen" till akvariet utan några centimeter i alla fall.

    Jag vill gärna pröva någon fisk som normalt inte går i det stora karet på grund av dom större fiskarna.

    Xenotilapia hade vart roligt att pröva men karet är väl aaningen litet?

    Några andra förslag?

    Mvh Jimmy Lundin
  • simpson
    • July 2012
    • 666

    #2
    Ursprungligen postat av man nam1
    Hej!
    Jag tänkte göra om mitt lilla kar på 105L (100 x 35 x 30) till yngelkar för mina små-Frontosor, men jag vill gärna ha någon annan fisk där i också, någon lite mindre fisk som håller sig till temat Tanganyika och som inte är allt för aggressiva mot ynglena, ynglena är ju inte direkt nykläckta när dom flyttas från "yngelkassen" till akvariet utan några centimeter i alla fall.

    Jag vill gärna pröva någon fisk som normalt inte går i det stora karet på grund av dom större fiskarna.

    Xenotilapia hade vart roligt att pröva men karet är väl aaningen litet?

    Några andra förslag?

    Mvh Jimmy Lundin
    Multisar borde ju fungera, ynglena kommer få vara ifred så länge de inte simmar in i snäckskalsbädden du gör.

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Känns dock som att dom lär ta över hela akvariet pga det är så pass litet :/

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Trots mitt sista inlägg så lutar det ändå åt Snäcklekare, vad tror ni om: Neolamprologus caudopunctatus Kapampa?
        Helt klart den snyggaste snäcklekaren jag har sett, hur är dessa jämfört med andra snäcklekare som t.ex. Multisar eller Ocellatus?

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av man nam1
          Trots mitt sista inlägg så lutar det ändå åt Snäcklekare, vad tror ni om: Neolamprologus caudopunctatus Kapampa?
          Helt klart den snyggaste snäcklekaren jag har sett, hur är dessa jämfört med andra snäcklekare som t.ex. Multisar eller Ocellatus?
          Om du gör en FET snäckskalsbädd på 20*25cm i ena änden och slänger i 3-6st multisar så tror jag de kommer hålla sig i det området i stort, speciellt om du sedan har frontossor i akvariet. Och med snäckskalsbädd menar jag inte 10 snäckskal utspridda lite på måfå i sanden, utan 2-3 lager med snäckskal. Ett röse av snäckskal...
          Med andra fiskar har de multisar jag sett hållit sig som längst 10cm ifrån ett snäckskal.
          Multisarna är ju kolonilevande så de lär acceptera sina kompisar etc. Ocellatus eller cadopunkare tål väl inte några andra inom 20-30cm avstånd eller om det behövs ännu större?

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Så, om vi bortser från multisar. Vilken hade passat bäst? Jag tycker nämligen att multisar är väldigt tråkiga i både teckning och färg.

            Någon som kan klargöra vad skillnaden är mellan lite olika snäcklekares beteende? (i stora drag) Typ Stappersi, Ocellatus, Caudopunctatus, Multis, Similis.

            Men det låter som en plan Simpson, typ så jag hade tänkt. Frontosorna kommer ju inte vara ens nästan ett hot mot snäcklekarna när dom är så små. Dom börjar ju jaga först när dom blir större (enligt min erfarenhet iaf).

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Vilken snäcklekare hade passat bäst rent beteendemässigt? Har hört att t.ex. caudopunctatusen beter sig mer som en prinsessa än en multi.

              Samt hur många snäckor per fisk ska olika snäcklekare ha? Det är ju inte jättemycket plats i akvariet..

              Kommentar

              Arbetssätt...