Nitrat vid uppstart av akvarium och död firre

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Nitrat vid uppstart av akvarium och död firre

    Hej,

    Köpte och introducerade mina drottningrasboras i fredags (10 st) i mit Rio 125 liters. Matat ytterst lite, men efter råd från butiken började jag mata dem med frysfoder (räkor, hans rek. var frysfoder 4 ggr i veckan, torrfoder 1 dag och fasta 1 dag). Såna små kuber (fast jag tagit kanske 1/3 av dem, de är ungefär 1 cm stora som hela). Matat 1 gång om dagen igår och idag. Upptäckte för en stund sedan att en fisk tyvärr dött. Vet att det inte är helt ovanligt i början, men jag tog ändå tester på vattnet nu. Nitrit-testet blev perfekt, inget alls. Däremot nitrat har jag redan (efter två dygn) 10 mg/l. Är detta normalt? En vän till mig som är akvarist tyckte det lät lite underligt att jag så snabbt fått nitrat. Han nämnde också att det kanske kan vara så att isen i frysfodret inte är bra så här i början, så jag ska nog testa och köra bara torrfoder till en början. Och fortsätta mata väldigt sparsamt så klart. Kan ju börja med frysfoder senare när akvariet kommit igång bättre.. Något annat ni spontant tänker på kan vara fel här?

    Har alltså 125 liters, 24-25 grader i vattnet, ett rejält och väl fungerande ytterfilter, en hel del levande växter, ECS bottensubstrat och även lite finkornig sand, några dragon stones och kolstenar i. Inget som ska vara skadligt för fiskarna i alla fall och allt väl rengjort. Några snäckor i också som än så länge verkar trivas. Körde i easy start bakterier (samt PMDD för växterna) när jag satte igång akvariet också förstås. Så tycks ha gjort allt som man ska.

    När jag kollade nyss så verkar ett par av fiskarna flämta en hel del, men jag vet inte om det är något fel eller för att de håller sig mycket bakom roten där insuget på filtret också sitter rätt nära, så de kanske helt enkelt bara kämpar lite motströms så att säga... Igår verkade alla fiskar trivas väldigt bra, så lite förvånad blev jag allt när en kolade vippen idag.

    Isabel
    Senast redigerad av ScubaIsabel; 23 August 2015, 19:24.
  • Webo
    • August 2014
    • 1968

    #2
    Ursprungligen postat av ScubaIsabel
    Hej,

    Köpte och introducerade mina drottningrasboras i fredags (10 st) i mit Rio 125 liters. Matat ytterst lite, men efter råd från butiken började jag mata dem med frysfoder (räkor, hans rek. var frysfoder 4 ggr i veckan, torrfoder 1 dag och fasta 1 dag). Såna små kuber (fast jag tagit kanske 1/3 av dem, de är ungefär 1 cm stora som hela). Matat 1 gång om dagen igår och idag. Upptäckte för en stund sedan att en fisk tyvärr dött. Vet att det inte är helt ovanligt i början, men jag tog ändå tester på vattnet nu. Nitrit-testet blev perfekt, inget alls. Däremot nitrat har jag redan (efter två dygn) 10 mg/l. Är detta normalt? En vän till mig som är akvarist tyckte det lät lite underligt att jag så snabbt fått nitrat. Han nämnde också att det kanske kan vara så att isen i frysfodret inte är bra så här i början, så jag ska nog testa och köra bara torrfoder till en början. Och fortsätta mata väldigt sparsamt så klart. Kan ju börja med frysfoder senare när akvariet kommit igång bättre.. Något annat ni spontant tänker på kan vara fel här?

    Har alltså 125 liters, 24-25 grader i vattnet, ett rejält och väl fungerande ytterfilter, en hel del levande växter, ECS bottensubstrat och även lite finkornig sand, några dragon stones och kolstenar i. Inget som ska vara skadligt för fiskarna i alla fall och allt väl rengjort. Några snäckor i också som än så länge verkar trivas. Körde i easy start bakterier (samt PMDD för växterna) när jag satte igång akvariet också förstås. Så tycks ha gjort allt som man ska.

    När jag kollade nyss så verkar ett par av fiskarna flämta en hel del, men jag vet inte om det är något fel eller för att de håller sig mycket bakom roten där insuget på filtret också sitter rätt nära, så de kanske helt enkelt bara kämpar lite motströms så att säga... Igår verkade alla fiskar trivas väldigt bra, så lite förvånad blev jag allt när en kolade vippen idag.

    Isabel
    Hur är det med syresättning av vattnet? Har du riktat ut strålen från filtret mot ytan så det bryter ytan (dvs det står inte som en stråle upp ur vattnet utan mera som en lugn upphöjning av vattenytan). När vattnet bryter ytan så syresätts vattnet.

    Jag vet inte med PMDD så tidigt då jag inte har använt det så mycket och bara efter akvariet har kommit igång, så vet inte om det kan vara bra eller dåligt men det kan de som vet mera om svara på.
    Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #3
      Japp, filtret drar på som
      det ska precis under ytan och det ser ut att cirkulera bra i akvariet också, så jag tror inte det beror på syrebrist. Pmdd ska inte heller vara något problem vad jag förstått. Men det är alltså inte normalt att nitrat-halten är så hög i början? Och vad för orsaker kan ligga bakom? Får väl fortsätta ta tester varje dag i veckan och se om det blir någon förändring. Och mata väldigt sparsamt. Finns väl inte så mycket mer att göra så här första dagarna?

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        10 mg nitrat är inga problem, det är bra för växter och inte farligt för fiskar. När det gäller hur du fått dit det, dels så är det inte ovanligt att det finns en del nitrat i kranvatten. Ta ett test på det och kolla. Dessutom, du har haft i PMDD. Det innehåller nitrat. Kanske inte så konstigt att du får nitrat när du tillsätter det?
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • ScubaIsabel
          • August 2015
          • 93

          #5
          Tack för svaret Bygert! Visste inte att pmdd innehöll nitrat. Då tar jag det lite lugnt. Vad är "normalt" när det gäller nitrat annars? Läste någonstans att upp till 25 mg/l är det normala? Isabel

          Kommentar

          • ScubaIsabel
            • August 2015
            • 93

            #6
            Undrar dock över fisken som dog. Den såg frisk ut. Kan vara chock efter miljöombyte helt enkelt ?

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Tyvärr ganska vanligt att någon i ett mindre gäng tycker att livet blir lite för stressigt när miljön byts.
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Christer5
                • July 2015
                • 915

                #8
                Den flaskan som du har KNO3 i är nitrat

                Kommentar

                • ScubaIsabel
                  • August 2015
                  • 93

                  #9
                  Nu dog precis en andra fisk. :-( Så trist... Såg den cirkulera runt upp och ned ett tag och sedan kippa lite efter andan uppe i karet. Så funderar på om det inte ändå kunde vara syrebrist? Såvida den inte också dött av stressen... Men för säkerhets skull ställde jag nu upp stillröret mot ytan lite mer. Nu bryts vattenytan ordentligt, tidigare rörde det mer precis under ytan. Tror ni det kan ha varit problemet?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    njau.....det borde inte vara syrebrist....då skulle flera fiskar mått dåligt...typ flämtat och haft sig.....

                    fråga, vad är det för tester du har ?

                    Dropp eller stickor ?
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • ScubaIsabel
                      • August 2015
                      • 93

                      #11
                      Seras dropptester. Testade idag igen efter att den andra firren dog och fortfarande ingen nitrit. Nu har det tänts i akvariet för en halvtimme sedan och fiskarna håller sig gömda bland växterna nere vid botten. Lite mystiskt. Det var då väldigt mycket mer liv i dem första två dagarna. Tycker mig annars inte se något fel på dem nu i alla fall. Får väl hålla tummarna och hoppas att det "bara" var två som var stressade pga miljöombytet...

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Nitrit får man normalt sett inte förrän efter 10-16 dagar om jag nu minns rätt, så att det skulle vara nitrit håller jag för lite osannolikt.

                        Lite mysko.
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • ScubaIsabel
                          • August 2015
                          • 93

                          #13
                          Vad som är ännu mer mysko är att jag nyss hittade en tredje fisk död på botten. 7 fiskar kvar... Fattar ingenting. Vattenvärdena är bra, temperaturen är bra, filtret fungerar som det ska. I och för sig bara inne på 3:e dagen detta akvarium och det är väl mycket som spelar in, men.... Lite orolig att jag missar något. De ser då inte sjuka ut, men jag är ju nybörjare så har inte direkt öga för det heller. Vad jag ser nu är att 6 st håller till bland växterna och ser ut att må bra medan en ensam rackare håller till på andra sidan karet och tycks flämta något (dock har jag precis plockat upp en död kamrat och varit där och fixat med filtret, så kan ju hända att han bara är lite skrämd)... Några tankar?

                          Kommentar

                          • Rebah
                            • January 2012
                            • 410

                            #14
                            Jag skulle nog gjort ett vattenbyte, med vattenberedningsmedel om du har nåt nu när det är lite känsliga (flytt etc) fiskar, och skippat pmdd. Ifall det är något i vattnet de reagerar på.
                            "The trees move... do you not see it?"

                            Kommentar

                            • Catnip
                              • December 2014
                              • 58

                              #15
                              Hur startade du upp akvariet? Menar i form av goda bakterier antingen från någon annans filter eller köpt bakteriekultur? Fick akvariet gå några dagar utan fiskar eller introducerade du fiskar direkt? Ursäkta frågorna, du kanske har beskrivit och jag inte hittat det här någonstans.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...