Märkligaste "fyndet" i en akvariebutik?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muffenrumpf
    • August 2015
    • 5

    Märkligaste "fyndet" i en akvariebutik?

    Häromveckan blev jag mäkta imponerad över en liten plastbytta med lock (tänk såsburk från valfri pizzeria), innehållande något som skulle föreställa något växande (har för mig att det var javamossa). Blev smått sugen för stunden, tills jag fick se prislappen etthundrafemtio pengar skulle de ha för denna lilla bytta, med okänt innehåll. Om det var javamossa (vilket det liknade) så är det ju...ja, vem har inte fått sådant trasselsudd så det sväller och blir över?

    Vad är ert märkligaste "fynd" bland akvariehyllorna?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag har sett växtexperten Claus Christensen (har bl.a. varit VD på Tropica) hålla en del föredrag och där talar han om hur man bäst skall plantera växter (t.ex. Tropicas dyra stora ståtliga växter) och så klipper han med en sax bort nästan alla blad (bara de små i mitten blir kvar) och sedan klipper han bort en stor del av rotsystemet och sedan planterar man. Då får växten maximala förutsättningar för att växa sig stora och starka i ett akvarium.

    Så bara för att det är stort så innebär inte det att det är det bästa - det är lite som att mena att de restauranger som serverar de största portionerna är de bästa

    Dessa små plastbyttor har blivit väldigt populära för att växterna där är bra och de flesta växtexperter idag använder nog sådana. De har uppenbarligen en hel del fördelar (har ingen egen erfarenhet - men så är jag inte växtexpert heller) och dessa kan du läsa om på denna sida

    Fast nu blev ju inte mitt inlägg ett ytterligare exempel på ett "märkligt fynd" i en akvariebutik som du ville utan snarare istället om att vissa märkliga fynd ibland kanske inte är så märkliga

    Så tipsa istället gärna om fler märkliga fynd
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 August 2015, 11:09.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Frysta körsbärsräkor såg jag en gång.

      Fynd eller inte. Men jag tyckte det var lite märkligt.

      Innehavaren hade haft räkor i några kar, förökat sig duktigt, ville ta väck dom, så då frös han ner dom och försökte kränga dom som mat till fiskar.

      Kommer inte exakt ihåg prisbilden, men det var iaf klart billigare än vanliga frysta räkor till oss på ICA.
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Twix
        • June 2015
        • 42

        #4
        Tittar man på Blocket hittar man ibland rena fantasipriser. Såg för nån kväll en som sålde diverse tillbehör. Bland annat en påse som innehöll lite slang, plastväxter, planschbakgrund, småsten ("skräp" alltså). Den fick man bli ägare till för ynka 1000 kronor!

        Kommentar

        • Jesper Broman
          • November 2012
          • 3445

          #5
          Ja på Blocket tror folk att man kan få hur mycket pengar som helst. På Facebook är det tvärt om, där ska allt va gratis.

          Det är vanligt att se begagnade Juwelakvarium på Blocket som är dyrare än att köpa nytt i affär.

          Kommentar

          • Muffenrumpf
            • August 2015
            • 5

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Jag har sett växtexperten Claus Christensen (har bl.a. varit VD på Tropica) hålla en del föredrag och där talar han om hur man bäst skall plantera växter (t.ex. Tropicas dyra stora ståtliga växter) och så klipper han med en sax bort nästan alla blad (bara de små i mitten blir kvar) och sedan klipper han bort en stor del av rotsystemet och sedan planterar man. Då får växten maximala förutsättningar för att växa sig stora och starka i ett akvarium.

            Så bara för att det är stort så innebär inte det att det är det bästa - det är lite som att mena att de restauranger som serverar de största portionerna är de bästa

            Dessa små plastbyttor har blivit väldigt populära för att växterna där är bra och de flesta växtexperter idag använder nog sådana. De har uppenbarligen en hel del fördelar (har ingen egen erfarenhet - men så är jag inte växtexpert heller) och dessa kan du läsa om på denna sida

            Fast nu blev ju inte mitt inlägg ett ytterligare exempel på ett "märkligt fynd" i en akvariebutik som du ville utan snarare istället om att vissa märkliga fynd ibland kanske inte är så märkliga

            Så tipsa istället gärna om fler märkliga fynd
            Tyckte prislappen på den lille plastbyttan var väldigt överdimensionerad till innehållet. Är rätt säker på att saffran är bra långt billigare per kilo än det...vad det nu än var. Fynd vettebaskernibävern om det var, likväl en "Ahaa!" upplevelse följt av ett "Åhåå!!"-moment.

            Hittade också en plastväxthistoria från Trixie, med mycket suspekt utseende. Vilket fick mig att ställa mig frågan "Är denna typ av växt vanligt inom akvariehobbyn? Om så är fallet, har vi i alla fall ett bra alibi för hög elförbrukning..." men det är nog ett ämne som är såpass OT att det nog är lika bra att låta vara.

            Frysta körsbärsräkor, tänk den räkfrossan. Är de svårskalade?

            Kommentar

            • Kaffebarn
              • September 2013
              • 101

              #7
              Finns flera olika sorters mossa till akvarium, skulle gissa på att burken du såg innehöll weeping, flame eller christmas mossa sen finns det Fissidens Fontanus som privat kostar ca 70:-/msk vad en burk av den skulle kosta har ja ingen aning om

              Kommentar

              Arbetssätt...