Stillastående vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollot
    • October 2008
    • 10

    Stillastående vatten

    Hej! Är i gång med att starta upp ett nytt 720-liters akvarium. Tänkte höra om det kan tänkas vara några problem med vatten som blivit stillastående i runt 5 veckor på grund av att det blev problem med filtret? Det är nu åtgärdat och igång, men tycker möjligtvis att det kanske luktar lite "källare" om vattnet, men kanske inbillar mig. Tänkte det är bäst att fråga innan man sätter i vattenberedningen så att man inte slösar bort det utifall att vattnet måste bytas ut.

    MvH
    Jimmy
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Säkert inga problem, men jag hade nog gjort ett delvattenbyte iaf.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Jag skulle gjort ett större vattenbyte.....så stort att det är kanske lika bra att byta allt....

      Men jag är en lätt nojjig person för dåligt vatten.....häller jag upp ett glas vatten...dricker hälften....20 min senare vågar jag knappt dricka resten....
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Ken Olofsson
        Jag skulle gjort ett större vattenbyte.....så stort att det är kanske lika bra att byta allt....
        Jag hade nog gjort samma sak.
        Dock så är det såklart omöjligt att veta innan man vet alla förutsättningarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • _spajder_
          • April 2006
          • 10

          #5
          Bakterietillväxt går fort i stillastående vatten, luktar det inte "akvarie-vatten" utan unket. Byt. Även om du kollar vattenvärden och det ser bra ut så kan det ha bildats mängder med bakterier som du nog vill undvika. Jag hade bytt allt, onödigt och chansa.
          152 L Sydamerika
          4 Apistogramma Hongsloi
          28 Kardinaltetror
          2 ancistrus

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Stillastående vatten är ju inget problem i sig. Man kan ju köra lowtech utan filter etc. Så om vattnet "verkar dåligt" har det nog andra orsaker än avsaknad av filter/rörelse. Man har ju hört talas om en del akvarier som stått utan filter ett tag av någon anledning, men där växter har tagit fart och karet ändå mått prima. Så man måste nog se/lukta och göra en bedömning på plats, det är ju egentligen svårt att veta något annars.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13123

              #7
              Ursprungligen postat av Sleaper
              Stillastående vatten är ju inget problem i sig. Man kan ju köra lowtech utan filter etc. Så om vattnet "verkar dåligt" har det nog andra orsaker än avsaknad av filter/rörelse. Man har ju hört talas om en del akvarier som stått utan filter ett tag av någon anledning, men där växter har tagit fart och karet ändå mått prima. Så man måste nog se/lukta och göra en bedömning på plats, det är ju egentligen svårt att veta något annars.
              Jag vill nog säga att ett stillastående vatten är ett stort problem och i akvariesammanhang kan man kalla det ett "dött vatten". Du kan dock hålla liv i ett stillastående vatten om det finns väldigt mycket växter som syresätter vattnet men annars är cirkulation helt avgörande för att vattnet inte ska bli dåligt. Har du sen saker som bryts ner, tex rötter matrester osv i akvariet så uppstår med tiden en föruttnelseprocess som inte är hälsosam för miljön i akvariet.
              Senast redigerad av åheim; 21 August 2015, 18:10.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2883

                #8
                Nu var ju detta ett nystartat akvarium. Jag förstår ju också poängen med cirkulation på vattnet, men att det skulle stått utan filter i fem veckor ser inte jag som en katastrof. Man gör en bedömning som sagt genom att se och lukta osv. Att göra ett helt vattenbyte ser jag heller inte som ett problem, även om det kanske inte är ett måste beroende på hur man upplever vattenkvaliteten. Men jag har också sett flera kar som funkar bra helt utan cirkulation på vattnet som sagt.

                Kommentar

                • hollot
                  • October 2008
                  • 10

                  #9
                  Hej! Tack för alla svar. Blev tillslut att byta ut hela vattenmängden. Hade i vattenberedning, filtret funkar fint och nu ser allt bra ut!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...