Hongi yngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas_ 031
    • July 2015
    • 33

    Hongi yngel?

    Hej,

    Har en hona som tuggar. Märkte det redan när ja köpt henne och kom hem.
    Såg ett liter yngel i de stora karet en gång. Sen dess inga fler.
    Bestämde mig för att flytta över henne till ett eget så hon går nu i ett 40l kar med ett par sten, filter osv.

    Dock vet ja inte om om hon han spotta alla i de stora karet och dom blev uppätna.

    Så min fråga är tuggar honan en tid efter hon spottat eller är det så att hon har fler alt. alla kvar där inne? För hon tuggar forfarande och äter inget.
    Inte vad jag sett iaf. Har försökt me lite räkmix.

    I övrigt är hon väldigt liten också ca 3 cm bars så ganska ung. "Påsen under hakan" är inte så stor om man säger så.

    Mvh
    Andreas
    Senast redigerad av Andreas_ 031; 15 August 2015, 12:49.
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Det låter som att hon har några kvar. Det enda sättet att säkert veta är att ta upp henne och öppna munnen lite och helt enkelt kolla.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av Jesper Broman
      Det låter som att hon har några kvar. Det enda sättet att säkert veta är att ta upp henne och öppna munnen lite och helt enkelt kolla.
      Eller så lugnar man sig några dagar, tittar etc. Det är inte omöjligt att hon blir stressad av flytt och stänger igen käften några dagar tills hon kännersig säker.

      Kommentar

      • Andreas_ 031
        • July 2015
        • 33

        #4
        Ursprungligen postat av simpson
        Eller så lugnar man sig några dagar, tittar etc. Det är inte omöjligt att hon blir stressad av flytt och stänger igen käften några dagar tills hon kännersig säker.


        Jo de e sant . Hon har vart i ynkel karet i 3 dagar nu. Och har inte vågat sig ifrån sin lilla grotta ännu.

        Tänkte ja ger det en vecka lite drygt. Har hon redan spottat ut en gång så har hon ju ruvar färdigt. Så det är väl bara säkerheten de hänger på om resten skall komma, att hon känner sig säker.

        Kommentar

        • simpson
          • July 2012
          • 666

          #5
          Ursprungligen postat av Andreas_ 031
          Jo de e sant . Hon har vart i ynkel karet i 3 dagar nu. Och har inte vågat sig ifrån sin lilla grotta ännu.

          Tänkte ja ger det en vecka lite drygt. Har hon redan spottat ut en gång så har hon ju ruvar färdigt. Så det är väl bara säkerheten de hänger på om resten skall komma, att hon känner sig säker.
          Nu har jag själv inte Malawi men närbesläktade och det kan spottas enstaka yngel tidigt för att spara resten etc. Så att ett ? yngel spottas skulle jag inte klassa som solklart att allt är färdigruvat.
          Men fiskarna har i några tusen år klarat att spotta ut ynglen själva i uppenbarligen lämplig tid i och med att fisken fortfarande finns, så kan du återskapa lämpliga förutsättningar tror jag din fisk löser ditt PROBLEM vid tillfälle.

          Kommentar

          • Andreas_ 031
            • July 2015
            • 33

            #6
            Ursprungligen postat av simpson
            Nu har jag själv inte Malawi men närbesläktade och det kan spottas enstaka yngel tidigt för att spara resten etc. Så att ett ? yngel spottas skulle jag inte klassa som solklart att allt är färdigruvat.
            Men fiskarna har i några tusen år klarat att spotta ut ynglen själva i uppenbarligen lämplig tid i och med att fisken fortfarande finns, så kan du återskapa lämpliga förutsättningar tror jag din fisk löser ditt PROBLEM vid tillfälle.
            Ja tänkte de med. Tog beslutet att släppa tilbaka henne då mitt yngelkar blev en liten panik lösning.
            Stod ivägen lite allmänt rörigt.

            Ska försöka få ordning på ett kar som egentligen bara är att fylla upp. Tills nästa gång det börjar tuggas.

            Såg dock att de simmar ett par små som hon måste spottat innan jag plocka henne gör dom var modellen större än hennes mun. Har iof en hel del hål sten så gömställen finns de gott om.

            Kommentar

            Arbetssätt...