Ta bort grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • VonThaX
    • July 2014
    • 26

    Ta bort grus?

    Hej!

    För någondags sedan så läste jag att det är mycket enklare att rengöra akvariet om det inte är något bottenmaterial. Jag har diskus och har tänkt att jag verkligen ska satsa på dessa och verkligen ta hand om VB och matning och skulle gärna vilja mata flera gånger per dag. Så min fråga är att om man kan ta upp gruset utan några problem med gift gaser och etc. Akvariet har bara varit gång ca 1 vecka men med det gamla akvariets filter material och indreding. Samt att det finns inte/knappt någon nitrit eller ammoniak i vattent enligt vattentesterna med ph värdet ligger på runt 7,6-7,8 men har köpt in aktivt torv som ligger i filtret.

    tacksam för snabba och korrekta svar tack!
    MVH X
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Gruset bidrar till att det blir en stabilare biologisk balans i akvariet men det kan man kompensera genom att byta mer vatten och oftare.
    Sedan är det förstås snyggare med grus i akvariet än utan, men en del som håller diskus matar med "oxhjärta" och då blir det mycket mer skit i akvariet och då måste man nästan skippa grus eftersom det blir svårt att hålla rent i akvariet med grus
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • VonThaX
      • July 2014
      • 26

      #3
      Ja det vet jag Kjell men min fråga är: kan man ta bort bottenmaterialet i akvariet utan att fiskarna blir förgiftade eller något?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av VonThaX
        Ja det vet jag Kjell men min fråga är: kan man ta bort bottenmaterialet i akvariet utan att fiskarna blir förgiftade eller något?
        Det vet man inte förrän efteråt
        Det är ju svårt att veta hur mycket skit det är i gruset. Oftast går det dock förutsatt att man samtidigt gör ett rejält vattenbyte
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • VonThaX
          • July 2014
          • 26

          #5
          Okej tack, det där rejäla vattenbytet räcker det med 40% i ett rio 400?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av VonThaX
            Okej tack, det där rejäla vattenbytet räcker det med 40% i ett rio 400?
            Som sagt - det är omöjligt att veta, men jag hade säkert bytt 60-80%.
            Eller rättare sagt jag hade nog flyttat på fiskarna - just in case
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • VonThaX
              • July 2014
              • 26

              #7
              Hjälper det med att man dammsugarbottnen innan?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av VonThaX
                Hjälper det med att man dammsugarbottnen innan?
                95% av skiten finns i gruset så det gör inte så stor skillnad
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • VonThaX
                  • July 2014
                  • 26

                  #9
                  Okej tack för svaren

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Som regel drar man upp så mycket skit om man tar upp bottenmaterial att man spar besvär på att tömma över en del vatten i hinkar och vad man nu har och ta ur fiskar också. Och sen föra tillbaka gammalt vatten, fiskar och fylla på med nytt vatten. Det tar för mycket tid innan man ser in i burken annars om det går som det brukar.

                    Det som nog också bör sägas är att det är förbjudet att ha fiskar utan bottenmaterial. Med undantag av sjukbehandling och lite mer sånt. Sannolikheten att ett akvarium i hemmet blir kontrollerat är ju liten men skulle det ske så är det alltså inte ok om bottenmaterial saknas.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • _spajder_
                      • April 2006
                      • 10

                      #11
                      L80 13 kap 6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar detsom finns i varje fiskarts naturliga miljö.

                      Det är det enda som jag hittar som har med botten att göra..

                      Men en fisk som aldrig håller till vid botten, aldrig ser botten lever hela sitt liv vid ytan så uppfylls enligt mig kraven i L80 även om inte har något botten material?
                      Nu rör sig ju Discusar över hela akvariet så där går det ju inte skylla på att det.

                      Bygert>> vart finner jag mer information om att det är förbjudet att inte ha bottenmaterial?
                      152 L Sydamerika
                      4 Apistogramma Hongsloi
                      28 Kardinaltetror
                      2 ancistrus

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ursprungligen postat av _spajder_
                        L80 13 kap 6 § Ett akvarium ska innehålla en inredning och en botten som motsvarar detsom finns i varje fiskarts naturliga miljö.

                        Det är det enda som jag hittar som har med botten att göra..

                        Men en fisk som aldrig håller till vid botten, aldrig ser botten lever hela sitt liv vid ytan så uppfylls enligt mig kraven i L80 även om inte har något botten material?
                        Nu rör sig ju Discusar över hela akvariet så där går det ju inte skylla på att det.

                        Bygert>> vart finner jag mer information om att det är förbjudet att inte ha bottenmaterial?
                        Det finns mycket konstigheter i lagen - botten i naturen består ju t.ex. ofta av ett tjockt lager med slam och det skall man ju definitivt inte ha i akvariet även om det nu krävs enligt lagen
                        Myndigheterna har slagit ner på flera affärer (som Bygert skriver är dock risken liten för en privatperson) där de inte har använt bottenmaterial och de har varit tvungna att lägga dit det. "Rena" bottnar kan dock godkännas i typ avelsakvarier.

                        Så visst, som du skriver, om en fisk kanske inte kan se botten i naturen för att den lever så högt upp i vattnet så skall ju samma gälla i ett akvarium också - dvs det skall vara så långt ner till botten att den inte skall kunna se bottnen
                        Så ditt argument lär nog inte funka gentemot myndigheterna. de kräver helt enkelt att botten skall vara täckt
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          varför inte utnyttja en naturlig bottenrengörare istället ?

                          som jag fattar problemet, så är TS orolig för att det ska bli för skitigt på botten pga matning av firrar.

                          så, hur håller man botten hyfsat ren utan att behöva slammsuga titt som tätt ?

                          skulle kanske ett gäng malaysiska snäckor göra susen ??


                          i mina kar som jag, av skilda skäl, tokmatade så var botten väldigt ren när jag körde med dom.

                          särskilt på morgonen efter deras nattätande.
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • _spajder_
                            • April 2006
                            • 10

                            #14
                            kjell>> ta exemplet med ytlevande fiskar igen, det borde då vara okej att ha en svart plastskiva i botten av akvariet, något annat skulle dom inte ha sett i det vilda heller.

                            Vad säger lagen om framavlade varianter, inte många som håller viltformen av discus, En odlat variants naturliga miljö borde vara i odlingkar= utan bottenmaterial?
                            152 L Sydamerika
                            4 Apistogramma Hongsloi
                            28 Kardinaltetror
                            2 ancistrus

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              Ursprungligen postat av _spajder_
                              kjell>> ta exemplet med ytlevande fiskar igen, det borde då vara okej att ha en svart plastskiva i botten av akvariet, något annat skulle dom inte ha sett i det vilda heller.

                              Vad säger lagen om framavlade varianter, inte många som håller viltformen av discus, En odlat variants naturliga miljö borde vara i odlingkar= utan bottenmaterial?
                              tror nog att lagen struntar i om det är odlat eller inte, den tittar bara på arten Discus, och kommer fram till att i dess naturliga miljö finns det sällan rena och fina glasrutor på botten.

                              en och annan ruta har nog ramlat av en båt i amazonas....men det är nog ganska sällan man ser Discus hovra ovanför den i längre stunder....
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...