Kruka för palettciklider att lägga rom i

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piter
    • August 2015
    • 18

    Kruka för palettciklider att lägga rom i

    Hej,

    Tack för hjälp i tidigare trådar!

    Jag har två Palettciklider sedan 1,5 vecka sedan som fattade tycke för varandra direkt. De hänger ihop och skakar ganska mot varandra. Vi lade i en kruka för ca en vecka sedan, efter att ha läst en del, för att de skulle kunna ha det som bo, lägga rom i osv, vilket vi skulle tycka var väldigt roligt, men de har än så länge ignorerat den.

    Såhär ser det ut:


    Är det helt enkelt så att vi är för otåliga? Eller är det en alldeles för stor öppning för att de ska vilja ha det som bo? Har sett lite andra bilder på nätet där folk har ställt krukan uppochned och knackat bara ett litet ingångshål. Fungerar det bättre tror ni?

    Tack på förhand!

    // Peter
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11220

    #2
    Det är för stor öppning. Blir för svår att försvara. Skulle ge dem lite olika alternativ.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Så är det. admin har rätt
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        tryck ner den så att öppningen är minimal, bara så stor att de prexis kan se att det där borde vara ok att gräva ut, då gräver de ut en öppning som är prexis så stor att de själva kan ta sig ut och in i den, och då blir den lätt att försvara, vilket dom gillar.

        jag gillar personligen inte när man knackar upp en öppning i en kruka. risken att kanterna blir vassa är för hög.
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Du är klok du Ken

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Om du får tag i en terrakottakruka där hålet i botten är lagom stort för dem att klämma sig in genom (en del krukor har för små hål), så kan du helt enkelt ställa den upp och ner på botten, så kan de använda hålet i botten (numera taket) som in/utgång.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Piter
              • August 2015
              • 18

              #7
              Tack för alla kloka svar! Att gräva ned krukan innebär viss utmaning när gruset inte är jättetjockt, men jag kanske kan hitta något annat sätt att täcka för så att öppningen inte blir så stor. Var ju lite egoanledningar också som att få se vad de gör i krukan, äggen osv.

              Dagen efter jag skrev inlägget började de faktiskt flytta in i krukan. Honan grävde en grop i bakre delen och lade sen ägg längst in på baksidan av krukan (som liggande är vertikal). Äggen såg dock inte ut att sitta så hårt och måste ha ramlat ner sen efter ett par dagar. Honan blev kvar där inne iaf men nu har både honan och hanen kommit ut igen.

              Tror ni att det misslyckades för att de är "nybörjare"? Trodde honan skulle lägga äggen i taket.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Palettägg verkar sitta rätt löst, och jag tycker mig ha sett att de rör sig när honan fläktar över dem. Att de ramlade ner efter ett par dagar beror förmodligen på att de kläckts

                Du ser inga yngel?
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Piter
                  • August 2015
                  • 18

                  #9
                  Jaha . Äggen rörde sig helt klart när hon fläktade över dem. Honan hängde ju kvar (även hanen periodvis) längst inne i krukan ett par dagar till efter att äggen hade ramlat ner och kom knappt ut alls, men eftersom hon grävt en grop längst in i krukan så såg vi inte platsen där äggen landade. Men nu har som sagt honan och hanen simmat ut igen och verkar åter rätt ointresserade av krukan så det känns som att de har gett upp...? Vi har inte lyckats se några yngel.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Det är mer ofta än man kan tro att de faktiskt käkar upp sina egna yngel / romkorn.

                    Någon sorts inbyggd reflex som går igång när de blir stressade. Kan räcka med att de känner att de inte kan skydda ordentligt.

                    Enligt principen: "Om de ändå ska käkas upp av någon, så är lika bra att vi gör det, så får vi iaf i oss näringen"

                    Försök få till krukan, eller annat, så att de faktiskt måste få gräva lite för att komma in, då är det lättare att skydda, ergo mindre stress.

                    När jag hade paletter så tog jag några mindre stenar, säg cirka 3 cm i diameter, la dom i dubbla rader i formen som ett U, där öppningen var nästan stängd,
                    tryckte ner dom i gruset så att de stack upp 0,5-0,75 cm, ovanpå detta la jag en platt sten som tak.
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Piter
                      • August 2015
                      • 18

                      #11
                      Nytt försök efter alla tips. Tror ni de lyckas fatta att de kan gräva sig igenom här? Rätt skoj är det iaf att försöka lyckas få till det :-)

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jodå, det kan nog fatta det, men det grova gruset kan göra det lite kämpigt för dem kanske, men de lyckas nog ändå.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...