Efter installation av BTN bakgrund?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ScubaIsabel
    • August 2015
    • 93

    Efter installation av BTN bakgrund?

    Hej på er,

    Jag har precis skaffat ett akvarium och för några dagar sedan installerat en BTN slim bakgrund. Vi använde (amatörer som vi är ) rätt mycket akvariesillikon eftersom de först vägrade fästa ordentligt. Det luktar fortfarande "ättika" i karet efter typ en vecka. Snart är det dock dags att fylla på och inreda med resten. Undrar om man måste fylla på och tömma akvariet en gång för att bli av med eventuell ättika, innan man har i de första fiskarna? Eller är det onödigt?

    Isabel
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Normalt så räcker det att vänta ett dygn på att silikonen skall torka men du verkar ju ha använt extremt mycket så det verkar som om det är en bra idé att först fylla och sedan tömma akvariet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • ScubaIsabel
      • August 2015
      • 93

      #3
      Okej, tack för svar Kjell!

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        #4
        Jag limmande in samma bakgrunder i mina kar nyligen. Det gick bra att fylla dem efter tre dagar. Inga fiskar har mått dåligt och inga bakgrunder har lossnat.

        Även jag är dålig på att använda lite silikon.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • LN
          • November 2004
          • 1478

          #5
          Ta en blomspruta och duscha på där du kommer åt. Fukt och vatten (och luft) gör att det härdar snabbare.
          I morgon spolar du av alltihopa tömmer ur sen är det bara att fylla
          Larry
          Mitt 1800 liters saltvattens akvarium
          http://www.saltvattensguiden.se/foru...-revkar/page44

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ja hög luftfuktighet gör att det härdar snabbare som LN skriver - du kan förutom det som LN skriver lägga en bit plast över akvariet i ett dygn så behålls luftfuktigheten lättare
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...