Räkmix (video)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joeyk
    • August 2010
    • 153

    #16
    Riktigt bra video! Bra jobbat!

    Kommentar

    • Hasse Sjödin
      • August 2015
      • 30

      #17
      Kung video😊
      Förut gjorde jag mycket oxhjärta. Hjärta av, oxe eller gris var lättare o få tag i. Sen tillkommer räkor, ägg, gröna ärtor, citron. Gjorde jag till ungfödare, tillsatte jag mer ärtor o spirulina.
      Verkligen kanon foder....
      men.. Under en period körde jag det som huvudfoder. O killis som jag i huvudsak mest håller, klarar inte av detta, för dem kraftiga foder. Efter nån månad började dem dö.. kollade i dem o det var fett hela buken. Nu är ju killis mer insekts ätare, så det har en bra förklaring.
      Men som uppväxt foder är det helt kanon även för killis 😊

      Kommentar

      • PiaJo

        • August 2009
        • 13001

        #18
        Nu skall jag göra egen räkmix
        /PIA

        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #19
          Hur recept på räkmix ska se ut, beror väl på vem man frågar. Dvs mängden olika recept är ungefär lika många som det finns räkmixbagare.

          Men ett par små funderingar på receptet som användes här.

          Till "grönsaksätare", dvs Malawis som tuggar aufwuchs......borde inte mängden ärtor vara högre... ?
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11215

            #20
            Jag har provat mig fram under året och det för Malawi så kör jag som på videon. Ett paket räkor 700 gram och 1000 gram ärtor. Jag matar även mina Tropheus med detta foder. Men jag matar också mycket med NLS och spirulinaflingor. Så det beror nog på hur du varierar.

            Kjell skrev tidigare i tråden att skalen är bra att ha kvar på räkorna.

            Så min slutsats, matar du bara med räkmix = hela räkor och mindre andel om det är växtätare. För hela räkor måste mixern vara bra. Wilhelm körde räkorna frysta när han mixade och då kanske de mixas bättre... Själv ska jag prova.
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • petero1973
              • January 2014
              • 8

              #21
              Tack för en bra film!. Kunde inte låta bli så jag slängde ihop en mix till mina diskus igår. Men med musslor och torsk som huvudingridiens och lite mindre räkor...utan skal dessutom (för det var det som fanns hemma). Dom äter som besatta av det men det skitar ner lite mer än Åleds färdiga mix som jag kört med innan. Tackar för inspirationen.

              Kommentar

              • Juni
                • February 2014
                • 613

                #22
                När jag gjorde räkmix blev den lätt gummiaktig och skitade ner filtren rejält, men fiskarna gillade den! Kanske testar med frysta råvaror istället!
                Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                Kommentar

                • admin
                  Christian Alfredsson

                  • November 2004
                  • 11215

                  #23
                  Skitar ner rejält gör det. Stäng av filter när du matar. Mata inte mer än de äter upp direkt. Blir det gummiaktigt kan du minska gelantinet.
                  Christian Alfredsson
                  Tekniskt ansvarig Zoopet

                  Kommentar

                  • SwaggaW
                    • December 2015
                    • 48

                    #24
                    Grym video, ska genast testa! Denna sidan är verkligen suverän för mig som nybörjare

                    Kommentar

                    • admin
                      Christian Alfredsson

                      • November 2004
                      • 11215

                      #25
                      Kul att du gillar sidan. Vad har du för fiskar? Sedan jag gjorde videon har jag börjat mata min Malawi och Tropheus mer med Hikari Excel. Det är kulor som jag blötlägger innan jag matar dem. Det verkar fungera minst lika bra utan att grumla. Ge mig någon månad så kan jag rapportera mer.
                      Christian Alfredsson
                      Tekniskt ansvarig Zoopet

                      Kommentar

                      • SwaggaW
                        • December 2015
                        • 48

                        #26
                        Jag har Malawi...Golden, Maingano och sedan några timmar även Röd Rubin. Skaffade Hikari Cichlid Gold Baby idag. Ska den blötläggas också kanske?

                        Kommentar

                        • admin
                          Christian Alfredsson

                          • November 2004
                          • 11215

                          #27
                          Jag har fått för mig att det är bra att blötlägga. Känns som mina glupska Malawi inte sväller upp så.
                          Christian Alfredsson
                          Tekniskt ansvarig Zoopet

                          Kommentar

                          • badpitt
                            • December 2015
                            • 53

                            #28
                            Hej Christian, det var några är sedan.. Såg din proffsiga video och har några tankar/egna erfarenheter. Att använda köttkvarn funkade mycket bättre för mig, dessutom måste man värma upp mixen om gelatinet skall få någon funktion, det räcker med fingervarmt, sedan måste mixen få svalna i kylskåp innan den fryses in.
                            Michael Sellering

                            Kommentar

                            • admin
                              Christian Alfredsson

                              • November 2004
                              • 11215

                              #29
                              Kul att höra av dig. Det var verkligen länge sedan. Bra tips som ni andra absolut ska använda
                              Christian Alfredsson
                              Tekniskt ansvarig Zoopet

                              Kommentar

                              • SwaggaW
                                • December 2015
                                • 48

                                #30
                                Var köper man astaxanthin, finns det också på mataffären?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...