Aggressiv palettciklid...hona?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Piter
    • August 2015
    • 18

    Aggressiv palettciklid...hona?

    Hej,

    Vi är nyblivna akvarieägare (jag höll på ganska mkt för 20 år sedan) och har precis startat igång ett kar på 100l med fem Platy och två Palettciklider (till att börja med).

    Första frågan är om vi verkligen fick en hona och en hane som vi önskade (personalen verkade inte jättekunnig). Har tagit en bild på bägge men tolkar vad jag läser på nätet nu som att det är två honor...?

    Här finns en bild på cikliderna:


    Det större problemet är att den ena (den undre på bilden) är väldigt aggressiv mot den andra som nu desperat försöker gömma dig, hittar henne oftast tryckt mellan droppvärmaren och glaset. Såhär är akvariet inrett:


    Frågan är nu vad vi ska göra. Ska vi försöka göra oss av med den ena honan (om det är två) och skaffa en hane istället? I så fall, ska vi göra oss av med elakingen i hopp om att få till ett lugnt par som inte kommer terrorisera hela akvariet? Tänker tex om/när det blir yngling.

    Tack på förhand för tips!
  • Jesper Broman
    • November 2012
    • 3445

    #2
    Är inte jättekunnig om paletter men är helt säker på att det där är två honor tyvärr

    Kommentar

    • Rebah
      • January 2012
      • 410

      #3
      Tycker också det där ser ut som två honor. Och angående "ett lugnt par som inte kommer terrorisera hela akvariet" så ehm tror jag inte sådana palettpar finns tyvärr, i alla fall inte om de bor med andra fiskar på en såpass liten yta Om du vill testa skulle det behövas mycket mer gömställen och saker som bryter sikten mer, men skulle tro att platyna ligger illa till ändå när paletterna börjar leka. Men låter i alla fall som om det är bäst att sära på dom, innan det blir värre. Kan ju testa med en hane istället, men inte helt säkert att de kommer överens heller.
      "The trees move... do you not see it?"

      Kommentar

      • Piter
        • August 2015
        • 18

        #4
        Tack för svaren! Då tror jag att vi provar att ersätta den aggressiva honan med en hane och hoppas på inte för mycket lek. Om det inte funkar, kan en hona trivas själv, eller behöver hon sällskap från samma art?

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #5
          Hej Piter!
          Först och främst vill jag hälsa dig välkommen till Zoopets forum, vilket är en mycket bra plats att ställa frågor och införskaffa information.
          Jag hoppas det är OK att jag skriver ett lite längre inlägg till dig om ciklider i allmänhet och Palettcikliden i synnerhet. Jag ser att du "kämpar" lite med hur du skall gå tillväga med de två honor av arten Pelvicachromis pulcher - eller Palettciklid - som du har i ditt 100-literskar.


          Ciklider är en vittomfattande grupp fiskar vi ser på kontinenter världen över. Populärast, i akvariesammanhang, är ciklider från mellan- och sydamerika, samt endemiska ciklider från de afrikanska sjöarna Malawi och Tanganyika.
          Den ciklid du valt, Palettcikliden (Pelvicachromis pulcher), är en av många varianter - troligtvis den vanligaste varianten av Palettciklid när det gäller enklare ciklider i akvarium. Palettcikliden är afrikansk och lever i grunda vattendrag oftast med en miljö bestående av steniga partier med rotdelar o.dyl.
          Förutom de sjölevande afrikanska cikliderna från Malawi och Tanganyika är sydamerikanska ciklider som Scalare, Discus och en mängd mindre arter också mycket populära akvariefiskar.


          De olika ciklidarterna världen över har utvecklat en mångfald olika kroppsformer, färger och beteenden, men man kan lite generellt svepande säga att ciklider har det gemensamt att de bildar starka par (ibland hela kolonier) och, i stort sett, alltid är mycket bra yngelvårdare.
          Givetvis kan man, som akvarist, välja fisktypen ciklid för färgernas skull, men oftast är det så att ciklidintresset baserar sig på det mycket intressanta beteendet dessa fiskar visar upp, och därför faller det sig naturligt att hålla ciklidarter i par eller - om det finns utrymme - i grupper.


          Du funderar på om man kan ha en ensam hona av Palettciklid, och det finns egentligen inget som säger att det inte fungerar, men det är att bortse från en alldeles fantastisk potential hos en fisk som gör sig absolut bäst i tvåsamhet - hona och hane. En ensam hona (eller hane) tappar snart färg och blir håglös, simmar planlöst omkring och tillför egentligen inget alls i ett akvarium. Det är ungefär som att köpa en en exklusiv skivspelare, men inte ha några vinylskivor att köra den med.


          Nåväl, har man nu startat sitt ciklidintresse kan det vara bra att förkovra sig i hur den, eller de arter man vill ha kräver vad gäller vattenparametrar, miljö, utrymme och samexistens - och framför allt vilket lynne och beteende som kommer att utkristallisera sig i ett välskött kar.
          Att hoppas på att parbildning och lek, därav följt ett, ofta, aggressivt beteende mot andra fiskar i karet, och speciellt artfränder, inte skall ske, eller inte skall ske så ofta, är ett lite "tokigt" sätt att förhålla sig till ciklider. Denna typ av fiskar är i de flesta fall aggressiva, speciellt vid parbildning, lek och yngelvård - och kräver att man är insatt i ciklidens beteendemönster och de cykler som följer efter fullbordad lek - viloperioder o.s.v.


          Palettcikliden sägs vara en bra "nybörjarciklid", och det är en sanning med modifikation. Den är förvisso lättlekt, och har i de flesta fall inga problem med att bilda par nästan direkt då man köpt hem en hona och en hane.
          Det lite kinkiga med Palettcikliden upptäcker man i regel efter några månader, då ett ensamt par i ett kar - kanske med lite andra fiskar som Platy, tetror o.s.v. - ofta "stannar av" (undantag som bekräftar regeln finns givetvis) och slutar med att leka, simmar runt planlöst och i många fall riktar sin aggressivitet mot sin partner.
          Detta beteende bottnar i att ciklider har säsonger med olika faser av lekaktivitet och vilopauser. Finns det då inga andra Palettciklider i karet, eller möjligtvis andra, lite större fiskar de kan rikta sin uppmärksamhet och aggressivitet mot kan det bli så att paret stannar av.
          I ett 100-literskar är det tveksamt om två Palettciklidpar kan hållas med goda resultat, men åtminstone ett par kan fungera mycket väl. Några större fiskar som exempelvis blå-, eller mosaikgurami, eller något liknande kan fungera fint då dessa fiskar tjänar som avledande "jaga-fiskar" vilket får Palettcikliderna att kanalisera sin energi mot dessa fiskar, och inte mot varandra.


          Inredningsmässigt bör det finnas några stenpartier, gärna lagda direkt mot botten av karet - och med sand applicerat efteråt - så att Palettcikliderna kan gräva ut "grottor" och små prång. Addera gära några rotdelar och varför inte några halva kokosnötskal med lagom stora hål i, dessa fungerar ofta fint som lekplatser.
          Palettcikliden lever i syrerika, rörliga vatten, så se till att ha god genomströmning med ett bra filter.


          Ja, som sagt, hoppas att du inte misstycker att jag har tagit plats i anspråk i din tråd - det här är bara några välmenade tips!
          Det spelar ingen roll vilken hona du väljer att behålla (jag hade i och för sig valt den dominanta honan) när du skaffar en hane. Ett ytterligare tips är att du tar ur den hona du vill behålla, sätter henne i en hink någon halvtimme/timme, och introducerar både honan och hanen samtidigt i karet. Under tiden kan du ju ordna lite med inredningen och släppa i de båda när det är klart - då får de en helt ny miljö och kommer att närma sig varandra under likadana förutsättningar.


          Lycka till!

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Som de andra redan sagt, så är det två honor. Grejen med paletter är att beroende på pH, så kan kullarna bestå antingen av nästan bara honor, eller nästan bara hanar (har man tur så ligger pH precis rätt så man får en någotsånär jämn könsfördelning), och jag har sett vid några tillfällen att en butik haft enbart det ena könet, så om du byter ut den ena, kolla så att de ens har några hanar.

            Håller med Mats, att ha en ensam palett är lite meningslöst, eftersom ju en av anledningarna till att man har ciklider, är att man får uppleva deras intressanta lekbeteenden och yngelvård. Om man bara har en, kan man ju lika gärna ha nå't annat än ciklider.

            Tycker nog att du ska behålla den starkare och mest dominanta av dem. Spelar nog ingen roll om du behåller den som nu blir jagad, parar den ut sig med en hane, och leker, så kommer den nog att bli lika ilsken mot allt som den ser som hot mot ynglen som den andra skulle bli. Dock så kan nog en väldigt dominant hona kanske vara rätt aggressiv mot en ny hane. Men en starkare hona har å sin sida kanske större chans att hävda sig mot hanen, ifall han skulle bli tuff. Rätt viktigt är det nog att hanen är proportortionellt lagom stor i förhållande till honan (en vuxen hona är en kanske 1/3 så stor som en vuxen hane). Han bör inte vara för liten, då kan hon bli rätt aggressiv mot honom, ungefär som om hon inte tar honom på allvar som partner. Hanen bör nog heller inte vara mycket större än honan.

            Några bilder, där du kan se tydliga skillnader mellan könen, och en vettig storleksskillnad.
            Bifogade filer
            Senast redigerad av Shepard; 02 August 2015, 17:08.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Piter
              • August 2015
              • 18

              #7
              Tack för två utförliga svar! Lärorikt! Det var visserligen lite av slump det blev just paletter, men jag köper omgående argumenten om att de är väldigt intressanta och omedelbart de man fokuserar på när man sitter och tittar på akvariet. Kanske blev en olycklig kombo med Platy, men det känns som vi får testa det nu när vi har hamnat där. Vi köpte idag en hane och ersatte den aggressiva honan med och so far so good. De verkar omedelbart ha fattat något slags tycke för varandra. Förstår att leken kan bli en utmaning, men vi får nog ta det lite som det kommer. Bli inte förvånade om jag postar ett nytt inlägg med frågor om/när det blir problem :-/

              Vi hade tänkt fylla på akvariet om ett par veckor med 2-3 algätande malar och kanske 5 st zebrafiskar, men tar gärna emot förslag på lämpligare fiskar framförallt med paletterna i åtanke antar jag. Har förstått att paletterna kan vara extra tuffa mot fiskar vid botten, tex malar, men det känns som man behöver någon algätare? Vi har också en son på 5 år som akvariet delvis är för och han har fattat stort tycke för malar.

              Tack igen! Respons långt över förväntan!

              Kommentar

              • Piter
                • August 2015
                • 18

                #8
                Här är för övrigt det nya "paret". Säg nu inte att den nya också är en hona ;-)

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Nej, det är en hane

                  Fiskar som rör sig mycket över botten kan få en del stryk av paletterna under yngelvården, pansarmalar t.ex tenderar att få sina fenor rätt sönderbitna när de planlöst, och utan respekt för paletternas revirgränser, flummar runt och letar mat. Men en Ancistrus eller två kan säkert gå bra, de rör sig ju inte så mycket, och de är ju heller inget hot för frisimmande yngel. Se'n bör man stödmata dem, och inte bara låta dem klara sig på eventuella alger.

                  Fiskar som rör sig mer i de övre vattenregionerna är bra sällskap.
                  Senast redigerad av Shepard; 02 August 2015, 21:25.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...