Frontosa med yngel i munnen(?)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • man nam1
    • July 2011
    • 441

    Frontosa med yngel i munnen(?)

    Ja som titeln lyder så har en av mina honor troligtvis yngel eller ägg i munnen. Hon har iallafall munnen full av något.

    Såe, hur gör man för att få ut ett gäng yngel? Jag har tidigare fått yngel men dom har tyvärr blivit uppätna av mina leleupi och jullar.

    Mvh Jimmy
  • Helene&Andreas
    • January 2009
    • 1336

    #2
    Försök kolla om det finns yngel i munnen är en första sak att göra!
    Är det det så tar du upp honan och klämmer under hakan/öppnar munnen på henne och då instinktivt spottar hon ut ynglena... Förslagsvis får du henne att spotta direkt i en yngelkasse...

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #3
      Hej igen, jag har kollat lite mera och har inte sett något yngel utan det är nog fortfarande ägg. Någon som vet hur lång tid "kläckningen" tar? (ungefär?)

      Kommer hon släppa ut ynglena ett tag och sen ta in dom igen som vissa gör eller släpper hon bara ut dom en gång?
      Tror ni att ett nät som delar av karet skulle fungera? mest mot Leleupis, Jullar, Calvus m.m

      Kommentar

      • man nam1
        • July 2011
        • 441

        #4
        Sådär ja! Nu syns det något i hennes mun, något mörkt som rör sig.. vad kan det vara tro?

        Såe, hur gör jag nu?

        Kommentar

        • Helene&Andreas
          • January 2009
          • 1336

          #5
          Som jag skrev... Fånga henne med håv och få henne att "spotta" i håven är väl det enklaste!

          Kommentar

          • man nam1
            • July 2011
            • 441

            #6
            Hej igen, hon har inte släppt dom än men dom har blivit markant större. Min sista fråga var lite dumt formulerad; tänkte mer på hur jag matar ynglena, hur stora är dom ungefär när dom kommer ut m.m.

            Kommentar

            • man nam1
              • July 2011
              • 441

              #7
              Hej, har fått svar på många frågor genom att surfa på nätet och att prata med mina lokala djuraffärer.

              Efter att jag såg denna video; https://www.youtube.com/watch?v=gTqNK30LFjY så har jag bestämt mig för att föra ett sånt "nursery" som han gör i slutet så honan kan spotta i fred och där ynglena kan vara. Min fråga är då; kan man ha vilken skumgummi som helst i vattnet? funderar på rörisolering från Biltema som fungerar exakt som hans "pool-noodles" men kan plasten vara farlig för fiskarna på något sett?

              Mvh

              Kommentar

              Arbetssätt...