Syresättning av vattnet!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Erison
    • April 2015
    • 19

    Syresättning av vattnet!?

    Jag undrar vad man kan göra för att syresätta vattnet riktigt bra?

    Jag har endel fisk i mitt kar. Det funkar bra nu. Men var gång jag höjer upp min vatten tillförsel ( vet ej vad det heter) långt över ytan så det riktigt plaskar i vattnet så blir det mycket livligare i akvariet. Så nu vill jag prova att lufta vattnet mer. Men hur?

    Ljudlösa ider upskattas!

    Funderade ett tag på luft pump och syre stenar. Typ rätt många. Men som jag förstår det så gör dom knappt någon nytta?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man kan göra
    1/ Se till att vattenytan rör sig mycket då dras det ner syre i vattnet
    2/ Se till att hålla temperaturen nere - ju varmare vatten, desto syrefattigare vatten
    3/ Byta vatten ofta (och gärna då med lite kallare vatten) eftersom färskt vatten är syrerikare

    En luftpump/syresten fyller en funktion eftersom bubblorna när de når vattenytan sätter den i rörelse och då dras det ner syre, men effektivare är förstås att rikta pumpens utblås snett uppåt mot vattenytan för då rör den sig mer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Bygert
      • March 2010
      • 2169

      #3
      Misstänker man syrebrist så kan man mäta. Lite omständligt dock. I stället kan man titta på fiskarna. Om de är mycket uppe vid ytan, är oroliga, flämtar - alltså slår onormalt ofta med gällocken eller har dem öppna - då kan man anta att det är syrebrist. Många djur, inga eller få växter och förruttnelse genom ex en död fisk är också saker som gör att man kan oroa sig för syrebrist.


      När det gäller Kjells teorier, jo, ytrörelse är bra för att få ner syre i vattnet. Kallt vatten är också bra, dock inte så att kallare per nödvändighet innebär mer syre. Däremot kan kallare vatten lösa mer syre så det finns större möjligheter för vattnet att innehålla syre. Det där att färskt vatten skulle innehålla mer syre ställer jag mig skeptisk till. Fyller man vatten ur kranen är det inget som säger att det överhuvudtaget innehåller något syre och hade man syrebrist innan då så blir det rakt inte bättre. En annan sak är att ofta rör om när man fyller på färskt vatten och det kan föra ner syre i vattnet.


      Det är inte alls effektivare med pumpens utblås än med en luftsten och bubblor. Effektivaste sättet att föra ner syre i vattnet är med små bubblor, det ger mycket större yta för gasövergång än man kan få vid akvariets yta. Dessutom hela tiden färsk luft som rör sig genom vattnet, precis vad man vill ha för att får det effektivt. Det är därför man ofta använder den tekniken när man ska syrsätta och måste räkna på energiåtgång, i reningsverk t ex. Teorin bakom handlar om gasövergång och heter two-film theory. Alternativet för bra gasövergång är att göra tvärtom, en fontän som kör upp vatten i luften i stället. Knappast brukbart för akvarier i hemmet.

      Bästa syrsättning får man med luftpump och små bubblor. Träutströmmare är långt bättre än vanliga. Ännu bättre är skummare men det är mer saltvattensutrustning. Får man en akut syrebrist t ex vid nåt dödsfall är genomluftning bästa sättet att snabbt hantera problemet. Fast normalt är det inte något behov av genomluftning. Det har också nackdelar, det låter och lika bra som det är på att köra ner syre är det på att lyfta ut koldioxid vilket inte växterna alltid uppskattar. Nästa alltid utom i synnerligen överbefiskade kar så räcker det gott med ett filterutblås som är riktat mot ytan för att få nog med syre i vattnet.
      Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Håller inte alls med Bygert om att en luftpump skulle vara effektivare än att rikta pumpens utblås mot vattenytan.
        Mätte en gång för en himla massa år sedan (säkert 20-25 år) upp syrehalten i vattnet vid olika alternativ och det gav i alla fall då inte det utfallet som bygert menar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Wilhelm
          • October 2002
          • 604

          #5
          Jag är benägen att hålla med Bygert! Om nu inte luftpumpar skulle funka, så undrar varför de fortfarande finns. Om nåt akvarie hemma råkar få syrebrist, dvs att fiskar står vid ytan och flämtar, så drar jag igång en luftpump med syresten på fullt ös. Och det dröjer inte så värst länge innan firrarna uppför sig normalt. Hur mätte du syrehalten för 25 år sedan Kjell?
          Wilhelm
          Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
          www.ciklid.org www.aquafish.info

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Jag är benägen att hålla med Bygert! Om nu inte luftpumpar skulle funka, så undrar varför de fortfarande finns. Om nåt akvarie hemma råkar få syrebrist, dvs att fiskar står vid ytan och flämtar, så drar jag igång en luftpump med syresten på fullt ös. Och det dröjer inte så värst länge innan firrarna uppför sig normalt. Hur mätte du syrehalten för 25 år sedan Kjell?
            Jag mätte med de tester som fanns då.
            Sedan är det självklart att syresättningen ökar eftersom även här så ökar så klart ytcirkulationen när vattenytan bryts utan det handlar snarast om vad som är effektivast.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Wilhelm
              • October 2002
              • 604

              #7
              Wilhelm
              Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
              www.ciklid.org www.aquafish.info

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Bygert har som vanligt både rätt och fel Rätt i att om man får tillräckligt små bubblor och tillräckligt lång uppehållstid så kan det överföras syre från bubblorna nere i vattenkolumnen direkt till vattnet. Det görs i så kallade aktivslambassänger i stort sett i alla reningsverk runt om i Sverige. Men de använder sk membranluftare (som kräver bättre tryck än vad en luftpump gör) och djup kring 4 meter i bassängerna. Bara att få luft ner till 4 meter kräver ca 0,4 bar - sedan skall membranet lyftas och utvidgas. Alla utströmmare inklusive träutströmmare ger inte dessa små bubblor utan syresätter via ytvattensrörelsen. En nålimpeller eller liknande i en pump till en saltvattensskummare kan ge dessa små bubblor - men skummarna är oftast inte 4 meter höga så uppehållstiden blir för liten. Jag har bara en gång lyckas mäta mig till en effekt av syrehöjning via akvarieutrustning där ytrörelse inte var ansvarig för syresättningen. Det var ett EHEIM kraftpaket (1200 liter) och EHEIMS orginaldiffusor. Placerat ca 40 cm under ytan i en 40 kubik stor tank (hårt belastad) lyckades jag mäta förhöjda syrenivåer när pumpen och diffusorn arbetade jämfört med om pumpen inte gick. Andra typer av diffusorer gav inte samma effek (eller pumpar).

                Kranvatten kan både hålla mer syre eller mindre - det beror på. Vad gäller kommunalt vatten så är min uppfattning att det håller mer syre per liter än normalt pga av att trycket i ledningarna håller mellan ca 3 - 7 bar. Trycksatt vatten kan hålla mer syre än vatten under normaltryck. Vattnet är också ca 8 - 10 grader - vilket innebär att mer syre kan lösas per liter. Att ordentligt genomlufta vattnet är också en vana i drickvattensverken

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • ettfettbranamn
                  • December 2010
                  • 3424

                  #9
                  Allt beror ju på hur mycket du är villig att jobba för det.. syresättning av vatten brukar nästan alltid betyda mer ljud eftersom det antingen ska flyttas vatten eller luft.. lättaste sättet är nästan att sätta en överdimensionerad streamer mot ytan..

                  Kanske ska tillägga att det finns filtersystem som näst intill dödar behovet av extra syresättning men om man ändå vill använda konventionella system är det enklaste streamern..
                  Senast redigerad av ettfettbranamn; 10 July 2015, 14:03.
                  Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                  Normaliseringsprocessen..
                  (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Och jag får ju då kvittera med att Lasse har rätt i mycket men inte i allt. Om vi börjar med det sista så kan jag hålla med om att kommunalt kranvatten ofta är bra syrsatt, med luftning och ibland till och med ozon. Fast utgår man från att allt kranvatten alltid är syrerikt kan det bli tokigt. I värsta fall finns det inget syre alls.

                    När det sen gäller det där med genomluftning som visst aldrig blir färdigtragglat - tre sätt att hantera det:

                    Ett är erfarenhet. Jag har sett att uppstår det problem så är genomluftning det effektivaste sättet att snabbt hantera problemet. Ett exempel är ett 720 med stora malar. Det har en Fluval FX 5 och en Turbellepump, det räcker inte det blir för låga syrevärden. En sketen vanlig luftpump med en inte alls märkvärdig sten hanterar det. Syns dels på att fiskarna blir lugna och slutar flämta. Syns även tydligt med mätning, använder denna: https://www.bigalspets.ca/sm600-port...gen-meter.html

                    Det är alltså det första, jag både ser och mäter att det fungerar. Nästa är vad som används i större sammanhang. Det finns trappor som är det som mest liknar att syrsätta vid ytan. Erfarenheten är att det inte är nån särskilt effektivt metod för gasutbyte. Luftning anses mer effektivt. Djupet kan variera, det är inte alltid så djupt som 4 meter vilket ju också bara ökar trycket med 40%. Drar man på högre tryck som t ex i den gamla vattenreningen till huset här där trycket låg på 5 kg börjar det hända helt andra saker. Det är inte heller våldsamt små bubblor som används, hålen kan röra sig om 1 - 1.5 mm, rejält större än till akvariebruk alltså.


                    Men alltså, luftning används professionellt och det fungerar bra, möjligen sämre än fontän och liknande men bättre än metoder som bygger på skval i ytan. Så återstår då att ta det teoretiska. Det finns flera som bidragit till teorin om gasutbyte, Henry, Fick, Lewis-Whitman osv. Vad det i alla fall handlar om är gasutbyte vid en yta. Och ju större ytan är, desto mer kan hända. Det är för den som känner för att räkna lätt att få fram att ytan på bubblorna från en luftpump snabbt kommer att bli många gånger större än ytan på akvariet. Vad man också vill ha är stor koncentrationsskillnad. Vid bubblorna nere i vattnet är trycket marginellt större vilket ger lite bättre utbyte. Bubblorna kommer också hela tiden att förses med ny frisk luft vilket ökar skillnaden i koncentration. Vad teorierna handlar om är att det vid ytan mellan gas och vätska uppstår mer eller mindre stagnanta skikt (film) som hindrar utbyte. Bubblorna rör sig genom vattnet och har fräsch luft, det är bra. Med ytcirkulation så rör sig vattnet vilket är bra. Däremot finns det klar risk för att luften vid ytan inte omsätts på bästa sätt. Det blir alltså en mindre yta med lägre tryck och risk för lägre koncentrationsskillnad med ytomrörning jämfört med bubblor. Finns alltså inget som talar för att det skulle vara effektivare.

                    Så, alltså. Jag mäter skillnad vid luftning med riktiga mätgrejor där skillnaden är viktig, vid syrebrist. Det är också en metod som används i stora sammanhang där det är viktigt att det blir effektivt. Det finns heller inget som i teorin skulle tala för att metoden är dålig. Så vad är problemet?
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bygert
                      Och jag får ju då kvittera med att Lasse har rätt i mycket men inte i allt. Om vi börjar med det sista så kan jag hålla med om att kommunalt kranvatten ofta är bra syrsatt, med luftning och ibland till och med ozon. Fast utgår man från att allt kranvatten alltid är syrerikt kan det bli tokigt. I värsta fall finns det inget syre alls.

                      När det sen gäller det där med genomluftning som visst aldrig blir färdigtragglat - tre sätt att hantera det:

                      Ett är erfarenhet. Jag har sett att uppstår det problem så är genomluftning det effektivaste sättet att snabbt hantera problemet. Ett exempel är ett 720 med stora malar. Det har en Fluval FX 5 och en Turbellepump, det räcker inte det blir för låga syrevärden. En sketen vanlig luftpump med en inte alls märkvärdig sten hanterar det. Syns dels på att fiskarna blir lugna och slutar flämta. Syns även tydligt med mätning, använder denna: https://www.bigalspets.ca/sm600-port...gen-meter.html

                      Det är alltså det första, jag både ser och mäter att det fungerar. Nästa är vad som används i större sammanhang. Det finns trappor som är det som mest liknar att syrsätta vid ytan. Erfarenheten är att det inte är nån särskilt effektivt metod för gasutbyte. Luftning anses mer effektivt. Djupet kan variera, det är inte alltid så djupt som 4 meter vilket ju också bara ökar trycket med 40%. Drar man på högre tryck som t ex i den gamla vattenreningen till huset här där trycket låg på 5 kg börjar det hända helt andra saker. Det är inte heller våldsamt små bubblor som används, hålen kan röra sig om 1 - 1.5 mm, rejält större än till akvariebruk alltså.


                      Men alltså, luftning används professionellt och det fungerar bra, möjligen sämre än fontän och liknande men bättre än metoder som bygger på skval i ytan. Så återstår då att ta det teoretiska. Det finns flera som bidragit till teorin om gasutbyte, Henry, Fick, Lewis-Whitman osv. Vad det i alla fall handlar om är gasutbyte vid en yta. Och ju större ytan är, desto mer kan hända. Det är för den som känner för att räkna lätt att få fram att ytan på bubblorna från en luftpump snabbt kommer att bli många gånger större än ytan på akvariet. Vad man också vill ha är stor koncentrationsskillnad. Vid bubblorna nere i vattnet är trycket marginellt större vilket ger lite bättre utbyte. Bubblorna kommer också hela tiden att förses med ny frisk luft vilket ökar skillnaden i koncentration. Vad teorierna handlar om är att det vid ytan mellan gas och vätska uppstår mer eller mindre stagnanta skikt (film) som hindrar utbyte. Bubblorna rör sig genom vattnet och har fräsch luft, det är bra. Med ytcirkulation så rör sig vattnet vilket är bra. Däremot finns det klar risk för att luften vid ytan inte omsätts på bästa sätt. Det blir alltså en mindre yta med lägre tryck och risk för lägre koncentrationsskillnad med ytomrörning jämfört med bubblor. Finns alltså inget som talar för att det skulle vara effektivare.

                      Så, alltså. Jag mäter skillnad vid luftning med riktiga mätgrejor där skillnaden är viktig, vid syrebrist. Det är också en metod som används i stora sammanhang där det är viktigt att det blir effektivt. Det finns heller inget som i teorin skulle tala för att metoden är dålig. Så vad är problemet?
                      Man skulle kunna ersätta kvävet med syre men det blir väl dyrt... Gasflaska....

                      En sak som helt har glömts av är om akvariet har ett väldigt slutet lock eller inte. Ytrörelse i ett helt slutet utrymme utan hjälp av luft utifrån kan vara verkanslöst.

                      Kommentar

                      • Erison
                        • April 2015
                        • 19

                        #12
                        Hehe jag vill bara tacka för alla långa utförliga svar. Absolut lärorik läsning. Jag har nu fått endel ider jag kan använda mig av och prova mig fram med.

                        tack alla

                        Kommentar

                        Arbetssätt...