Hög ph eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rysk salladsbar
    • June 2015
    • 3

    Hög ph eller?

    Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5
    fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe . Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!
    BILD


    Helt mörk blått
    tack!
    Michael Scofield

    Creative Genius
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Förstår inte riktigt vad du menar. Var pH-värdet "skall" ligga beror ju en del på vilka fiskar du skall ha.
    Normalt kranvatten i Sverige har idag ett pH på ca. 8 men det har en låg buffringsförmåga så pH-värdet faller snabbt om man sedan inte sköter vattenbytena
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Fast jag "sköter" verkligen vattenbytena och får svagt surt vatten ändå, men jag har ju lite ved och löv i också...
      Dessutom sjunker Kh under 1 och varför kan jag inte begripa!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        Dessutom sjunker Kh under 1 och varför kan jag inte begripa!
        Sjunker verkligen KH. Den ligger väl normalt på ca. 2 här i Gbg-trakten
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Rysk salladsbar
          • June 2015
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Förstår inte riktigt vad du menar. Var pH-värdet "skall" ligga beror ju en del på vilka fiskar du skall ha.
          Normalt kranvatten i Sverige har idag ett pH på ca. 8 men det har en låg buffringsförmåga så pH-värdet faller snabbt om man sedan inte sköter vattenbytena
          Jo jag har både guppys och neontetror och lite räkor etc.
          Michael Scofield

          Creative Genius

          Kommentar

          • Micke L
            • December 2013
            • 456

            #6
            Ursprungligen postat av Rysk salladsbar
            Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5
            fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe . Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!
            BILD


            Helt mörk blått
            tack!
            Optimalt pH är väldigt olika för olika fiskar. Detta är viktigt om man tex ska odla fisk. Ska du sätta upp ett "sällskapsakvarium" tror jag inte du behöver tänka så mycket på pH värdet. Var noga med vattenbyten och starta upp i lugn takt så går det säkert bra.

            Kommentar

            • Rysk salladsbar
              • June 2015
              • 3

              #7
              Ursprungligen postat av Micke L
              Optimalt pH är väldigt olika för olika fiskar. Detta är viktigt om man tex ska odla fisk. Ska du sätta upp ett "sällskapsakvarium" tror jag inte du behöver tänka så mycket på pH värdet. Var noga med vattenbyten och starta upp i lugn takt så går det säkert bra.
              absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!
              Michael Scofield

              Creative Genius

              Kommentar

              • Mr Woods
                • March 2013
                • 3409

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Sjunker verkligen KH. Den ligger väl normalt på ca. 2 här i Gbg-trakten
                Ja. Jag är helt säker.
                Jag har till och med Kh 3.
                I växtakvariet jag körde var det oförändrat, men i ciklidburken sjunker det.

                Du kan fråga Likan-Linda om du inte tror mig, hon har samma fenomen hos sig!
                Senast redigerad av Mr Woods; 26 June 2015, 23:18.

                Kommentar

                • Micke L
                  • December 2013
                  • 456

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rysk salladsbar
                  absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!
                  Ja om du har kommunalt vatten så går fiskarna säkert i samma kranvatten i affären. Inga affärer som jag känner till justerar pH värdet i sina kar.

                  Kommentar

                  • Mr Woods
                    • March 2013
                    • 3409

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rysk salladsbar
                    absolut! men så det är ok med högt värde på mitt 200 liters då? med guppys och hela shabanget? Tacksam för svar!
                    Du kan lugnt hålla dig till "vanligt" kranvatten.

                    Neontetran vill väl egentligen ha surare, och räkorna mer basiskt.

                    Man kan aldrig hålla exakt "rätt" värden i något akvarium, speciellt inte om man inte håller fiskar från exakt samma biotop...
                    Senast redigerad av Mr Woods; 26 June 2015, 23:19.

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rysk salladsbar
                      Halloj! Jag har precis skaffat mig en ph tester och jag bara undrar, på bruksansvingen står det nämligen att pH värdet ska ligga mellan 6,6 och 6,8! och när jag testar mitt vatten blir det helt blått, enligt den ska det vara 7,5
                      fast jag har läst lite och där säger folk att det ska ligga på 6-8. Är lite förvirrad just nu hehe . Om någon kan klara upp det för mig hade det varit toppen!
                      BILD


                      Helt mörk blått
                      tack!
                      Tråkigt men du provade ditt kranvatten här eller?

                      1. det innehåller inte koldioxid och
                      2. innehåller lite hypoklorit eller ammoninklorid?

                      Klart det är alkalisk men det är inget problem, det kommer att omvandlas i akvariet

                      Kommentar

                      Arbetssätt...