Palettciklidparet biter sönder fenorna på mina columbiatetror - hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Palettciklidparet biter sönder fenorna på mina columbiatetror - hjälp!

    Mina Palettciklider har en klunga yngel och vaktar dem. Ynglen är ca 2,5 veckor. Mitt problem är att palettparet biter söner fenorna på colombiatetrorna, tror att det sker på natten för jag ser aldrig när de gör det, bara att de jagar iväg dem. Neontetrorna och platysarna och otocinclusarna klarar sig och är inte bitna. Colombiatetrorna är ganska gamla ca 8 år och inte så snabba, det är så synd om dem... Har inget annat akvarium att flytta dem till. Kan det hjälpa om jag har någon lampa tänd i rummet på natten så att det inte blir helt mörkt? Plantera mer växter? Alla tips mottages tacksamt innan de inte har några fenor kvar . Akvariet är 180 liter.
    Senast redigerad av Katina; 17 June 2015, 16:09.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Skulle nog mer ana att det är Colombiatetrorna själva som bitit på sina fränders fenor, om de verkligen är bitna. Annars brukar fenor på en fisk som jagas bli lite slitna och smått fransiga...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Jag har haft colombiatetrorna i 8 år och de har inte bitit på varandra tidigare. Det är första gången paletterna har yngel så jag tror nog de är skyldiga. Och fenorna är fransiga som du säger, stjärtfenan och på en del även ryggfenan...

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Då är det paletterna som jagar dem, och fenorna skadas precis som du beskriver.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Katina
          • January 2006
          • 163

          #5
          Har du något tips vad jag ska göra för att hjälpa colombierna? Ljus tänt i rummet? Mer växter?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Tätt planterat hjälper säkert en del, men paletter med yngel är grymt kaxiga och ofta väldigt tuffa....
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Katina
              • January 2006
              • 163

              #7
              Ja, de terroriserar alla fiskarna, men det verkar bara vara colombiatetrorna som inte hinner undan. Vet du när de slutar att vakta ynglen? Kan man undvika att de leker snart igen, så colombierna hinner läka? Växer fenorna ut igen?

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                De vaktar dem tills ynglen blir knappt ett par cm, men med mindre intensitet ju större de blir. Har man ett väl fungerande par brukar de snart leka igen, på gott och ont. Fenorna växer fort tillbaka igen, bara de får vara ifred.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Mu(sic)
                  • March 2012
                  • 2305

                  #9
                  Mina paletter leker ungefär en gång i månaden men det brukar inte bli några yngel kvar. Jag var "tvungen" att skaffa ett kar till och flytta dom eftersom dom var på scalarerna hela tiden. Nu går dom med kopparbarber och det funkar. Dom är små och hinner undan. Paletterna är aggressiva rackare tycker jag men det är kul att ha dom.

                  Kommentar

                  • Katina
                    • January 2006
                    • 163

                    #10
                    Skulle vilja flytta iväg mina colombiatetror så de kan läka sina fenor, men har inget mer akvarium. Får fundera om det går att klämma in ett lite mindre kar någonstans... Paletterna är verkligen roliga och snygga men som sagt lite elaka. Det är nog minst 20 yngel som har klarat sig så vad jag ska göra med dem sen vet jag inte, men söta är de. Igår slängde jag ner en broccoli och då var hela klungan där och åt . Hopppas bara att de inte får så många yngel framöver.

                    Kommentar

                    • Katina
                      • January 2006
                      • 163

                      #11
                      Attans, nu på morgonen var en av colombiatetrorna nästintill död så den fick avlivas vet inte hur mycket terrorn från paletterna har påverkat, tetrorna är som sagt inte så unga men trist är det. Har haft en lampa tänd i rummet i natt men tror inte det hjälpte något direkt. Är det någon vits att flytta några växter så det blir mer lummigt? Nu har jag mest växter i bakkant.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        Hejsan Katina, jag tror nog inte att det gör så stor skillnad om du flyttar runt växterna. Paletter med yngel är som ilskna getingar och letar nog upp "fienden" ändå.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Katina
                          • January 2006
                          • 163

                          #13
                          Okej, får hoppas att getingarna lugnar sig snart innan fler fiskar går åt. Varför måste paletterna vara i hela akvariet, de skrämmer de andra så de står tryckta uppe vid ytan i ena hörnet och ändå ska de på och jaga dem med jämna mellanrum, dummisarna?

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            #14
                            Det låter som du kanske har ett lite för litet kar, om inte tetrorna kan komma mer undan...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Inger H

                              • December 2008
                              • 11247

                              #15
                              Ursprungligen postat av Katina
                              Okej, får hoppas att getingarna lugnar sig snart innan fler fiskar går åt. Varför måste paletterna vara i hela akvariet, de skrämmer de andra så de står tryckta uppe vid ytan i ena hörnet och ändå ska de på och jaga dem med jämna mellanrum, dummisarna?
                              Paletterna är inte dumma, dessa har en väldigt inbyggd instinkt att vara väldigt skyddande föräldrar . Allt och alla är ett hot mot deras bebisar och det beror inte på att dom är elaka.

                              //Inger
                              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...