Bräckvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nocturna
    • November 2005
    • 344

    Bräckvatten

    Tjena finns det någon på forumet som kör bräckvatten som kan tala om hur hen gör, google ger mig en massa olika svar så jag söker någon som faktiskt har det igång o det fungerar
    http://www.amphibia.se

    Jo jag har faktiskt guppys... med
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vad är det mer specifikt du funderar över. Det är ju inte så konstigt med bräckvatten utan det handlar ju mer bara om att välja fiskar och växter som passar i bräckvatten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Vad är det mer specifikt du funderar över. Det är ju inte så konstigt med bräckvatten utan det handlar ju mer bara om att välja fiskar och växter som passar i bräckvatten
      Jag kan faktiskt bli lite nyfiken av Nocturnas fråga!
      Men jag skulle som du säger ställa den lite mer specifikt... Om man vill köra bräckvatten, behöver man hålla ett högre pH-värde, använda skummare osv.? Eller påminner det i mångt och mycket om ett sötvattenskar?
      Senast redigerad av Mr Woods; 20 May 2015, 17:58.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Lägger man inte en hel del salt så höjs ju också pH lite. Men rent generellt så vilket pH man skall ha beror ju på vilka fiskar man väljer (dvs det vanliga).
        Skummare funkar inte och man behöver inte använda saltvattenssalt utan det går bra med vanligt grovsalt. Hur mycket salt - ja det beror återigen på vilka fiskar man väljer.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #5
          Skulle vara roligt att få se ett exempel på någon bräckvattensbiotop, jag tänker mig flodmynningar...

          Finns ju en hel del kul fiskarter som jag själv skulle kunna tänka mig att hålla!

          Varför inte en mangroveträskbiotop, med slamkrypare och någon kulfisk i vattendelen!
          Senast redigerad av Mr Woods; 20 May 2015, 18:13.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Det är ju tyvärr rätt få som har bräckvattensakvarier men någon kan kanske länka till något snyggt foto någonstans.

            Finns ju ett jättestort bräckvattensakvarium att se på SEA i Singapore (som jag kommer att se igen nästa vecka ).

            Det ligger med 2 foton i artikelavdelningen på >Offentliga akvarier.
            Det ligger också med något på den Blå Planeten i Köpenhamn
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Nocturna
              • November 2005
              • 344

              #7
              Nja e lite sugen på o testa helt enkelt bland annat för att kunna lyckas med o få fram lite räker som vill ha bräckvatten för deras avkomma ska klara sig.
              Det jag mest undrar är vilken hur mkt salt per liter vatten skall man gå efter för att få en korrekt balans på bräckvattnet
              Jag hittar allt från 1kg salt / 50 liter till 1 kg salt per 100 liter hittar inte någon som faktiskt kör bräckvatten och har det fungerande som berättar HUR EXAKT hen gör.
              http://www.amphibia.se

              Jo jag har faktiskt guppys... med

              Kommentar

              • Nocturna
                • November 2005
                • 344

                #8
                Ursprungligen postat av Mr Woods
                Skulle vara roligt att få se ett exempel på någon bräckvattensbiotop, jag tänker mig flodmynningar...

                Finns ju en hel del kul fiskarter som jag själv skulle kunna tänka mig att hålla!

                Varför inte en mangroveträskbiotop, med slamkrypare och någon kulfisk i vattendelen!

                Precis det jag e ute efter min plan e att ha 2 st 150 liter akvarium brevid varandra med mangrove som pumpar över vatten fram och tillbaka för att simulera ebb/flod samt att lyckas med att föröka då räkor och framför allt krabbor
                http://www.amphibia.se

                Jo jag har faktiskt guppys... med

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nocturna
                  Nja e lite sugen på o testa helt enkelt bland annat för att kunna lyckas med o få fram lite räker som vill ha bräckvatten för deras avkomma ska klara sig.
                  Det jag mest undrar är vilken hur mkt salt per liter vatten skall man gå efter för att få en korrekt balans på bräckvattnet
                  Jag hittar allt från 1kg salt / 50 liter till 1 kg salt per 100 liter hittar inte någon som faktiskt kör bräckvatten och har det fungerande som berättar HUR EXAKT hen gör.
                  Det handlar ju som sagt vad du skall ha i akvariet eftersom olika arter har olika krav på saltvatten.

                  Om du med räkor menar Amano så skall ju dom helst gå i sötvatten - men ynglen behöver saltvatten för den första delen i metamorfosen. Detta beskrev HWH i en tråd här på forumet
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 May 2015, 19:11.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Nocturna
                    • November 2005
                    • 344

                    #10
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det handlar ju som sagt vad du skall ha i akvariet eftersom olika arter har olika krav på saltvatten.

                    Om du med räkor menar Amano så skall ju dom helst gå i sötvatten - men ynglen behöver saltvatten för den första delen i metamorfosen. Detta beskrev HWH i en tråd här på forumet

                    Räkorna jag tänkte försöka mig på är "rödnos" Caridina cf.gracilirostris Som enligt mina efterforskningar behöver bräckvatten för att deras ungar skall klara sig vidare från 1 stadiet
                    http://www.amphibia.se

                    Jo jag har faktiskt guppys... med

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      OK - men då är det bättre att låta föräldrarna gå i sötvatten (även om de kan hållas i bräckvatten) och sedan när honan är befruktad så flyttar du henne till bräckvatten (rätt mycket salt - ca. 1,6%).

                      Ynglen är så små att de inte kommer att klara sig om de får gå med andra djur i akvariet.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 20 May 2015, 20:51.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Mr Woods
                        • March 2013
                        • 3409

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        ...Finns ju ett jättestort bräckvattensakvarium att se på SEA i Singapore (som jag kommer att se igen nästa vecka )...
                        Tittade lite, är det detta akvariet?

                        https://www.zoopet.com/bilder/showfull.php?photo=20035

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mr Woods
                          Tittade lite, är det detta akvariet?

                          https://www.zoopet.com/bilder/showfull.php?photo=20035
                          Jepp och det finns 4 kort till på detta akvarium (med olika vattennivåer) till i stora fotoarkivet, dessutom finns där 10 st på/från bräckvattenakvariet på den blå planeten
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Tommy Vestlie
                            • August 2014
                            • 2097

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Jepp och det finns 4 kort till på detta akvarium (med olika vattennivåer) till i stora fotoarkivet, dessutom finns där 10 st på/från bräckvattenakvariet på den blå planeten
                            Wow, en sådan rot vill jag ha, undrar om det går att få tag i någon stans (i rimlig storlek förstås)
                            Proud member of Aquascapers of Sweden

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tommy Vestlie
                              Wow, en sådan rot vill jag ha, undrar om det går att få tag i någon stans (i rimlig storlek förstås)
                              Går och går - det handlar väl mest om hur fet plånbok man har
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...