Bottensubstrat eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • montahue
    • March 2015
    • 44

    Bottensubstrat eller inte?

    Jag är i färd med att inreda mitt nya 180l. Jag har sand för bottnen (julasand).
    Jag hade tänkt använda bara sand men nu läste jag någonstans att bottensubstrat som tex vanlig trädgårdsjord inte bara är bra för växter utan också bidrar mycket till den allmänna bakterie/vattenhälsan.
    Ska jag vara ytlig så tycker jag också att det ser snyggt och proffsigt ut med ett mörkare lager under sanden.

    Hur meningsfullt är det med substrat under sanden? Om jag skulle ha substrat under sanden, hur sannolikt är det att jag med tiden kommer att "gröta ihop" sanden och substratet?

    Jag har ingen tidigare erfarenhet av vare sig sand eller bottensubstrat och mitt nuvarande och enda akvarium är ett 54l med grovt grus.

    Mvh Martin
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #2
    För att få det fungera med jord som understa lager tror jag för det första att det krävs grus om än rel. finkornigt över. Inte sand. Sedan måste jorden i så fall vara garanterat helt ogödslad och genomluftad ordentligt innan. Vanlig trädgårdsjord är gödslad och kommer att döda all fisk i karet. Nu skriver du ju också bottensubstrat och det kan ju vara vad som helst egentligen. Har själv kört med bottengödning underst från JBL. Men om det är ett gödningsskikt du söker och att du vill se det så kommer det inte att fungera så som du tänkt då gödningen aldrig dras fram till front och sidoruta utan du lämnar minst 3-5 cm fritt med bara grus. Men så pass finkornig sand som du valt så funkar det bäst med s.k. Lerkulor typ JBLs sieben kugeln eller näringspinnar sk. Plant sticks som bottengödning.
    Varianten annars hade varit om du valt någon sk. Soil från t.ex, svindyra men högkvalitativa Olivert Knott. Men det ser ut som små runda jordkulor och passar inte alla fiskar. Den går inte att mixa med sanden. Har du ett grövre skikt under sand lägger sig sanden underst så småningom och det grövre lagret kryper upp.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • montahue
      • March 2015
      • 44

      #3
      Jag hade väl på känn att det skulle vara problematiskt med vanlig "blomjord" och bottensubstrat som du påpekar är det fel ord på vad jag egentligen menade. Jag kör på bara sanden o sen får jag ta det därifrån vad gäller passande växter (vilket är ett område jag lär återkomma till i en annan tråd. Tack för de utförliga råden som gjort mig klokare.

      Kommentar

      • montahue
        • March 2015
        • 44

        #4
        Glömde en sak. Jag har köpt Julasanden dels för att den var billig men också lika mycket för att att jag tycker den är snygg. Kornstorleken på den är enligt förpackningen 0,2-0,7mm. Jag vill definitivt ha något finkornigt på botten men det funkar med ett sand/grus som är något grövre om det rent allmänt skulle vara en bättre idé? Jag har läst att vissa bottenlevande fiskar ev. kan skära sig på den? Att betala några hundralappar till för grus spelar mindre roll i det hela nu när 110l -akvarie-projektet på gammal ikea-byrå blivit ett 180l möbelakvarium med btn-bakgrund, slimline iofs. men ändå flera tusenlappar dyrare än vad som var tänkt

        Alltså om någon har erfarenheter så är jag öppen för tips.
        Senast redigerad av montahue; 16 May 2015, 01:33.

        Kommentar

        • Bluewing

          • August 2012
          • 10522

          #5
          Du kan välja vilket som helst. Grus är inte bättre än sand. Det är mera en smaksak skulle jag vilja säga. Har du bottenlevande fiskar som kör ner munnen/skäggtömmarna i bottenmaterialet såsom t.ex. Corydoras skulle jag tveklöst köra sand.
          Nackdelen med sanden är mera att bös och mulm dvs. restavfall i olika grader av nedbrytning, ligger på sanden, medan med grus så hamnar allt i gruset. Har du ett bra filter i karet så drivs smutsen mot insuget om det är smart inställt. Över tid så blir grusbotten övermättad med nedbruten goja och det kan då bli direkt farligt att rota i gruset då nedbrytningsbakterierna lägger sig i olika skikt. Rotar man i det så kan det komma snabba förändringar i vattenkvalitén.
          Men det som lagrats i gruset ger å andra sidan näring till växterna. Har du sand behöver du ofta göda växter med rejäla rötter i botten.
          Men det är en smaksak. Inget är egentligen bättre än det andra.
          Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
          Juwel Lido 120

          Kommentar

          Arbetssätt...