Ny malawi fråga: Mat och temperament?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • weggse
    • January 2015
    • 11

    Ny malawi fråga: Mat och temperament?

    Har en fråga om matning och beteende hos Malawi, har nämligen en saulosi hane med ett temperament som han gärna tar ut på mina 3 hongi honor. Jakten pågår till och från under akvariets ljusa timmar, tills matningen sker då både han och hela övriga karet verkar få ett lugnare och mindre aggressivt tempo. Jag matar en gång om dagen och en 50/50 blandning av vegetariska och icke vegetariska pellets. Kan det vara så att jag matar för sällan? Och att det höjer irritationen i karet? Kanske värt att testa en halv portion två gånger om dagen istället? Vad tror ni?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hur stort är akvariet och hur många fiskar har du i det?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Webo
      • August 2014
      • 1968

      #3
      Hur många saulosi honor har denna hane att tillgå?

      Det är ju som Kjell frågar också hur många fick som du har och hur stort akvariet är som spelar roll. sedan om där finns ställen att gömma sig eller inte och vad där finns dör andra fiskar i akvariet.

      Jag har runt 50 malawies (olika arter)i mitt Rio 450l akvarium och massor gömställen så jag har inge problem med detta. De kan jaga bort varandra (hanarna) om de kommer för närma varandra men inget mera än så som jag har sett. Jag har i snitt ca 3 honor till varje hane utom just saulosi där de flesta var hanar men det såg jag inte innan de färgade ut sig :-) Men det går bra iaf med dessa.

      Du kan se hur mitt ser ut här: https://www.zoopet.com/forum/showthr...69#post1736069
      Senast redigerad av Webo; 10 May 2015, 22:51.
      Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

      Kommentar

      • weggse
        • January 2015
        • 11

        #4
        180 liter, 13 fiskar
        4st Golden
        4st socolofi (tror jag blåa svart kantade fenor)
        1st soulosi
        4st hongi ( 1 hane 3honor)

        Jagat en soulosi hona/honor länge nu men verkar vara brist på detta i dom butikerna jag har tillgång till.

        Gömställen har dom gott om och honorna kommer undan, men det är just det att dom inte kan lämna sitt kära sten röse utan att bli jagade.


        Skickat från min iPhone med Tapatalk

        Kommentar

        • weggse
          • January 2015
          • 11

          #5
          kanske värt att lägga till att allt går bra annars i karet förutom mellan honorna och soulosin, Men som sagt ett väldigt mycket lugnare tempo i karet efter matning


          Skickat från min iPhone med Tapatalk

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Udda fiskar är ofta ett problem och jag hade nog plockat bort dem. det kan t.o.m. vara svårt att i efterhand släppa ner honor av arten i akvariet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Erikderek
              • March 2013
              • 718

              #7
              Hur mycket matar du varje gång? Till min Saolosi grupp (23 individer) matar jag 2.5 ml pellets (NLS) en gång om dagen. Precis som föregående skribenter skriver så behöver du fler individer att sprida ut aggressionen. Generellt brukar det sägas att en faktor 1:3 gällande hanar och honor är ett bra utgångsläge. I mitt 240 liters är fördelning ca 55%:45% gällande hanar och honor men då jag har en stor grupp av en art så fungerar det bra. Jag hade tidigare tre olika arter med ca 10 (+ - 3) individer per art där jag försökte hålla 1:3. Även om det stundtals var någon slags harmoni så höll det aldrig i längden utan en eller ett par fick ta för mycket aggressioner.

              Jag har kommit till insikten och slutsatsen att i "små" akvarium så hålls Mbunas bäst i stora grupper med en art.

              EK
              Vardagsrum akvariet - Malawi
              Projekt; Ny generation - SA

              Kommentar

              • weggse
                • January 2015
                • 11

                #8
                Tack för många och bra svar! Lösningen blir den att han får flytta till min gode väns malawi kar som ska få invånare i veckan, och då även med honor förhoppningsvis, om inte så blir det upp till han att lösa det :P
                Återigen tack för alla svar, gött att alltid ha någon att fråga när man bygger sin egen erfarenhet


                Skickat från min iPhone med Tapatalk

                Kommentar

                Arbetssätt...