Ny btn slimline

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fistelfat
    • March 2015
    • 31

    Ny btn slimline

    Hej!
    Först och främst ber jag om ursäkt om detta är postat fel.
    Men till min fråga jag har idag ett 175 liters akvarium med fiskar i.
    Har två btn slimline plattor som inte sitter så jättefint.
    Skulle vilja göra om detta på ett smidigt sätt.
    Min tanke vart att skaffa en regntunna från harald nyborg och förvara vattnet och fiskar i under tiden jag sätter dit den tillsammans med pump så det hålls igång.
    Men grusen kommer fortfarande vara blöt och helst vill jag inte plocka upp den?
    Måste först skära bort en av plattorna och sätta den direkt på bakrutan eftersom den sitter mitt i akvariet nu för att dölja filter, det ska byggas en filterhörna istället.

    Tips och ideer hur man genomför detta smidigast mottages gärna , samt tips om hur man kan få bort silikonen på smidigast sätt
  • ICC
    • November 2006
    • 1310

    #2
    Om jag vore du, så hade jag gjort så här:
    Spar pengarna du tänker lägga på en tunna. Lägg till några hundralappar och leta upp ett begagnat 160-200 liters på blocket. Finns ju från 300-700kr beroende på utrustning och hur tuff du är i prutningen.
    Jag tror nämligen att både du och fiskarna kommer att uppleva stress i din "planerade" manöver. Det tar ju ändå 2-5 dagar att tömma, städa rent, skära bort gammalt silikon, montera/silikona btn plattorna och låta dem härda.
    Kort och gott, skaffa ett akvarium, fixa till det i lugn och ro. Gör sedan en smidig överflyttning mellan akvariumen. Ditt nuvarande akvarium kommer ändå till nytta förr eller senare. Kanske utmärkt att ha yngel i framöver.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Ikea har utmärkta baljor för några tior som räcker gott de dagarna.
      Tömmer du karet kan du lika gärna även ta upp gruset och skölja rent det, bakterierna kommer troligen ändå inte att överleva den tiden...

      Är det silikonet på sidorutan du är orolig över?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • fistelfat
        • March 2015
        • 31

        #4
        Ja precis det är sidorutan. men det lär iof döljas av filterhörnan.
        Att köpa ett nytt akvarie är uteslutet, dels för det inte fick plats och dels för sambon gav mig detta.

        Tror ni fiskarna klarar av denna flytt
        Senast redigerad av fistelfat; 23 April 2015, 18:25.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Nu skriver du ju inget om vad för fiskar det är, hur många och hur stora.
          Men normalt så skall det inte var något problem
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • fistelfat
            • March 2015
            • 31

            #6
            Hej!
            Fiskarna är
            4 Paracyprichromis brieni
            4 neolamprologus caudopunctatus
            2 Altolamprologus calvus
            10 Lamprologus multifasciatus

            Dock är där en 7-9 lamprologus multifasciatus yngel så det får nog skjutas på framtiden

            Kommentar

            • fistelfat
              • March 2015
              • 31

              #7
              Projektet påbörjades igår.
              Köpte en balja på ikea på 130 liter, fyllde upp en till hälften med akvarievatten sen tömde jag resten och flytta fiskar , pumpar och doppvärmare till baljan.
              Sen skar jag loss btn slimline och skar sedan bort silikonen och tvättade med kemisk ren bensin.
              Sedan silikonera jag dit dem nya.
              Ska scapa idag och hälla på ny sant.
              Sen imorgon blir det att fylla på det igen.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Lycka till
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • fistelfat
                  • March 2015
                  • 31

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  Lycka till
                  tack, kommer före och efter bilder sedan är tanken

                  Kommentar

                  • fistelfat
                    • March 2015
                    • 31

                    #10
                    Nåväl det blev ganska bra, bara orolig för en sak.
                    Har två 50 mm raster som jag satte dit, pumpens utblås vill hellre blåsa i en "spricka" mellan glas och btn.
                    Detta gör att det knappt är någon ytrörelse mer än i filterkammaren

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av fistelfat
                      Nåväl det blev ganska bra, bara orolig för en sak.
                      Har två 50 mm raster som jag satte dit, pumpens utblås vill hellre blåsa i en "spricka" mellan glas och btn.
                      Detta gör att det knappt är någon ytrörelse mer än i filterkammaren
                      Nu förstår jag inte riktigt - utblåset kan man ju rikta
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • fistelfat
                        • March 2015
                        • 31

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Nu förstår jag inte riktigt - utblåset kan man ju rikta
                        Filtret sitter moterat på bakrutan, har sedan ca 20 cm till rastern hur jag än riktar utblåset på pumpen går det inte genom rastern utan skapar mest vattenrörsle bakom btn


                        EDIT: löste det genom att klippa till "silikonrör och fäste på pumpens utblås och la den mot rastern
                        Senast redigerad av fistelfat; 26 April 2015, 19:39.

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av fistelfat
                          Filtret sitter moterat på bakrutan, har sedan ca 20 cm till rastern hur jag än riktar utblåset på pumpen går det inte genom rastern utan skapar mest vattenrörsle bakom btn


                          EDIT: löste det genom att klippa till "silikonrör och fäste på pumpens utblås och la den mot rastern

                          Ofta har man rastret för att få in vatten bakom bakgrunden till filtermaterialet och då sedermera pumpens ingång, utgången på pumpen har man rör eller slang och borrar ett (eller flera) hål i bakgrunden så röret/slangen precis går igenom och skickar ut det filtrerade vattnet i fiskdelen igen.
                          Med bra riktning på utblåset kan du få fin ytrörelse och cirkulation i akvariet.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            I punkt 3 ser du hur man drar en slangbit från pumputloppet ut genom bakgrunden.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13120

                              #15
                              Ursprungligen postat av fistelfat
                              Filtret sitter moterat på bakrutan, har sedan ca 20 cm till rastern hur jag än riktar utblåset på pumpen går det inte genom rastern utan skapar mest vattenrörsle bakom btn


                              EDIT: löste det genom att klippa till "silikonrör och fäste på pumpens utblås och la den mot rastern
                              Som redan påpekats så ska slangen från utblåset sitta i ett hål i bakrunden. Som du gjort så kommer ju det mesta vattnet smita in runt om utblåset (som du bara riktat bakom ett raster..) och förbli ofiltrerat! Eller har du inte filtermatta bakom?
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...