Hur skapar man "vitt" vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    #46
    Nu börjar det lukta fredagsdiskussion över det hela Kul!
    Men ni missar ju det uppenbara att ta av sig glasögona om man normalt behöver dem eller låna mormors värsting-googles om du har perfekt syn.


    Men hör ni: Tycker du att du har dimmornas bro i akvaristisk version hemma så kan du lägga in resultatet i denna tråd och vi kan se vem som är vinnare av den åtråvärda titeln "whitewater-champion 2015". Jag lovar dyrt och heligt att vinnaren kommer att få ett pris av mig. Detta sista är dagens sanning. Men vinsten är hemlig tills vinnaren har korats. Och det är ok om det är en bild som du har i ditt arkiv. Vi kör med öppen röstning. Är detta ok Kjell?
    Senast redigerad av Bluewing; 24 April 2015, 11:43.
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • PiaJo

      • August 2009
      • 13001

      #47
      Ursprungligen postat av Bluewing
      Men hör ni: Tycker du att du har dimmornas bro i akvaristisk version hemma så kan du lägga in resultatet i denna tråd och vi kan se vem som är vinnare av den åtråvärda titeln "whitewater-champion 2015". Jag lovar dyrt och heligt att vinnaren kommer att få ett pris av mig. Detta sista är dagens sanning. Men vinsten är hemlig tills vinnaren har korats. Och det är ok om det är en bild som du har i ditt arkiv. Vi kör med öppen röstning. Är detta ok Kjell?
      Vänta bara tills jag har gjort vattenbyte i ett av mina kar där jag har ciklidsand för när jag rör i den så blir det vitt dis i karet
      /PIA

      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #48
        Lägg in en bild på underverket så kan det vara du som vinner den åtråvärda titeln.

        Eftersom tävlingen är öppen för alla länder så blir det ju VM direkt
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Mats Bryzell

          • February 2007
          • 18956

          #49
          Här kommer lite ciklidsandsdimma!
          Bifogade filer

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #50
            Eftersom tråden tvärdog av brist på intresse så släpper vi hela grejen och tävlingen är härmed inställd. Tack för en intressant debatt
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13127

              #51
              Ursprungligen postat av Bluewing
              Där har du exakt ett sådant ljus/dis/softning som syns i nästan alla SA filmer från Amazonas. Jag förstår att du gråter över karets bortgång. Varför ändrade du detta mästerverk?
              Inget varar för evigt i akvarievärlden, en förändring som skulle ta flera tusen år i naturen förändras i akvariet på ett par månader Algbeläggningen och vitvattnet byttes helt enkelt ut mot kristallvatten plus att all mulm försvann... Karet finns kvar och är helt orört (bara rivit ut slimlinen) men många metamorfoser har skett I slutet på filmen kan du se hur det ser ut idag! https://www.youtube.com/watch?v=GD2UG-D_JBM
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • T_B
                • September 2013
                • 96

                #52
                Skam den som ger sig! Nästa vilda övning för mjölkexperimentet, kanske det konstigaste inlägget på länge:

                "Mjölken ser vit ut eftersom den innehåller stora partiklar, bland annat fettkulor och sammansättningar av proteinmolekyler som sprider det ljus som träffar dem. Alla ljusets olika våglängder – från blått till grönt, gult och rött – reflekteras av mjölken och när vi ser alla färger samtidigt uppfattar vi det som vitt" (källa mjolk.se).

                Som jag kan se är det här knappast något som skadar fiskar, men som ovanstående menar så blir det säkert infusorier "en masse" och det vill man ju inte ha. Ponera att vi hämtar våra feta UV-filter och låter dem gå. Det borde stoppa infusorierna.
                Ett scenario från ett restaurangkök är detta:

                "UV-ljus bryter ned fettets proteinkedjor i mindre delar. Ozon omvandlar därefter de sönderdelade fettmolekylerna till oskadliga biprodukter; koldioxid, vatten och en liten mängd stoft. (källa action.se).

                Då är frågan - var är "liten mängd stoft". Och hur fungerar det med ozon i vatten, är inte det en gas? Då borde den enda inverkan vara från UV-ljuset och räcker det för att vattnet ska bli klart igen eller är fortfarande vitt?


                Tja inte vet jag och inte är det fredag. Men hade jag orkat och verkligen velat ha "vitt-vatten" så hade jag kanske provat med ett UV-filter. Eller giftfri livsmedelsfärg eller kanske giftfri flytande vattenfärg... känns lite som fredag i alla fall kanske :-)

                Någon annan som har några vilda ideér?

                Kommentar

                Arbetssätt...