Hur skapar man "vitt" vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #31
    Oj, sicka stolleprov...
    I karet byts ju inte vattenmassorna ut varje sekund, som i det naturliga där det är ett konstant flöde med nytt sedimentfyllt och mineralmättat vatten.
    Kan nog bli svårt att bibehålla en mjölkig dimmighet i vattnet, speciellt när det filtreras två miljarder liter i timmen...

    Kommentar

    • Bluewing

      • August 2012
      • 10522

      #32
      Ja man är väl inte smartare än man kan va dum så att säga
      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
      Juwel Lido 120

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #33
        Ursprungligen postat av Bluewing
        Ja man är väl inte smartare än man kan va dum så att säga
        Så är det!
        Funderades det, på riktigt liksom, att tillsätta kemikalier för att åstadkomma dimmighet i vattnet..?
        Nä, låt nu vattnet bli tjusigt thefärgat och kristallklart!

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #34
          Ursprungligen postat av Mats Bryzell
          Så är det!
          Funderades det, på riktigt liksom, att tillsätta kemikalier för att åstadkomma dimmighet i vattnet..?
          Nä, låt nu vattnet bli tjusigt thefärgat och kristallklart!
          Det var ju jag som kom på den "lysande" idén, men ärligt talat så skulle jag inte vilja testa det i mitt akvarium. Trots att det handlar om något som man i industriell skala får släppa rakt ut i avloppet...

          Nej, jag har som Johnny blivit storkonsument av catappablad! Så nu är det till att hitta en bättre "kran" än Hornbach!


          Fast vad fasen... Om man nu vill ha vitvatten.
          Daglig tillsats av bentonitlera, kan det verkligen skada? Ställer det till problem genom att täppa till filtret kanske?
          Senast redigerad av Mr Woods; 23 April 2015, 21:27.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #35
            För egen del känner jag inte att jag har något att ursäkta i debatten utan tyckte det var intressant att ställa frågan helt enkelt. Tycker att lerdiset är snyggt. Någon kemikalie har aldrig varit aktuell i karet utan frågade mera efter om det fanns möjlighet att skapa dis precis som gulämnen genom någon naturlig process. Sedan om det ses som stolligt så kan jag leva med det. Det finns större misstag än så
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Mats Bryzell

              • February 2007
              • 18956

              #36
              Ursprungligen postat av Mr Woods
              Det var ju jag som kom på den "lysande" idén, men ärligt talat så skulle jag inte vilja testa det i mitt akvarium. Trots att det handlar om något som man i industriell skala får släppa rakt ut i avloppet...

              Nej, jag har som Johnny blivit storkonsument av catappablad! Så nu är det till att hitta en bättre "kran" än Hornbach!


              Fast vad fasen... Om man nu vill ha vitvatten.
              Daglig tillsats av bentonitlera, kan det verkligen skada? Ställer det till problem genom att täppa till filtret kanske?
              Ursprungligen postat av Bluewing
              För egen del känner jag inte att jag har något att ursäkta i debatten utan tyckte det var intressant att ställa frågan helt enkelt. Tycker att lerdiset är snyggt. Någon kemikalie har aldrig varit aktuell i karet utan frågade mera efter om det fanns möjlighet att skapa dis precis som gulämnen genom någon naturlig process. Sedan om det ses som stolligt så kan jag leva med det. Det finns större misstag än så
              Halloj boys!
              Att uttrycka sig i text är som att gå på milimetertunn is.
              Ingen behöver ursäkta sig, allra minst till mig då jag är sämst rustad att komma med käpphästar angående akvarievatten.
              Jag blev bara så förvånad över att se en tråd där det dryftades disigt vatten, nu när det handlat om kristallklart vatten en lång tid (typ alltid) och där antalet miljoner liter per timme genom filter är legio.

              Om vi vänder på hela tankesättet och tittar på vad som händer när man låter ett akvarium vara ifred en längre tid, och låter de naturliga processerna spela sina egna parametrar (ja, jag vet, detta är ett helt nytt sätt att se på det hela, men det funkar faktiskt... ) så blir bottensediment, godartad mulm som vi också kallar det ibland, en tillgång i karet.
              Under olika faser då viss mängd blad-, pinn-, trä- och övrigt materialspill övergår till mikrostoff så "dimmas" vattnet under en period. Då kan vattnet bli något disigare, man ser stoff i ljuskällorna tydligt och, faktiskt, en viss "mjölkighet" kan skönjas.

              Jag lade en "yngelperiod"-film i någon tråd härom dagen (minns inte vilken, tyvärr) där jag beskrev bottensedimentet då Ek- och Catappabladen hade multnat bort helt. Där är en "mjölkperiod", subtil men märkbar.
              Två vägar finns till kristallklart vatten; antingen fyller man på med blad och brôte kontinuerligt och låter de naturliga processerna spela ut sin roll och tillåter att vattnet grumlas under korta perioder, för att vara kristallklart mestadels
              Eller, så stryper man tillförseln av blad o.s.v. och stoppar på så vis den naturliga cykeln till grumligt vatten och byter ut vatten så att det inte återstår några partiklar.
              Detta är egentligen inte så svår matematik, faktorn i ekvationen är; tid.

              Så, boys, chilla - "vitvattnet" kan man nog åstadkomma genom naturliga grumlingar då viss mulm genom nedbrytningsprocess i perioder övergår till mikrostoff.

              Så skall jag sätta en disclaimer här och nu, som alltid! Det jag skriver är inte vetenskapligt, utan bygger enbart på vad jag själv (korkat nog) har uppmärksammat i mina sketburkar!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13126

                #37
                Jag saknar hur som helst tiden när mitt så ut så här, snyft... https://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Mr Woods
                  • March 2013
                  • 3409

                  #38
                  Där du, har du grejer!!! Vilket djup! Och vilka fjärilar!!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #39
                    Grym film där, Åheim!
                    Vitvatten är det nya kristallklara.

                    Kommentar

                    • Bluewing

                      • August 2012
                      • 10522

                      #40
                      Det där var input som stillar min nyfikenhet, mats [emoji5]️ Intressant. Sedan är din film åheim så himla häftig. Där har du exakt ett sådant ljus/dis/softning som syns i nästan alla SA filmer från Amazonas. Jag förstår att du gråter över karets bortgång. Varför ändrade du detta mästerverk?
                      Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                      Juwel Lido 120

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        #41
                        Godmorgon, Johnny!
                        Jag skall bara helt kort tillägga att om man har mycket organiskt material i karet, så ser man perioder av grumlighet, typ disighet, med jämna mellanrum. Oftast är det helt dock kristallklart, men thefärgat.
                        En faktor till kan vara ljussättning. Om du får tillfälle att testa punktbelysning, typ spotar, så ser du grumlingen, disigheten lite tydligare.

                        Kommentar

                        • T_B
                          • September 2013
                          • 96

                          #42
                          En lösning kanske kunde vara att hälla ner en skvätt mjölk, det färgar vattnet vitt snabbt och effektivt och borde inte fastna i filtret. Kanske jättekorkat, men vill man vara säker så kan man ju testa i ett litet akvarie med någon guppy som testpilot. Man kan ju hoppas att inte akvariet börjar lukta sur mjölk efter ett tag :-)
                          Senast redigerad av T_B; 24 April 2015, 08:53.

                          Kommentar

                          • Tobbe R
                            • May 2009
                            • 654

                            #43
                            Ursprungligen postat av T_B
                            En lösning kanske kunde vara att hälla ner en skvätt mjölk, det färgar vattnet vitt snabbt och effektivt och borde inte fastna i filtret. Kanske jättekorkat, men vill man vara säker så kan man ju testa i ett litet akvarie med någon guppy som testpilot. Man kan ju hoppas att inte akvariet börjar lukta sur mjölk efter ett tag :-)
                            Funkar sannolikt bra, det lär sätta igång en gigantisk infusorieproduktion och då har man ju ett permanent disigt akvarium.

                            Inte riktigt samma sak som white water men man tager vad man haver....

                            /Tobbe

                            Kommentar

                            • Jesper Broman
                              • November 2012
                              • 3445

                              #44
                              Ursprungligen postat av Tobbe R
                              Funkar sannolikt bra, det lär sätta igång en gigantisk infusorieproduktion och då har man ju ett permanent disigt akvarium.

                              Inte riktigt samma sak som white water men man tager vad man haver....

                              /Tobbe
                              Japp då lär man mer hamna åt lutzendimma

                              Tycker för övrigt att denna diskussionen är väldigt intressant!

                              Kommentar

                              • Einarsson
                                • May 2012
                                • 2956

                                #45
                                Eller sätt en jättetunn vit film på rutans framsida. Som ett kamerafilter som är ovanpå allt.
                                350L Diskus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...