Mängden Malawiciklider i akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mert91
    • July 2002
    • 877

    Mängden Malawiciklider i akvarium

    Hej!

    Har ett nystartat 280L akvarium med måtten 60x60x80 (LxBxH) med följande invånare:

    2+2 st Ps. Demasoni
    1+1 Aul. Fire Fish
    1+3 Aul. Jacobfreibergi

    Vad tycker ni om antal invånare i detta akvarium? Hur många fler fiskar skulle jag kunna ha i detta eller är det på gränsen till överbefolkat? Det känns inte speciellt trångt, men då själva bottenytan är 60cmx60cm och höjden 80cm, så är jag lite försiktig och vill inte överbefolka det. Har planer på att skaffa 4st Demasoni till alternativt 4 Hongi och en Fire Fish hona till..
    Med vänliga hälsningar!

    //M.M
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ett 20-tal fiskar är helt OK.
    Absolut inte fler arter med så liten bottenyta utan fler av varje. Du har dock tagit en stor risk genom att starta med så få av varje art. Om det inte handlar om yngel så är det nästan omöjligt att i efterhand komplettera en art som är invand i akvariet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • mert91
      • July 2002
      • 877

      #3
      Hej!

      Okej, då får jag skippa Hongin. Dem är relativt små, Demasoni ca 3.5-4cm (könsmogna då två honor tuggar) medan Jacob och Firefish är ca 6-6.5cm (honorna något mindre).

      Skulle detta funka:

      3+7 Demasoni

      2+4 Fire Fish

      2+4 Jacobfreibergi eller 1+4 ?

      Det känns som att min Jacobfreibergi är mest revirhävdande då den tagit en grotta och vaktar den ganska frenetiskt medan mina Fire Fish är väldigt fredliga. Demasoni håller mest på och jagar varandra. jag har ganska gott om gömställen men ska utöka mängden sten i akvariet när Kiselalgerna har börjat ge med sig lite mer (blir mycket städande just nu, suck). Något tips på hur man kan bli av med Kiselalgerna? Jag har mätt mina vattenvärden och de ser bra ut.

      Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/jyqjkbgqqemnzl/
      Med vänliga hälsningar!

      //M.M

      Kommentar

      • mert91
        • July 2002
        • 877

        #4
        Åsikter mottages gärna
        Med vänliga hälsningar!

        //M.M

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av mert91
          Hej!

          Okej, då får jag skippa Hongin. Dem är relativt små, Demasoni ca 3.5-4cm (könsmogna då två honor tuggar) medan Jacob och Firefish är ca 6-6.5cm (honorna något mindre).

          Skulle detta funka:

          3+7 Demasoni

          2+4 Fire Fish

          2+4 Jacobfreibergi eller 1+4 ?

          Det känns som att min Jacobfreibergi är mest revirhävdande då den tagit en grotta och vaktar den ganska frenetiskt medan mina Fire Fish är väldigt fredliga. Demasoni håller mest på och jagar varandra. jag har ganska gott om gömställen men ska utöka mängden sten i akvariet när Kiselalgerna har börjat ge med sig lite mer (blir mycket städande just nu, suck). Något tips på hur man kan bli av med Kiselalgerna? Jag har mätt mina vattenvärden och de ser bra ut.

          Bild: http://www.ladda-upp.se/bilder/jyqjkbgqqemnzl/
          Förstår inte riktigt hur du tänker. Som jag skrev så är det svårt att komplettera arter som redan har blivit revirhävdande. Så den art som sannolikt kommer att klara sig bäst är just hongin, speciellt om du väljer yngel
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • BrigTSD
            • February 2015
            • 131

            #6
            Mer än en demasoni-hane kan bli knepigt. Två fungerar kanske men tillsätter du fler utmanar du ödet. :-) Men kör vidare på de tre grupperna du har. Blir nog fint. Aulonocara klarar vegetabilisk föda bättre än demasoni klarar animalisk föda. Kan vara värt att hålla i huvudet när du balanserar kosten.

            Då du utökar grupperna bör du möblera om bland stenarna. Då "nollställs" reviren så att nykomlingarna får en chans. Tillsätt inte en och en utan flera på en gång. Sen bör du passa på att färdigställa grupperna så fort dina vattenvärden tillåter, innan fiskarna växer till sig. Det är betydligt knepigare med vuxna malawiciklider.

            Kiselalgerna försvinner inom någon månad då de konkurreras ut av grönalgerna. Grönalgerna kommer inte att försvinna men de lugnar ner sig betydligt då du börjar få balans i tanken. Algprydda stenar passar i en malawitank.

            Kommentar

            Arbetssätt...