Byter vatten utan att döda...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LightDisciple
    • April 2015
    • 162

    Byter vatten utan att döda...?

    Hej!

    Har ett 160 liters som jag tänkt starta upp. Läser på alla lediga stunder om allt som har med akvarieuppstart och akvarieskötsel mm att göra.

    Ändå har jag inte förstått hur det här med vattenbyten går till riktigt.

    Man tömmer först 10-30% (ev. 50%) beroende på akvariestorlek, växter, invånare, vattenkvalité, filter, syrehalt... Så låt säga 25%, så borde det väl gå bra.
    Man tar en slamsug och sjongar ut vattnet med smuts. Helst med en lång slang som går direkt till avloppet. Enkelt så långt...

    Sedan ska man fylla på vatten...och nu kan man döda fisk och räkor om något blir fel!!!

    Kranvattnet kan vara livsfarligt, så det ska testas (har köpt Multitest...kommer levereras snart) och tillsättas vattenberedningsmedel (har köpt Happy Life Happy Cont.)...som sedan ska testas. Doseringen är jätteviktig att hålla. Det står väl på flaskan hur man gör...

    Om man nu har en slang från kranen till akvariet för att slippa bära vattenhinkar (är en klent...eller sirligt...he, he byggd person), när kommer vattenberedningsmedlet i???

    Man ska tydligen ta kallt vatten från kranen för att slippa få med tungmetaller, livsfarliga bakterier och koppar. Fiskar och räkor dör av kraftiga temperaturskillnader...så vattnet måste ha rätt temperatur! Hur går detta ihop?

    Bakteriekultur ska tillsättas enligt doseringen på flaskan vid uppstart och vid varje vattenbyte (har köpt Happy Life)...när då?
    Innan man tömt i nytt vatten, samtidigt som man fyller på eller efteråt?

    ...eller måste man blanda vattenberedningsmedel och bakterier och fixa temperaturen t ex med kokt vatten som hjälp, i hinkar innan man tömmer i det i akvariet. (Och så får man konka på allt i alla fall...?)
    Har läst om att han kan lufta ur klor genom att tappa upp vattnet i hinkar 24h innan vattenbytet sker, då blir det ju lite varmare av rumsvärmen också...men då har jag hela badrummet fullt av hinkar...och tungt släpande när det ska i...

    Hur gör ni?
  • Mr Woods
    • March 2013
    • 3409

    #2
    Jag byter 30% vatten minst tre gånger i veckan just nu på grund av extrem matning.
    BARA vanligt vatten, inga vattenberedningsmedel eller annat jox!
    Har 27-28 grader i karet och använder typ 20-gradigt vatten. Inga som helst problem!

    Den här filmen är tagen ganska snart efter ett sådant vattenbyte!

    video, dela, kameratelefon, videotelefon, gratis, ladda upp

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Ursprungligen postat av LightDisciple



      Sedan ska man fylla på vatten...och nu kan man döda fisk och räkor om något blir fel!!! (Inte troligt, vad skulle vara med vattnet?

      Kranvattnet kan vara livsfarligt, så det ska testas (har köpt Multitest...kommer levereras snart) och tillsättas vattenberedningsmedel (har köpt Happy Life Happy Cont.)...som sedan ska testas. Doseringen är jätteviktig att hålla. Det står väl på flaskan hur man gör... (Kranvatten är sällan problem om man ser till att inte byta mer än 50%, har du känsliga räkor så byte mindre mängd vatten åt gången!)

      Om man nu har en slang från kranen till akvariet för att slippa bära vattenhinkar (är en klent...eller sirligt...he, he byggd person), när kommer vattenberedningsmedlet i??? (Direkt när du är klar eller under tiden du fyller)

      Man ska tydligen ta kallt vatten från kranen för att slippa få med tungmetaller, livsfarliga bakterier och koppar. Fiskar och räkor dör av kraftiga temperaturskillnader...så vattnet måste ha rätt temperatur! Hur går detta ihop? (Fyll på med kranvatten som håller snarlika temperatur som akvarievattnet!)

      Bakteriekultur ska tillsättas enligt doseringen på flaskan vid uppstart och vid varje vattenbyte (har köpt Happy Life)...när då?
      Innan man tömt i nytt vatten, samtidigt som man fyller på eller efteråt? (när som helst bara du ser till att göra det ca. 1 timme efter att du haft i vattenberedning, om du använder det, effekten försämras annars på bakteriekulturen)

      ...eller måste man blanda vattenberedningsmedel och bakterier och fixa temperaturen t ex med kokt vatten som hjälp, i hinkar innan man tömmer i det i akvariet. (Blanda inte preparaten med varann)

      Hur gör ni? (Jag tömmer ca. 30% med slang till avloppet sedan kopplar jag slangen till duschkranen och fyller upp,klart!)
      Du har nog trasslat in dig i lite för mycket frågeställningar och krånglat till det för dig Jag fyllde på mina svar efter dina frågor ovanför
      Senast redigerad av åheim; 19 April 2015, 09:27.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • LightDisciple
        • April 2015
        • 162

        #4
        Ursprungligen postat av Mr Woods
        BARA vanligt vatten, inga vattenberedningsmedel eller annat jox!
        Har 27-28 grader i karet och använder typ 20-gradigt vatten. Inga som helst problem!
        Koppar, klor, kloramin, räkgift (medicin för att ta död på något litet kräftdjur) och annat då? Har jag fått allt om bakfoten?
        ...i så fall blir det ju mkt enklare!!!

        Vilka fina fjärilar du har!!! De verkar ju må prima.

        Kommentar

        • LightDisciple
          • April 2015
          • 162

          #5
          Har läst så mycket varningar för kranvattnet. Klor, kloramin, koppar, ev mediciner/gifter som ska döda kräftdjur i rören) mm ska tydligen följa med kranvattnet och vara dödligt för räkor och fisk. Enligt en artikel här på zoopet om räkor ska man visst inte använda vilket beredningsmedel som helt heller, för det kan också skada räkorna...
          Är alla varningar kanske är helt överdrivna?

          Mm... lite för mycket frågeställningar var då alldeles sant! Vill hellre veta för mkt än göra något nybörjarmisstag som går ut över de nya familjemedlemmarna!
          Ska skriva av dina svar och göra en lathund! Kanontydligt och bra!

          ...och TACK för ditt tålamod med en frågvis färsking!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Nja ibland är varningarna överdrivna, ibland inte.
            Normalt kranvatten är inga problem.
            Däremot bör man enbart använda preparat där det står angivet på preparaten att de är räksäkra. Däremot är det så klart inte säkert att ett preparat är skadligt bara för att det inte står angivet på det att det är räksäkert - tvärtom många av dessa funkar också, men många funkar inte så varför chansa
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #7
              Det som du skall se upp med är kloraminer och det skall du kunna få reda på om det finns i ditt vatten, ring vattenverket och fråga. Tillsätter man kloraminer så är ett vattenberedningsmedel på sin plats!
              Själv har jag slutat med det...

              Nu kommer jag inte ihåg om åheim är förespråkare av flytande filtermedia/bakteriekultur på flaska eller inte.
              Jag är skeptisk till att det skulle behövas! Den enda gång jag fått mätbar nitritnivå (i ett nystartat yngelkar), så bytte jag >90% vatten från ett inkört akvarium och sedan gick det aldrig att mäta upp någon nitrit mer!

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2876

                #8
                Tillsätter själv aldrig "vattenberedningsmedel" vid vb. etc. när det gäller kommunalt vatten i Gbg. En slang in och en slang ut är det som funkar bra här. Men som sagt, man måste ju kolla vad för kranvatten man har..

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Vad jobbigt du gör för dig, om du har låg belastning, få fiskar och lite matning i början räcker en 10 L hink i veckan*, eller tom med i månaden men så få fiskar vill du nog inte ha, och då kan du ta kallt vatten, eller varmt, eller rätt klorerat (kloramin är dock lite komplicerat om du har det) skippa vattenberedningmedel osv. Du skall dock vara på det klara med att fiskbelastning vs vattenbyten inte är linjärt då vid hög belastning blir dessa 10 L fort 50 L (därför att växter, bakterier osv då inte riktigt hinner med längre). Kolla upp om du har kloramin i vart fall. Koppar kan vara ett problem så om du har en vattenberedare med koppar och aggressivt vatten bör du se upp, men det gäller mer med egen brunn (humusyror och koppar).

                  *Utsugen mängd förståss...

                  Kommentar

                  • timpin

                    • July 2013
                    • 94

                    #10
                    Det är även livsfarligt att äta potatis om man äter för mycket, sisådär en hundra kilo

                    Allt kan ju bli farligt om det är extremt av något. Men likt många andra här tillsätter jag inte heller något. Kokar inte rötter eller stenar, har inget vattenberedningsmedel.. Inga problem! Är mig veterligen ytterst få kommuner i Sverige där vattnet skulle vara så skadligt som du pratar om. Kolla med din kommun om hur vattenvärdena är på kranvattnet (brukar gå att finna på internetet). Med största sannolikhet är det bara att köra Lycka till!

                    Kommentar

                    • Gunnar52
                      • August 2013
                      • 24

                      #11
                      Hej!
                      Hoppar på tråden här med en vattenbytesfråga:
                      Enklast är ju att ta vatten direkt från kranen till akvariet.
                      Har bra vatten här, men det är kallt. Det ska det ju vara i kallvattenkranen men det är väldigt kallt.
                      Frågan:
                      Kan man låta det rinna i ändå, eller ska man ha lite svagt varmvatten i så det blir samma som i akvariet?
                      Fast det är väl inte bra att blanda det med varmvatten, även om det är väldigt lite varmvatten??
                      Alternativet är ju det där jag vill slippa; att fylla en massa hinkar dagen innan och låta dem stå i badrummet och "värma" till sig..

                      Kommentar

                      • Rufus
                        • January 2005
                        • 866

                        #12
                        Har alltid bytt vatten genom att blanda kallt och varmt till den temp jag vill ha, aldrig märkt något problem.
                        // Annicka

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2876

                          #13
                          Samma här! Byter med kommunalt vatten och ungefär samma temp som det är i karet.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48147

                            #14
                            Anledningen till att man IBLAND skall vara försiktigt med varmvatten är om att de flesta varmvattenberedare är kopparmantlade. Men efter en tid så sätter sig en hinna på ytan i vattenberedaren och då avges minimalt med koppar så det är inget problem längre. Så därför när jag bytte varmvattenberedare i mitt hus (egen villa) så köpte jag en som inte var kopparmantlad - det finns nämligen bägge sorterna i handeln men koppar är lite billigare så därför är detta standard.

                            Koppar är ju också skadligt för många fiskar, räkor och lägre stående djur och därför något man skall vara försiktig med. Men som sagt vid nya beredare så finns detta problem "bara" det första året (cirka) sedan har det bildats en hinna men fram tills dess bör man bara byta vatten med kallvatten.

                            Det skall också sägas att det är som så att kallvattnet faktiskt löser ut mer koppar än varmvatten och detta är ofta ett problem om man har nya kopparledningar i huset. Men detta är ju rätt lätt löst genom att man först spolar ut ca. 100-150 liter i avloppet så att det vatten som har stått still i ledningarna spolas bort innan man använder kallvatten.

                            Vill också påpeka att just nya kopparledningar kan vara ett stort problem. Jag hade en gång en odlingslokal med ca. 300 akvarier i en hyresfastighet och där bytte fastighetsägaren ut hela rörledningssystemet samt varmvattenberedaren och efter bytet började fiskarna dö som flugor. Det blev för mig så omständigt att byta vatten efteråt att jag fick lägga ner odlingen.
                            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 April 2015, 09:22.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • terasque
                              • April 2015
                              • 47

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Anledningen till att man IBLAND skall vara försiktigt med varmvatten är om att de flesta varmvattenberedare är kopparmantlade. Men efter en tid så sätter sig en hinna på ytan i vattenberedaren och då avges minimalt med koppar så det är inget problem längre. Så därför när jag bytte varmvattenberedare i mitt hus (egen villa) så köpte jag en som inte var kopparmantlad - det finns nämligen bägge sorterna i handeln men koppar är lite billigare så därför är detta standard.

                              Koppar är ju också skadligt för många fiskar, räkor och lägre stående djur och därför något man skall vara försiktig med. Men som sagt vid nya beredare så finns detta problem "bara" det första året (cirka) sedan har det bildats en hinna men fram tills dess bör man bara byta vatten med kallvatten.

                              Det skall också sägas att det är som så att kallvattnet faktiskt löser ut mer koppar än varmvatten och detta är ofta ett problem om man har nya kopparledningar i huset. Men detta är ju rätt lätt löst genom att man först spolar ut ca. 100-150 liter i avloppet så att det vatten som har stått still i ledningarna spolas bort innan man använder kallvatten.

                              Vill också påpeka att just nya kopparledningar kan vara ett stort problem. Jag hade en gång en odlingslokal med ca. 300 akvarier i en hyresfastighet och där bytte fastighetsägaren ut hela rörledningssystemet samt varmvattenberedaren och efter bytet började fiskarna dö som flugor. Det blev för mig så omständigt att byta vatten efteråt att jag fick lägga ner odlingen.
                              Hur är det med pH-värdet då? Ser att du är från Göteborgstrakten och antagligen också har det höga pH-värdet i vattnet(8,5). Hur påverkar det fiskarna vid vattenbyte och hur gör man för att sänka pH-värdet?

                              mvh Ludvig
                              35L planterat växtakvarium ][ Projekttråd <- Försök till aquascape

                              Kommentar

                              Arbetssätt...