Byter vatten utan att döda...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #16
    Att pH ändras något vid vattenbyte har aldrig påverkat mina fiskar som jag kunnat se.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av terasque
      Hur är det med pH-värdet då? Ser att du är från Göteborgstrakten och antagligen också har det höga pH-värdet i vattnet(8,5). Hur påverkar det fiskarna vid vattenbyte och hur gör man för att sänka pH-värdet?

      mvh Ludvig
      Nja det finns ju ingen buffringsförmåga i kranvatten så pH-värdet i kranen är ju bara ett teoretiskt värde som snabbt sjunker i akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Webo
        • August 2014
        • 1968

        #18
        När jag började med denna hobby (aug 2014) så kollade jag också och läste en del och pratade med handlare och det var en massa grejor man skulle ha i och vild olika tillfällen. Jag har sedan läst här och andra ställen att man inte behöver det och har därför slutat med det och jag märker ingen skillnad förutom än att jag såklart har bättre balans i karen nu än innan.

        Så med vanligt vatten i karnen så ska det tydligen inte behövas och ju mera du juxar med vattnet jo mera problem kan du få och det blir mycket svårare att hålla en bra balans i det.
        Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48147

          #19
          Ursprungligen postat av Webo
          När jag började med denna hobby (aug 2014) så kollade jag också och läste en del och pratade med handlare och det var en massa grejor man skulle ha i och vild olika tillfällen. Jag har sedan läst här och andra ställen att man inte behöver det och har därför slutat med det och jag märker ingen skillnad förutom än att jag såklart har bättre balans i karen nu än innan.

          Så med vanligt vatten i karnen så ska det tydligen inte behövas och ju mera du juxar med vattnet jo mera problem kan du få och det blir mycket svårare att hålla en bra balans i det.
          Nja men vad är "vanligt" vatten idag då.
          Om man behöver göra något med vattnet beror på vilket kranvatten man har (varierar mycket mellan olika orter i Sverige) och vilka fiskar man har samt vad kommunerna tillsätter i vattnet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Webo
            • August 2014
            • 1968

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Nja men vad är "vanligt" vatten idag då.
            Om man behöver göra något med vattnet beror på vilket kranvatten man har (varierar mycket mellan olika orter i Sverige) och vilka fiskar man har samt vad kommunerna tillsätter i vattnet.
            Ja vanligt vatten är sånt som inte har för höga halter av det ena eller det andra. Kollar man svaren ovan som har inkommit så är det ju ca samma att man inte ska hålla på att juxa för mycket med vattnet.
            Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #21
              Ursprungligen postat av Webo
              Ja vanligt vatten är sånt som inte har för höga halter av det ena eller det andra. Kollar man svaren ovan som har inkommit så är det ju ca samma att man inte ska hålla på att juxa för mycket med vattnet.
              Men kloramin börjar bli vanligt idag.
              Kopparledningar byts ut med jämna mellanrum
              Då och då så backspolar kommunerna ledningarna eller så går någon ledning av
              90% av allt kranvatten i Sverige har extremt högt pH men "ingen" alkalinitet -dvs det är ett i allra högsta grad onaturligt vatten
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 April 2015, 09:05.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Webo
                • August 2014
                • 1968

                #22
                Ok.

                Det fungera iaf för mig utan några problem och jag har "vanligt" kommunalt vatten. Sen har ju mina kar kört varit igång nu ett tag så det spelar kanske in också. Jag tillsätter iaf inget numera.
                Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #23
                  Har funkat bra för mig med i mer än 35år säkert. Men en vacker dag kanske oturen är framme :-)

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #24
                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Men kloramin börjar bli vanligt idag.
                    Kopparledningar byts ut med jämna mellanrum
                    Då och då så backspolar kommunerna ledningarna eller så går någon ledning av
                    90% av allt kranvatten i Sverige har extremt högt KH men "ingen" alkalinitet -dvs det är ett i allra högsta grad onaturligt vatten
                    Hög KH och ingen alkalinitet?? Nu har väl ändå mäster Zoopet gått lite vilse. Högt GH, PH eller pH med låg alkalinitet, det kan ju hända. Men KH utan alkalinitet, nja, faktum är ju att går man till zooaffären och köper en test för KH så får man nåt som egentligen mäter alkalinitet. Det är såpass intimt kopplat att man tyckt att det duger att mäta nåt annat än vad det egentligen står på förpackningen och sen översätta på nåt ungefär.

                    Vattenverken höjer hårdheten med (vanligen) kalk och kolsyra. Då höjer man karbonathårdheten och därmed också alkaliniteten vilket också är syftet, man vill ha ett stabilt vatten som inte angriper rören. Att höja karbonathårdheten utan att också höja alkaliniteten ser jag som nåt som inte ens är teoretiskt möjligt, åtminstone inte vid de pH-värden som är aktuella för dricksvatten och akvarier.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #25
                      Sorry, slant på tangenten, skulle ju förstås vara högt pH - har ändrat nu.
                      Högt pH och mycket låg alkalinitet/KH är ju som sagt det vanliga idag
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...