Gröntvatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tapedeck
    • February 2015
    • 8

    #16
    Jag har tidigare mailat Eheim och frågat vilken modell de rekommenderar till 2075.
    Fick svaret att deras 3722 9W är det aktuella valet. Ställde ytterligare en fråga om jag då behöver minska flödet för att få optimal effekt, men de tyckte inte det var nödvändigt.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Kommentar

    • BrigTSD
      • February 2015
      • 131

      #17
      Om du bara är ute efter att döda svävalger så är det förmodligen inga problem.

      Om du utöver det även vill avlägsna smittämnen och annat bör du gå ner till åtminstone 500-600 l/h. Nu vet jag inte hur lågt man kan gå med en 2075. Tryckfallet över korgarna kan variera rätt kraftigt beroende på vad som är i. Du kan mäta genom att fylla en tillbringare med en känd volym och kolla hur lång tid det tar.

      Kommentar

      • Erikderek
        • March 2013
        • 718

        #18
        Nu har jag i-landsproblem med vilken Green Killing Machine jag skall installera i akvariet.. 9w är för upp till 200 lters akvarium med en flödeshastighet på 200l/h, 24w är för upp till 400 liters akvarium med en flödeshastighet på 430 l/h. 9w versionen känns som good enough men samtidigt vill jag inte vara dumsnål. Jag kan helt enkelt inte bestämma mig... så jag vore tacksam för input

        EK
        Vardagsrum akvariet - Malawi
        Projekt; Ny generation - SA

        Kommentar

        • Mr Woods
          • March 2013
          • 3409

          #19
          Vad ligger respektive aggregat på i pris?

          Kommentar

          • Erikderek
            • March 2013
            • 718

            #20
            580 kr vs. 849 kr.

            EK
            Vardagsrum akvariet - Malawi
            Projekt; Ny generation - SA

            Kommentar

            • Mr Woods
              • March 2013
              • 3409

              #21
              Då hade jag personligen valt det större, förutsatt att det inte finns andra nackdelar än det högre priset!

              Kommentar

              • Erikderek
                • March 2013
                • 718

                #22
                Jag är inne på samma linje, det enda är storleken på det större, de fyller hela akvariet från topp till botten, jag får gräva ett hål i sanden och hoppas att fiskarna inte gräver tillbaka sanden (som att det inte skulle hända i ett Malawiakvarium).

                Ja, just det, det går aldrig att överspeca tekniken i ett akvarium ;-)

                EK
                Vardagsrum akvariet - Malawi
                Projekt; Ny generation - SA

                Kommentar

                • Tapedeck
                  • February 2015
                  • 8

                  #23
                  Större och kraftigare är ju alltid bättre [emoji1].
                  Tur att den är svart så du kan gömma den lite mot bakgrunden.




                  Sent from my iPhone using Tapatalk

                  Kommentar

                  • Erikderek
                    • March 2013
                    • 718

                    #24
                    Precis x2, jag kommer även försöka dölja den med Vallisneria.

                    EK
                    Vardagsrum akvariet - Malawi
                    Projekt; Ny generation - SA

                    Kommentar

                    • Erikderek
                      • March 2013
                      • 718

                      #25
                      Nu har jag installerat den stora Green Killing Machine, med facit i hand skulle jag rent utrymmesmässigt valt den mindre... Det blev inte min snyggaste installation och innebar att jag fick ändra lite i scapen, samt att jag vid nästa vattenbyte ta bort en del av den sand som jag precis byggt upp den "strandnära" delen av akvariet.

                      Bilder och den fortsatta utvecklingen fortsätter jag nu i min projekttråd här.
                      Vardagsrum akvariet - Malawi
                      Projekt; Ny generation - SA

                      Kommentar

                      Arbetssätt...