Tangayika ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fistelfat
    • March 2015
    • 31

    Tangayika ph

    Hej!
    Har sen två månader tillbaka ett tangyika kar, tillsatt bikarbonat för att öka kh och ph.
    Vattenet är fruktansvärt grumligt/mjölkigt.
    Trodde det var infusorier , mörklade karet i två dagar, skulle kolla det idag, ingen förbättring.
    Dock hade filtarna värmt akvariet så det vart upp på 30 grader, akut vattenbyte blev det och vattnet klarna lite, inte tillsatt något bikarbonat. Gjorde ett 30% vattenbyte
    Så två frågor, klarar sig fiskarna utan bikarbonatstillsatsen denna gången?
    Och kan bikarbonat orsaka mjölkigt vaten?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Jag tror inte att bikarbonat kan orsaka mjölkigheten
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • simpson
      • July 2012
      • 666

      #3
      Ursprungligen postat av fistelfat
      Hej!
      Har sen två månader tillbaka ett tangyika kar, tillsatt bikarbonat för att öka kh och ph.
      Vattenet är fruktansvärt grumligt/mjölkigt.
      Trodde det var infusorier , mörklade karet i två dagar, skulle kolla det idag, ingen förbättring.
      Dock hade filtarna värmt akvariet så det vart upp på 30 grader, akut vattenbyte blev det och vattnet klarna lite, inte tillsatt något bikarbonat. Gjorde ett 30% vattenbyte
      Så två frågor, klarar sig fiskarna utan bikarbonatstillsatsen denna gången?
      Och kan bikarbonat orsaka mjölkigt vaten?
      Om du beskriver storlek på akvarie, vad för filtrering etc och vad för fiskar och antal så kanske det finns naturliga förklaringar för grumligt vatten.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag hade kört ett snabbfilter med hårt pressad vadd som filtermaterial - det brukar ta det mesta
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • fistelfat
          • March 2015
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag hade kört ett snabbfilter med hårt pressad vadd som filtermaterial - det brukar ta det mesta
          Tack, har satt i ett filter nu med 100 gram filtervadd, verkar ha tagit det mesta under natten.

          Kommentar

          • fistelfat
            • March 2015
            • 31

            #6
            Okej, jag får inte rätt på det så här kommer mer info plus en bild.
            Akvariet har väl varit igång sen februari.
            Filtermatta klippt i kuber bakom slimline med en pump som drar runt ca 2000 L/h samt en pump med hårt packad filtervadd som drar runt 1500 liter i timmen.
            Akvariet är 175 liter stort och inrett med biltema blästersand, samuari röd sten (från djurbutik) samt vinberg?! snäckor
            Gör 30% vattenbyte i veckan och tillsätter en halv dl bikarbonat för att håll phvärdet uppe.
            Belysningen har tidigare varit igång från 12-22 men nu stängs den kl 20 efter kraftig algblomning av grönalger.
            Fiskbeståndet består utav

            4 Paracyprichromis brieni
            4 neolamprologus caudopunctatus
            2 Altolamprologus calvus
            10 Lamprologus multifasciatus
            och temperaturen är ca 27-28 grader.


            Denna är tagen från kortsidan.
            Gjort vattentest och inget nitrit att tala om och resten ser också bra ut.
            Senast redigerad av fistelfat; 12 May 2015, 18:08.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Ursprungligen postat av fistelfat
              samt en pump med hårt packad filtervadd som drar runt 1500 liter i timmen.
              Hur hårt är det packat. Om man har packat tillräckligt hårt skall det inte gärna ta mer än några timmar innan det nästan stoppar helt pga skräpet som fastnar på ytan.
              Det har väl sannolikt inte någon betydelse men 1/2 dl bikarbonat i ett 175 liters akvarium låter väl mycket.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • fistelfat
                • March 2015
                • 31

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Hur hårt är det packat. Om man har packat tillräckligt hårt skall det inte gärna ta mer än några timmar innan det nästan stoppar helt pga skräpet som fastnar på ytan.
                Det har väl sannolikt inte någon betydelse men 1/2 dl bikarbonat i ett 175 liters akvarium låter väl mycket.
                Tog ut det nu. ska se hur mycket skräp där är.
                Jo det är en del , men har kört så sen jag startade det för att hålla ph på 8,4, inget skadligt för fiskarna vad jag läst och bättre för mycket än för lite för att hålla phvärdet uppe.
                Mörkladet karet nu en sista gång.
                Får stå så till på måndag utan mat och helt mörkt.
                Annars får det ev bli ett uvfilter, fast vill helst hitta en natrulig anledning till detta problem och inte börja bekämpa med "fel" metoder.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ja men eftersom pH "aldrig" stiger över 8,4 med hjälp av bikarbonat så ansamlas det istället i akvariet vilket innebär att man faktiskt kan göra flera vattenbyten i akvariet utan att tillsätta bikarbonat och ändå faller inte pH pga av att all bikarbonat som redan finns i överflöd i akvariet.
                  Har för mig (minnet är tyvärr lite dåligt) att jag någon gång i början av 90-talet bara på en höft slängde i bikarbonat i mina akvarier och då fick problem med att några akvarier var lite dimmiga. Det rättade till sig när jag skar ner på bikarbonaten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • addo
                    • January 2007
                    • 609

                    #10
                    Jag tycker det ser ut som cyano på stenarna. Vissa cyanobakterier ligger som matta på botten under dagtid och men är frilevande i vattnet under natten, jag har haft cyano som hållit vattnet disigt även under dagarna. Tyvärr är det ett jäkla otyg att bli av med.

                    Kommentar

                    • addo
                      • January 2007
                      • 609

                      #11
                      Jag tycker fö. också att du ska minska eller strunta helt i bikarbonaten av den enkla anledningen att alger gynnas av ostabila vattenvärden och det brukar va enklare att bli av med algerna om man inte laborerar med tillsatser i vattnet.

                      Sen när du har fått ordning på problemet kan du börja tillsätta bikarbonat igen om du vill.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av addo
                        Jag tycker fö. också att du ska minska eller strunta helt i bikarbonaten av den enkla anledningen att alger gynnas av ostabila vattenvärden och det brukar va enklare att bli av med algerna om man inte laborerar med tillsatser i vattnet.
                        Fast bikarbonat i sig stabiliserar ju vattnet
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Erikderek
                          • March 2013
                          • 718

                          #13
                          Jag tillsätter en 40g påse bikarbonat vid varje vattenbyte i mitt 240 liters akvarium då mitt kranvatten har högt pH men lågt KH, detta för att buffra och behålla ett högt pH över tid. Jag har aldrig upplevt att just bikarbonat göra vattnet mjölkigt. Däremot fick jag för ett tag sedan problem med vad jag tror var svävalger, detta löstes med ett UV filter.

                          EK
                          Vardagsrum akvariet - Malawi
                          Projekt; Ny generation - SA

                          Kommentar

                          • fistelfat
                            • March 2015
                            • 31

                            #14
                            Så för att sammanfatta allt.
                            Kör mörkläggning nu i fem dagar och skippar maten.
                            När mörkläggning är klar , ett 30% vattenbyta utan att tillsätta bikarbonat , samt hålla koll på ph och kh?
                            Fortsätta med vattenbyte utan bikarbonat för att ta upp det som ligger i gruset/akvariet ett par veckor?
                            Börja tillsätta bikarbonat försiktigt?

                            Kommentar

                            • addo
                              • January 2007
                              • 609

                              #15
                              Ja det blir nog bra till att börja med, om det visar sig vara cyano som ligger bakom så kan det komma tillbaka och behövas fler åtgärder.

                              Bikarbonat stabiliserar ph, men påverkar hastigheten på bakteriell nedbrytning/tillväxt. Det var mest det jag kände kunde få vattenvärdena att svaja, då främst näringshalterna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...