Tangayika ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fistelfat
    • March 2015
    • 31

    #16
    Ursprungligen postat av addo
    Ja det blir nog bra till att börja med, om det visar sig vara cyano som ligger bakom så kan det komma tillbaka och behövas fler åtgärder.

    Bikarbonat stabiliserar ph, men påverkar hastigheten på bakteriell nedbrytning/tillväxt. Det var mest det jag kände kunde få vattenvärdena att svaja, då främst näringshalterna.
    Hjälper uv-c filter mot cyano?

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #17
      Ursprungligen postat av fistelfat
      Hjälper uv-c filter mot cyano?
      Nej!

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • fistelfat
        • March 2015
        • 31

        #18
        efter fyra dagars mörkläggning är det fortfarande lika grumligt.
        Algerna har dock minskat betydligt, , betyder detta att det inte är cyano?
        Senast redigerad av fistelfat; 17 May 2015, 10:00.

        Kommentar

        • fistelfat
          • March 2015
          • 31

          #19
          Blir verkligen inte klok på detta.
          Efter vattenbyte är vattnet någorlunda ok , men efter någon dag grumlar det till sig värre och värre.
          Har pump med tättpackat filtervadd

          Kommentar

          • simpson
            • July 2012
            • 666

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja men eftersom pH "aldrig" stiger över 8,4 med hjälp av bikarbonat så ansamlas det istället i akvariet vilket innebär att man faktiskt kan göra flera vattenbyten i akvariet utan att tillsätta bikarbonat och ändå faller inte pH pga av att all bikarbonat som redan finns i överflöd i akvariet.
            Har för mig (minnet är tyvärr lite dåligt) att jag någon gång i början av 90-talet bara på en höft slängde i bikarbonat i mina akvarier och då fick problem med att några akvarier var lite dimmiga. Det rättade till sig när jag skar ner på bikarbonaten.
            Ursprungligen postat av fistelfat
            Blir verkligen inte klok på detta.
            Efter vattenbyte är vattnet någorlunda ok , men efter någon dag grumlar det till sig värre och värre.
            Har pump med tättpackat filtervadd
            Ibland inträffar saker vid rätt tillfälle också. Har haft mitt 840 Tanganyika igång sedan förra sommaren, och det rullar på bra. Vattenbyten en gång i veckan eller varannan vecka och tillsätter en liten skvätt bikarbonat och salt.

            I våras började jag fundera på att köra utan bikarbonat och salt, så för varje vattenbyte har jag minskat mängden jag tillsätter. Vill inte ändra vattnet för snabbt. Även fiskarna har blivit klart större sedan förra sommaren (och fler) så när jag för ungefär 2 månader sedan fick disigt vatten blev det vattenbyten lite oftare. Men disigheten var kvar, då kollade jag hur mina filter såg ut.
            De var i stort sett helt igenkletade med bajs/lera och efter rengöring av filtren så försvann disigheten direkt.
            Men nyligen blev det snabbt dimmigt, jag gjorde vattenbyte oftare och kollade filter igen. För två veckor sedan var det nästan outhärdligt, bytte jag vatten på kvällen så var det dimmigt på morgonen och på kvällen såg jag bara skuggor av fiskarna som simmade nära bakdelen av akvariet.
            Men vattenbyten varje dag fungerar inte, speciellt inte när jag är bortrest en del på somrarna. Jag är glad att jag har fiskvakter som ger lite mat och kollar att filter och pumpar går.
            Jag började tillsätta bikarbonat igen, samt vattenbyte varje dag. Och i med mer bikarbonat och vattenbyte.

            Nu efter två veckor vattenbyten nästan varje dag och en hel del bikarbonat (en del kanske har åkt ur med vattenbytena) så har dimmigheten försvunnit. Nu går det 3-4 dagar och sedan börjar en svag disighet att nimmas. Jag tror att ytterligare något vattenbyte och mer bikarbonat kommer få bort den sista disigheten.

            Sedan drar jag mig till minnes en annan sak, om man ibland är jäktad och inte hinner/orkar diska klart så det är vatten kvar i diskhon så brukar det inte hända så mycket på en dag eller två, förutom på vår/försommar då det redan på kvällen är mjölkigt...

            Gör några vattenbyten och portionera i lagom dos bikarbonat några gånger, gör rent filter och se om det hjälper.

            Kommentar

            • fistelfat
              • March 2015
              • 31

              #21
              Ursprungligen postat av simpson
              Ibland inträffar saker vid rätt tillfälle också. Har haft mitt 840 Tanganyika igång sedan förra sommaren, och det rullar på bra. Vattenbyten en gång i veckan eller varannan vecka och tillsätter en liten skvätt bikarbonat och salt.

              I våras började jag fundera på att köra utan bikarbonat och salt, så för varje vattenbyte har jag minskat mängden jag tillsätter. Vill inte ändra vattnet för snabbt. Även fiskarna har blivit klart större sedan förra sommaren (och fler) så när jag för ungefär 2 månader sedan fick disigt vatten blev det vattenbyten lite oftare. Men disigheten var kvar, då kollade jag hur mina filter såg ut.
              De var i stort sett helt igenkletade med bajs/lera och efter rengöring av filtren så försvann disigheten direkt.
              Men nyligen blev det snabbt dimmigt, jag gjorde vattenbyte oftare och kollade filter igen. För två veckor sedan var det nästan outhärdligt, bytte jag vatten på kvällen så var det dimmigt på morgonen och på kvällen såg jag bara skuggor av fiskarna som simmade nära bakdelen av akvariet.
              Men vattenbyten varje dag fungerar inte, speciellt inte när jag är bortrest en del på somrarna. Jag är glad att jag har fiskvakter som ger lite mat och kollar att filter och pumpar går.
              Jag började tillsätta bikarbonat igen, samt vattenbyte varje dag. Och i med mer bikarbonat och vattenbyte.

              Nu efter två veckor vattenbyten nästan varje dag och en hel del bikarbonat (en del kanske har åkt ur med vattenbytena) så har dimmigheten försvunnit. Nu går det 3-4 dagar och sedan börjar en svag disighet att nimmas. Jag tror att ytterligare något vattenbyte och mer bikarbonat kommer få bort den sista disigheten.

              Sedan drar jag mig till minnes en annan sak, om man ibland är jäktad och inte hinner/orkar diska klart så det är vatten kvar i diskhon så brukar det inte hända så mycket på en dag eller två, förutom på vår/försommar då det redan på kvällen är mjölkigt...

              Gör några vattenbyten och portionera i lagom dos bikarbonat några gånger, gör rent filter och se om det hjälper.
              Tack,
              Filtret är fint det har jag kollat.
              Är det ok och göra vattenbyte så ofta fast akvariet bara varit igång sen febuari?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #22
                Ursprungligen postat av fistelfat
                Är det ok och göra vattenbyte så ofta fast akvariet bara varit igång sen febuari?
                Är bara kranvattnet Ok så (dvs att ett vattenbyte inte innebär några svängningar i värdena)
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • fistelfat
                  • March 2015
                  • 31

                  #23
                  Min misstanke lutar mer och mer åt att de är dem nya stenarna jag köpte som ev grumlar vattnet. (tycker de inte borde göra det då dem legat i ca en månad samt jag tvättade dem innan , men iallfall) det är det enda jag kan komma på nu efter många försök.
                  Byta dagligen 30% vatten tillsätter bikarbonat och bakterikultur.
                  Precis efter vattenbyte är det någorlunda klart men när det är dax för nästa vattenbyte dvs ca 24 timmar efter är det lika grumligt igen.
                  Borde man ta upp alla stenar och tvätta dem , och skulle detta stressa fisken allt för mycket?

                  EDIT:
                  tog upp stenen och tvättade av den, med tanke på hur vattnet såg ut tror jag det kan vara anledningen.

                  Uppdaterar när jag vet mer.
                  Senast redigerad av fistelfat; 24 May 2015, 17:57.

                  Kommentar

                  • BrigTSD
                    • February 2015
                    • 131

                    #24
                    Om akvariet bara har varit igång sen februari så kan det väl vara ofarlig bakterieblomning i vattnet. Det ska vara rätt vanligt i nystartade tankar. Jag har råkat ut för samma sak i min tank som startades i januari.

                    Jag var noga med matningen och bytte vatten som vanligt. (En gång per vecka för min del) "Dimman" försvann efter två veckor ungefär. Den har återkommit vid två tillfällen till efter det men då i betydligt lindrigare form och kortare period.

                    Kommentar

                    • fistelfat
                      • March 2015
                      • 31

                      #25
                      Nu är stenarna skrubbade, ett vattenbyte till gjort efter omscapen igår eftersom det virvlade upp massa smuts.
                      Nu hoppas jag bara att filtervadd kan ta det sista.

                      Kommentar

                      • fistelfat
                        • March 2015
                        • 31

                        #26
                        Varit och handlat uvfilter nu samt en massa filtervadd. Ser bättre ut tycker jag efter två dagar med uvfilter samt hårt hårt packad filtervadd.

                        Kommentar

                        • fistelfat
                          • March 2015
                          • 31

                          #27
                          Måste skriva av mig nu blir så frukstansvärt trött.

                          Åkte iväg köpte uvfilter efter alla problemen jag haft.
                          Kommer hem kopplar in det och vattnet börjar se bättre ut.

                          Köpte även två falska gökmalar,( de vart bara två han hade i lager, tre st Paracyprichromis brieni till och fyra apelsinciklider från rekomendation från butiken.)
                          Berättade för butiken om filterkapacitet samt storlek på akvariet samt vilka fiskar jag hade redan och detta skulle vara helt ok enligt honom

                          Efter två dagar med uvfiltret börjar mina multisar (två st honor) simma konstigt och dör.
                          Och jag börjar såklart felsöka och då visar det sig att apelsinciklider inte alls är passande iallfall inte fyra st i ett 175 liters akvarie.

                          Så nu börjar jag bli trött får inte rätt på det.
                          Nitrit helt ok , nitrat samma, ph 7.8.
                          Uvfilter samt hårdpackad filtervadd går med en aquael pump som drar 1000L/H
                          samt 5-6 liter filtermatta klippt i fyrkanter med en aquaelpump som drar 1500L/H.
                          Vattnet har helt klart klarnat men nu har multisarna börjat dö.
                          Börjar med att dem inte kan simma helt ok , lägger sig och vilar och simmar in i saker och sedan dör.

                          Så mina frågor?
                          Vad kan det vara för fel på multisarna?
                          Bör jag avlägsna apelsincikliderna?

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #28
                            Ursprungligen postat av fistelfat
                            Blir verkligen inte klok på detta.
                            Efter vattenbyte är vattnet någorlunda ok , men efter någon dag grumlar det till sig värre och värre.
                            Har pump med tättpackat filtervadd
                            Har du kollat råvattnet, att det inte är klorerat med kloramin? Och hur stora byten gör du? Och om du inte har gjort det ännu bestäm dig hur mycket bikarbonat du vill ha, KH värdet mättes lätt genom titrering (dropptest). Att laborera för mycket göder alger.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...