Salt i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pazzo
    • April 2015
    • 4

    Salt i vattnet

    Hej, lång historia kort. Mina levande födare har börjat bli hängiga och få trådig avföring och vet ju att dom gillar lite salt i vattnet. Men innan jag gör någpt förhastat så undrar jag om någon av dessa artdr är känsliga mot salt.
    Indisk glasmal
    Glas abbore
    Tetror (neon o glödband)
    Slöjstjärt
    Leopard danio
    Kuhli ål
    Ancictrus
    Långsträkt pansarmal
    Grenmal
    L191 (l-mal)

    Tack på förhand
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ursprungligen postat av Pazzo
    Hej, lång historia kort. Mina levande födare har börjat bli hängiga och få trådig avföring och vet ju att dom gillar lite salt i vattnet. Men innan jag gör någpt förhastat så undrar jag om någon av dessa artdr är känsliga mot salt.
    Indisk glasmal
    Glas abbore
    Tetror (neon o glödband)
    Slöjstjärt
    Leopard danio
    Kuhli ål
    Ancictrus
    Långsträkt pansarmal
    Grenmal
    L191 (l-mal)

    Tack på förhand
    Beror ju på vilka mängder av salt du tänkt dig att använda.
    Dock ställer jag mig lite frågande till att salt skulle hjälpa.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Pazzo
      • April 2015
      • 4

      #3
      Lång historia kort som sagt. Har fått rådet att salta förr och det har hjälpt. Hade bara tänkt salta lite i före byggande syfte. Men tar dom andra arterna skada så gör jag det inte. Har startat upp ett karantän akvarium där ungfödarna ska få gå med tarm parasit medicin och salt till dom frisknat

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        som sagt alla arter är ju mer eller mindre känsliga för salt. Så frågan kvarstår hur mycket du tänkt att använda
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Gå i med lite salt, är ofarligt i små mängder (upp till 100 mg/L), men det kanske inte hjälper, det sänker det osmosiska arbetet som många fiskar måste kämpa med också i sin normala miljö. om du hade tänkt att använda 1 g per liter eller mer blir det mer komplicerat. I parasitakvariet kan du kanske ta ett gram per liter.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Xul
            Gå i med lite salt, är ofarligt i små mängder (upp till 100 mg/L), men det kanske inte hjälper, det sänker det osmosiska arbetet som många fiskar måste kämpa med också i sin normala miljö. om du hade tänkt att använda 1 g per liter eller mer blir det mer komplicerat. I parasitakvariet kan du kanske ta ett gram per liter.
            Jag håller helt med om 100 mg/l är helt ofarligt men håller definitivt inte med om att så lite salt skulle ha någon betydelse för de osmostiska balansen - för att den skall påverkas så krävs det minst 2 dl per 100 L vatten.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Jag håller helt med om 100 mg/l är helt ofarligt men håller definitivt inte med om att så lite salt skulle ha någon betydelse för de osmostiska balansen - för att den skall påverkas så krävs det minst 2 dl per 100 L vatten.
              Jag ger dig rätt (även om effekten inte är av och på utan stegvis med ökad / sänkt halt) men någonstans har jag läst att så lite som 20 mg klorider per liter (alltså i runda slängar 40 mg salt per liter) kan hjälp vid nitritförgiftningsymptom.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ja vid nitrit i vattnet så lindrar en liten mängd med salt nitritens skadliga inverkan på fisken, men nitrit skall man ju inte ha.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...