Vanliga stenar från skogen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Plurret
    • March 2015
    • 23

    Vanliga stenar från skogen?

    Går det bra att använda vanliga stenar från skogen i akvariet, eller avger dom något ämne som sabbar kulturen?
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1025

    #2
    Bara att skölja av och stoppa i karet.

    Kommentar

    • Åke Eriksson
      • September 2014
      • 41

      #3
      Håller med stefan72 i allmänhet, gäller de flesta stenar, exempelvis de vanligaste av granit, gnejs, sandsten eller annan kvartrik och kalifältspatrik bergart.

      Om du däremot bor söder om Skånegränsen samt Öland och Gotland m.fl. ställen där berggrunden är kalkrik så bör du kolla de stuff du tar hem med vinägerprov, dvs ha på vinäger (eller citronsyra) i sådan mängd att du får en lite "vattenspegel" där du kan se om det bildas bubblor. I så fall är stenen kalkrik och bidrar till att höja pH-värdet. Gäller även några kraftigt svarta eller grönsvarta stenar som kan vara basalt, diabas eller olika grönstenar (amfibolit mm) som är basiska. Helt ok om du vill ha ett akvarium med högre pH men inte bra om du söker en regnskogsbiotop eller motsv.

      Du kan även få med dig en kraftigt mineralförande bergbit (metallglänsande i ådror eller korn) som innehåller tungmetaller av sämre sort för akvariet, men sannolikheten är inte jättestor ändå att det frisätts metaller i en omfattning att det blir bekymmer.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Fast kalkstenar stabiliserar också pH-värdet i akvariet vilket är bra för alla fiskar så bör inte vara rädd för kalkstenar om man inte håller extremt survattenkrävande och vildfångade fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Plurret
          • March 2015
          • 23

          #5
          Det här är riktigt kul, den ena säger si (tack för tips!)..... men så kommer nästa och säger att nej, så är det inte.
          Jag tackar er alla i alla fall vartefter, jag lyssnar och lär. Dock lär det inte bli mer avancerade stenar än gråsten från nån skogsglänta i Stockholm, om jag hittar nåt som passar. Har flera vita stora koraller som jag annars skulle vilja ställa i akvariet (som i bästa fall kommer med posten i veckan!) men eftersom jag bestämt mig för några Kuhlii så lär det bli för vasst för dem, samt att jag läst helt delade åsikter om dom bör stå i ett sötvattenkar, eller inte.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2883

            #6
            Korall i sötvattenskar blir aldrig någon hit. Förutom att det känns helt onaturligt så är dom inte heller vackra när dom får lite alger på sig. Innehåller även kalk kan man tillägga.

            Kommentar

            • Plurret
              • March 2015
              • 23

              #7
              Ok, det får bli dekoration och uppstart nu ett par veckor då, utan koraller (synd!).
              Akvariet (fast enligt dom flesta akvarister är det väl detta bara ett glas med vatten, det är ju på 20 liter....) är just nu på väg med flyg, borde komma med Posten i morgon eller övermorgon.
              Känns mer spännande än när Tomten ska komma! ;-)
              Vill ni se bilder sen eller är det ointressant med ett sånt miniprojekt?

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Alltid intressant med projekt

                Sedan är det väl bara bra att det finns olika åsikter i denna hobby. Jag använder förövrigt kalksten i mina sydamerikaakvarium, men däremot inte koraller men det för att jag inte tycker det är snyggt, men smaken är som baken - delad
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...