Farligt med metall?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trojanen1948
    • March 2015
    • 3

    Farligt med metall?

    Jag skulle borra mina två rötter idag, När jag nästan var klar gick borret sönder och 1 cm satt kvar i roten.

    Nu är min fråga om det finns någon risk för akvariet om det är 1 cm borr som sitter i mitten av roten. Har hört talas om att ciklider är känsliga för metall.
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Ursprungligen postat av Trojanen1948
    Jag skulle borra mina två rötter idag, När jag nästan var klar gick borret sönder och 1 cm satt kvar i roten.

    Nu är min fråga om det finns någon risk för akvariet om det är 1 cm borr som sitter i mitten av roten. Har hört talas om att ciklider är känsliga för metall.
    rostfritt? if yes så tror jg det är ok ,

    Kommentar

    • ypzilon
      • December 2005
      • 76

      #3
      Finns väl inga borr som är rostfria?

      Kommentar

      • Axman
        • January 2013
        • 188

        #4
        Om hålet in är igenpluggat så borde det ju sippra ut oerhört långsamt. Det borde ju alla regelbundna vattenbyten klara av, och lite behövs ju av växter och fisk.

        Kommentar

        • Åke Eriksson
          • September 2014
          • 41

          #5
          De flesta borrar som går av är så kallade snabbstålsborrar, det är en stållegering med bl.a. krom för att öka skärpan. Jag tror inte det är ett stort problem i sötvatten, hade det varit saltvatten har det gått åt pipan.

          Kommentar

          • Trojanen1948
            • March 2015
            • 3

            #6
            Tack för alla svar! Finns det något sätt att se om det blir för mycket metall i vattnet?

            Kommentar

            • Åke Eriksson
              • September 2014
              • 41

              #7
              Jodå, men det kostar en del. En laboratorieanalys av ett vattenprov med ett så kallat metallpaket, fokus på tungmetaller med du får med jordartsmetaller lika så, kostar mellan 700 och 900 på Eurofins eller ALS Laboratories. Det finns fler labkedjor och inlämningsställen runt om i landet. Viktigt när du beställer att du begär att få med en tolkning kring vad som är "normalt", annars får du fina protokoll och får leta en hel del innan du kan tolka det.

              Men jag skulle inte vara så orolig om jag var du. Rostutveckling i sur och aggressiv, saltrik miljö såsom i Göteborg är på runt 1 mm/år. Sitter en metallbit fast inne i en rot är det knappast i närheten av den miljön, så det borde vara mkt små mängder som släpper. Nederbörden över Västsverige, där jag bor, har ett pH på mellan 4,8 och 5,5, rejält surt alltså. Du borde alltid ligga högre än detta. Blir du orolig - öka vattenbytena en del och/eller filtrera över aktivt kol med visst intervall. Ca 2 veckor tar det innan en mindre mängd kol i ett ytterfilter blir mättat och slutar avskilja metaller och andra ämnen ur vattnet.

              Kommentar

              Arbetssätt...